Mijn paard zuigt ook lucht, vind ik geen probleem zolang hij straks onder het zadel maar wat in zijn mars heeft. De prijs zakt ook en daardoor kun je ooit voor weinig geld een leuk paard kopen.
Er staat bovenaan een topic over luchtzuigen met daarin oa het volgende:
- luchtzuigen komt door stress en maagproblemen. Paarden kunnen stoppen als je de stress en maagproblemen wegneemt. Soms houden paarden het vol want ze maken endorfine aan door het zuigen, waar sommige paarden letterlijk high van worden.
- luchtzuigen wordt niet overgenomen, wel is het stalklimaat van invloed dus kan het zijn dat meerdere paarden op een stal zuigen.
- koliek treedt zeldzaam op: wanneer een paard echt lucht doorslikt (kijk bij de hals of hij alleen zuigt of ook slikt). De meeste paarden zuigen en slikken niet door maar blazen weer uit.
- Wel kan je paard problemen krijgen met de tanden als ze zich ook vastzetten op hun voerbak/waterbak/tralies. Dat kun je bij die van jou, die 15 is, al wel na laten kijken.
Luchtzuigen is meestal een redelijk onschadelijke stalondeugd dus, maar bij een enkeling heeft het gevolgen en dat risico moet je durven nemen. Ik zou zeggen: lees het topic over luchtzuigers, dan lees je wat ervaringen ermee