Luchtzuiger kopen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bodey

Luchtzuiger kopen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 09:59

Ik zit met een probleem. Ik ben helemaal smoor verliefd geworden op een paardje dat luchtzuigt.
Ik heb de afgelopen twee maanden heel veel paarden gezien maar nergens was DE KLIK als het ware.
Nou ben ik dus eindelijk verliefd geworden op een paard, zuigt ze lucht :s
Ik heb veel info over luchtzuigers opgezocht en weet echt niet wat ik nu moet doen!
Wat denken jullie, is het stom van me om een paardje te kopen dat lucht zuigt?
En kan je een paardje dat luchtzuigt ook laten verzekeren?

En dan heb ik nog een vraag, zouden jullie haar naar aanleiding van mijn omschrijving haar kunnen taxeren (schatten).

Het is een volbloed arabier, staat ingeschreven bij AVS,
loopt L2 Dressuur(8 winstpunten) schofthoogte 1.56, is 15 jaar, is dus een luchtzuiger, verkeersmak, voor de rest 100% gezond.

Alvast bedankt mensen!

postbodesiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:09

Tja heel erg moeilijk, het is en een luchtzuiger en ook nog 15 jaar oud, maar als je de echte klik hebt dan blijft dit paardje je in je hoofd rondspoken. De waarde zou ik niet echt weten maar ik denk maximaal 1000 euro dit ook door de leeftijd.
Succes

ShirleyA

Re: Luchtzuiger kopen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:52

Zelf zou ik er niet aan beginnen. Je hebt veel kans opp koloiek bij n luchtzuiger en meestal zijn de tanden ook niet wat ze zijn moeten (problemen met eten ed). Mijn advies is dat ook: kijk liever even vefder dan dat je nachten wakker ligt omdat je paard koliek heeft.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:55

Waarom zou je een paard aanschaffen dat voor de aankoop al een duidelijk gebrek vertoont?
Ik sluit me bij ShirlwyA aan. Geen handvol leuke paarden, maar een land vol!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:58

Ik zou er ook neit aan beginnen, maar dat is mijn kijk van buitenaf.. Als jij een klik met dat paard had, krijg je die niet zo gauw uit je hoofd. Mijn advies is, wacht even af, koop geen paard met een gebrek. Misschien kun je je zelf wel afvragen, waarom zuigt ze lucht, uit verveling? kun jij er misschien wat aan veranderen. Veel is ze neit waard door dit gebrek, dit is ook iets om over na te denken. Ik weet echt niet hoe de prijzen van arabieren nu liggen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

De leeftijd wil niks zeggen, misschien kan ze nog wel 20 jaar mee, je weet het nooit!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:59

ik heb het wel gedaan.

zei ook altijd dat ik geen paard met een gebrek zou kopen. maar naar een aantal paarden te hebben gekeken en geen 1 die het echt was... kwam ik rowdy tegen. een luchtzuiger dus.

nou is rowdy maar een lichte luchtzuiger en staat hij bij mij eigenlijk 24/7 buiten. buiten doet ie het ook niet (heb het iig nog nooit gezien)

heb er zeker geen spijt van. het zal alleen een probleem zijn als je hem door wilt verkopen, maar dat was ik toch niet van plan.

Bodey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 12:29

Als ze zo'n band om heeft doet ze het absoluut niet en op het land loopt ze zonder band en dan doet ze het ook niet, ze zuigt ook geen lucht in de lucht(of hoe je dat ook zegt), en ze zuigt ook niet als je rijdt enzo.
Ze heeft het al vanaf haar 4e en ze is nog nooit ernstig ziek geweest (nooit koliek gehad ofzo), buiten het luchtzuigen om is ze 100% gezond.

Ik ben dus echt druk bezig om allerlei info op te zoeken om te kijkejn wat ik zou kunnen verwachten. Maar net las ik iets waar ik mijn twijfels bij heb. Er wordt beweerd door sommige personen dat luchtzuigen overgenomen kan worden door andere paarden op stal (dat het aanstekelijk is).
Ik geloof hier eigelijk niks van en is het een fabeltje.
Wat is jullie mening erover??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:48

Mijn paard zuigt ook lucht, vind ik geen probleem zolang hij straks onder het zadel maar wat in zijn mars heeft. De prijs zakt ook en daardoor kun je ooit voor weinig geld een leuk paard kopen.

Er staat bovenaan een topic over luchtzuigen met daarin oa het volgende:
- luchtzuigen komt door stress en maagproblemen. Paarden kunnen stoppen als je de stress en maagproblemen wegneemt. Soms houden paarden het vol want ze maken endorfine aan door het zuigen, waar sommige paarden letterlijk high van worden.
- luchtzuigen wordt niet overgenomen, wel is het stalklimaat van invloed dus kan het zijn dat meerdere paarden op een stal zuigen.
- koliek treedt zeldzaam op: wanneer een paard echt lucht doorslikt (kijk bij de hals of hij alleen zuigt of ook slikt). De meeste paarden zuigen en slikken niet door maar blazen weer uit.
- Wel kan je paard problemen krijgen met de tanden als ze zich ook vastzetten op hun voerbak/waterbak/tralies. Dat kun je bij die van jou, die 15 is, al wel na laten kijken.

Luchtzuigen is meestal een redelijk onschadelijke stalondeugd dus, maar bij een enkeling heeft het gevolgen en dat risico moet je durven nemen. Ik zou zeggen: lees het topic over luchtzuigers, dan lees je wat ervaringen ermee

xantippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:42

Ik heb het ook gedaan: hij was 3 en had mijn hart gestolen... Een jaar later was hij dood: bezweken aan complicaties na een koliekoperatie.....

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:49

mijn paard is ook een kribbebijter..
en soms zuigt ze ook lucht.. maar daarom loopt ze niks minder om in de sport. en met een potje cribbox ( smeer spul dat je om het gene wat ze vast pakt moet smeren ) is er niets aan de hand.. ze blijft er dan gewoon af..
en ik ben super blij met mijn paardje.. en ben dus ook blij dat we haar gewoon hebben gekocht ondanks dat ze luchtzuigd..

** kheb deze week op een trainings- handelstal stage gelopen. en daar begonnen ze ook over weven en zuigen enz. en ze zeiden dat ze lucht zuigen helemaal niet zo erg vinden**

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:24

Ik denk dat je je hart moet volgen, maar wel de eventuele gevolgen van je beslissing moet overzien.
Heel veel luchtzuigende paarden zijn dus nooit ziek, maar als je paardje wel ziek wordt, kost dat veel geld. Je hebt best veel stallen waar luchtzuigende paarden staan en dan heeft er niemand last van, ook zie je daar dan dat anderen paarden dat gedrag niet overnemen, zelfs niet na jaren bij een luchtzuiger in de buurt te hebben gestaan.
Meestal hebben andere eigenaren op een stal er meer problemen mee. Dus zul je er dan wel tegen moeten kunnen dat als je je paardje ergens op een stal plaatst, je er best commentaar op zult krijgen. Er zijn genoeg eigenaren met luchtzuigende paarden, die er gewoon heerlijk mee op wedstrijd gaan en een superpaard hebben. Waar ze heel veel jaren een hoop plezier aan beleven. Kijk maar naar het paardje wat je op het oog hebt dat is toch ook al 15 jaar !!

Heel veel succes met je beslissing.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:01

Sommigen beweren dat er nix aan de hand is met een luchtzuiger (gn gevolgen e.d.) en daar zo'n band om te doen het opgelost is .
Maar volgens mij niet , het brengt genoeg complicaties met zich mee (koliek , tanden ..)en met zo'n band werkt het ook niet echt optimaal .
En het werkt verschrikkelijk op de zenuwen !(vind ik toch)
Als je het absoluut wil moet je ook de ev. gevolgen onder ogen zien .
Ik zou ook gewoon verder kijken en je komt heus wel een echt gezonde tegen

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:17

Zie centrale topic. Met ieder paard kan je pech hebben. Ik zou zo'n paard alleen kopen voor heel weinig; hij is al 15 en een luchtzuiger dus in theorie ook nog eens moeilijk verkoopbaar. Als die mensen een goed tehuis zoeken en jij kan dat bieden, moet je hem voor weinig kunnen krijgen.
In ieder geval geen band om doen, daar worden ze doodongelukkig van (staat veel info. over in het centrale topic).

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:44

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:20

zie centrale topic. Hier een slotje.