Cyste in de voorknie, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Cyste in de voorknie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 10:46

Sabiha heeft een cyste in de voorknie. Dezelfde knie als waar ze aan geopereerd is. Nu de tijd dichterbij komt dat ze ingereden kan worden krijg ik het benauwd.
Houdt haar been het wel en wat gaat die cyste doen?
Heeft iemand daar ervaringen mee?

pgw

Re: Cyste in de voorknie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:25

je kan er traumeel gel opsmeren.

pgw

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:12

En dat zorgt ervoor dat die cyste verdwijnt?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:16

Is de diagnose cyste door je dierenarts gesteld?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 21:43

Ja, ik heb foto's laten maken en dat kwam als uitslag.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:55

Bij cyste gaan bij mij gelijk alarmbellen rinkelen... zit de cyste in het vlees, of in het bot?
In het bot is het bij mijn weten inoperabel, maar misschien zit ik ernaast. Bij Imker zit een botcyste in het straalbeen, dat is dus inoperabel. Ze hebben een zenuwsnede bij hem uitgevoerd en nu merk je niets meer aan hem.

Ik zou eens goed overleggen met je DA over hoe en wat nu te doen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:38

Ik weet niet goed wat je bedoeld met inoperabel.
Ik geloof dat de cyste in het bot zit, maar zou niet weten of dat klopt. Ze heeft een dikke knie die aanvoelt als bot, dus niet ergens een bult ofzo, maar gewoon rondom. Ze heeft er geen last van en loopt er goed op. De DA zei dat ik haar gewoon in training kon zetten (ze staat in de opfok bij een renstal en hij dacht dat ze daar stond om te koersen ), en dat we dan wel zouden kijken of de knie het aan kon. Het lijkt me dus zoals hij het zei, dat het wel te verhelpen is, maar zeker weten doe ik het niet. Aangezien ze nog niet aan het werk gaat maar pas over een half jaar als ze 3,5 is heb ik nog geen nieuw contact met de DA opgenomen. Dat wilde ik dan doen, en dan ook weer op de foto laten zetten.

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:23

een cyste is toch meestal een "goedaardige"pusbult met daaromheen een kapsel gegroeid? (dat heb ik tenminste altijd gehoord) of bestaat er ook een kwaadaardige cyste (als in tumor)?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 00:19

Geen idee eigenlijk....

Imker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:42

Ferroowtje schreef:
een cyste is toch meestal een "goedaardige"pusbult met daaromheen een kapsel gegroeid? (dat heb ik tenminste altijd gehoord) of bestaat er ook een kwaadaardige cyste (als in tumor)?

Een botcyste is eerst een met pus gevulde holte in het bot, naar verloop van tijd gaat de pus uit de holte, maar blijft er een leegte in het bot achter, wat op de foto's te herkennen is als een 'zwart gat'. Dit blijft een zwakke/pijnlijke plaats.

Bij mijn paard zat het in het hoefgewricht, wat inoperabel is (dwz: niet te opereren). Daardoor heeft mijn paard een zenuwsnede gehad, waardoor hij geen pijn meer heeft aan het been en nagenoeg alles weer kan, wat hij in het verleden ook kon.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:55

De definitie van een cyste is een met vocht gevulde holte. Dat vocht kan pus zijn (maar in dat geval wordt eerder gesproken van abces), maar is meestal een ander soort vocht.
Je paard hoeft er geen last van te krijgen, maar als je logisch denkt kan je wel begrijpen dat het wel een hele zwakke plek in het bot is.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 12:06

ja dat snap ik...
Maar het kan dus wel te operen zijn? Als ik het verhaal van Imker goed begrijp. Alleen bij haar dus niet.. Ik zal tegen die tijd de DA nog eens goed laten onderzoeken

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:21

Gabyfedde, het gaat hier over een botcyste, dat is in principe wel een met vocht gevulde holte, maar omdat deze in het bot zit, wordt het een loze ruimte, wat weer een zwakke plek in het bot betekent.

Bij Imker was het niet te operen, omdat het in de hoef zit. Een hoef kan niet opgengelegd worden, helaas.

Griebels, ik denk dat je er heel goed aan doet, om haar tegen de tijd dat je goed met haar aan de slag gaat, eens flink binnenstebuiten te keren met röntgen e.d..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:38

imker schreef:
Gabyfedde, het gaat hier over een botcyste, dat is in principe wel een met vocht gevulde holte, maar omdat deze in het bot zit, wordt het een loze ruimte, wat weer een zwakke plek in het bot betekent.

Ik bedoelde te zeggen dat een cyste niet altijd met pus gevuld hoeft te zijn. Maar ik weet waarom het een zwakke plek in het bot wordt hoor.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:03

Miss een vraag waar jullie geen antwoord op hebben, maar miss ook wel.
Kan ze nog bereden worden? Of hoe zwak wordt zo'n plek... En zo'n plek... is ook arthrose gevoelig!?