wie herkent deze plekjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

wie herkent deze plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 14:53

Willem heeft nu al een paar weken last van kale plekjes op zijn flanken. Hij loopt samen met een ander paard op de paddock en dit paard had hier als eerste last van. Eerst dacht ik dat het bijtplekken zijn, omdat ze heel erg met elkaar aan het spelen zijn.

Maar er komen steeds meer plekken bij. De rest van de paarden op stal heeft nergens last van, en de plekken zitten onder de deken. Vandaar dat ik eerst niet dacht aan iets besmettelijks, want hier kan hij nooit in contact komen met een ander paard.

Herkent iemand deze kale plekjes? Misschien schimmel??

Dinsdag komt de dierenarts kijken, maar ik was alvast even benieuwd of iemand het hier herkent.

Afbeelding

Groetjes Kim

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:54

schimmel, luizen zo iets?

denk dat de DA het beste jou vraag kan beantworden dinsdag

anjaschatje

Re: wie herkent deze plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:11

Mijn paardje heeft ook zoiets alleen dan in een hele erge vorm.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het hetzelfde is maar het anders ookzou rainrot kunnen zijn, een soort regenschurft. Wat mijn paardje heeft is onbekend maar het lijkt op regenschurft alleen een stuk erger.
Maar wacht inderdaad maar eerst even af wat de dierenarts zegt.

Als het rainrot is of het geen wat mijn paardje heeft (geen precieze naam) dan kun je het behandelen met betadineshampoo/scrub. Met water aanbrengen op een sponsje daarna goed laten schuimen en het even laten inwerken. Daarna alles er weer afhalen en goed zijn huid drogen. Wanneer de dierenarts het niet weet zou je dit kunnen proberen want het is niet schadelijk maar meer een soort jodium.
Ik heb dit gebruikt voor mijn paardje zo'n 1,5 week elke dag 1a2 keer en daarna een week om de dag en nu ben ik er mee gestopt en groeien er weer haartjes.
Ben je bang om het te gebruiken vraag dan eerst aan de dierenarts of je het mag proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:12

ik vind het er wel uitzien als een schimmelsoort, t is er ook wel weer de tijd voor geloof ik.
worden op het moment namelijk een hoop topics aangemaakt over plekjes.

paarden beginnen straks met verharen, de weerstand is dan vaak iets lager dan normaal waardoor sommige dieren een schimmel kunnen oppikken..
niet elke schimmel is erg besmettelijk hoor, soms krijgt maar 1 dier het.

ben benieuwd wat de veearts er van zegt!

anjaschatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:13

ik was vergeten te melden dat het niet alleen door regen komt. Het kan namelijk ook door andere slechtere weersomstandigheden komen of een vochtige deken.
Mijn paardje kreeg dit soort vlekken ook, alleen dan met een grotere doorsnede zomaar uit het niets. Dus de naam zegt niets.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:18

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad, ik weet niet meer precies hoe het heet, maar het was iets van schimmel ofzo. Ik moest de plekken wassen met Imaverol, dat hielp!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:00

Ik laat het oordeel over aan de VA
De plekjes zien er bekend uit, mijn paard heeft ze ook wel eens. Waar het halster om de neus zit vooral, op der hoofd dus. Maar niet zo'n hoveelheid.
Ben benieuwd!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:11

Ik denk schimmel! Advies aan DA vragen, zeker nu het erger wordt! Succes ermee.