Schimmel.... wat doen jullie ertegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

Schimmel.... wat doen jullie ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:16

Ik heb 2 pony`s een van 25 en een van 10,
ze staan zomer en winter buiten, wel hebben ze een schuilstalletje.
Nu heeft Erika (25) schimmel. Ten minste dat is mijn vermoeden.
(het ziet eruit als witte samengekleevde haren die los laten van de huid). Ze heeft nu een kale plak van ongeveer 15 cm groot.

Wat doen jullie er tegen, ik heb wel spul maar dan zou ik ze moeten wassen, en dit doe ik liever niet in de winter.

zijn er andere alternatieven voor??

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:17

Ik zou eerst even de DA bellen en die ernaar laten kijken, want er zijn verschillende soorten schimmels en misschien is het wel heel iets anders.... plekken van 15 cm zijn toch wel erg groot vind ik...

Nina_Chicka

Re: Schimmel.... wat doen jullie ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:18

Ook een keer gehad (mijn paard dan he).. direct de dierenarts laten komen omdat je aan zulke dingen beter niet zelf kan gaan klooien. Laat er liever iemand naar kijken die er veel vanaf weet

Succes ermee

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:27

Ik heb dit wel al vaker gehad, en telkens bij dezelvde pony.
Ik heb hier normaal Imaverol voor, hier kan ik ze mee wassen en dan is het binnen een paar dagen weg en komen er ook weer haren op.

Maarja, ze staat nu buiten zonder deken, en wassen lijkt me niet verstandig.

En ik heb alweer een paar plukjes weggebracht naar de dierenarts en zal hier de uitslag morgen van krijgen. Dit voor de zekerheid.

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:32

Ik heb nu ook een paard staan met Ringworm..En daarvoor gebruik ik een zalf waar Miconozal inzit...in dit geval is het een vaginale zalf Het werkt echt perfect!! Succes ermee.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 19:31

heeft verder niemand hier iets anders voor??!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:24

Jawel.

Wel de Imaverol gebruiken. Maar in een sdpuitflacon doen en de plek die aangetast is ,heel goed inspuiten. Vooral de randen aan de plek.
Hier schijnen de baterien zich het meest op te houden.

Wat zegt de DA???

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:41

ben nog aan het wachten op de uitslag van de dierenarts, maar ik heb er inderdaat ook Imaverol opgedaan. Op de plek zelf en verder rond de plek ingspoten met een een plantenspuit, ik hoop dat dit helpt, en ben benieuwd wat de dierenarts me nog gaat aanbevelen.

maar het nadeel is dat het zich al uit heeft gebreid naar de andere kant.
Dus nu heb ik al twee plekken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:58

Wassen met Imaverol

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:23

Zou ook voor imaverol kiezen, maar vraag me af of alleen plekken inspuiten zin heeft. Je weet immers niet of de bacterie al op een andere plek op de huid zit!? Heb je geen mogelijkheid om ze binnen/op stal te wassen en onder een wollen deken te drogen voor ze weer naar buiten gaan? Nat naar buiten is idd absoluut geen optie met dit weer.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:03

nee helaas, we hebben geen stal, dus kan ze echt niet gewassen worden, ook hebben we daar geen stromend water, dus is ook niet warm. Ik heb de plekken ingespoten en goed nat gemaakt, ook rondom de plekken. daarna een deken opgelegd, twee uur erna was ze weer droog.

De dierenarts had ook niks anders ertegen. En zei dat ik het zo kon proberen. maar dat het niet zeker was inderdaat. Het is wel schimmel, dus afwachten en hopen dat het helpt.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:05

Goed verzorgen en ontsmetten..

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:21

idd goed ontsmetten en met imaverol blijven inspuiten... en de eerste beste keer dat je de kans rkijgt om wel te wassen gewoon doen, dan maar wat dekens op en gewoon blijven stappen tot ze droog is ofzo, je zult er toch vanaf moeten dus, en op deze manier, kan het zich nog steeds verspreiden. dus je hebt kans als deze 2 plekken genezen dat er al tal van andere plekjes te zien zijn... en zo blijf je aan de gang...

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:22

je kan je paard laten enten tegen schimmel, heb ik ook gedaan bij mijn paard, ze krijgen dan 2 keer een spuitje waar 14 dagen tussen zitten en de schimmel is weg!!
de spuitjes kosten 25 euro per stuk!!
verder hoef je niks uit te gaan wassen met imaverol en je paard blijft een jaar schimmelvrij!
weet even niet meer hoe het heet, moet je even je dierenarts vragen..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:03

rick_erika schreef:
nee helaas, we hebben geen stal, dus kan ze echt niet gewassen worden, ook hebben we daar geen stromend water, dus is ook niet warm. Ik heb de plekken ingespoten en goed nat gemaakt, ook rondom de plekken. daarna een deken opgelegd, twee uur erna was ze weer droog.

De dierenarts had ook niks anders ertegen. En zei dat ik het zo kon proberen. maar dat het niet zeker was inderdaat. Het is wel schimmel, dus afwachten en hopen dat het helpt.

hoi, ff een opmerking. denk er aan dat er nu ook schimmel in de deken zit he

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 18:31

Ja weet ik, heb de dekens al gewassen, maar moet zeggen ziet er al beter uit! Gelukkig!!

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:14

Dekens die met schimmel in aanraking zijn geweest minimaal 3x wassen voordat je ze weer gebruikt.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:01

meisje23 schreef:
je kan je paard laten enten tegen schimmel, heb ik ook gedaan bij mijn paard, ze krijgen dan 2 keer een spuitje waar 14 dagen tussen zitten en de schimmel is weg!!
de spuitjes kosten 25 euro per stuk!!
verder hoef je niks uit te gaan wassen met imaverol en je paard blijft een jaar schimmelvrij!
weet even niet meer hoe het heet, moet je even je dierenarts vragen..

Helemaal gelijk, als wassen niet kan dan is enten nu de optie (t kost wel wat maar t scheelt een hoop gezeur!!)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:19

Had nog nooit gehoord van enten tegen schimmel! Ik begrijp dat je dat echter niet preventief doet (zoals het echte inenten), maar als behandeling op het moment dat je paard schimmel heeft? Is het wel enten (waarbij ze dus in feite ziekteverwekkers inspuiten in verminderde mate waarbij je paard zelf antistoffen moet gaan aanmaken) of meer een stof inspuiten die direct door het bloed wordt opgenomen en dus sneller van binnenuit werkt? Enten wordt volgens mij gebruikt tegen virussen, terwijl schimmel een bacterie is, da's niet hetzelfde.
Maar in elk geval handig te weten dat er een middel "van binnenuit" tegen schimmel is!

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 11:26

Ja, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar als het inderdaat inspuiten van ziekteverwekkers is dan, kan het toch ook zijn dat het paard een verminderde weerstand krijgt?? (of niet??)
dit omdat het lichaam tegen die schimmel moet vechten, dacht ik zo.
weet hier iemand iets van??

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:53

ik weet het niet precies, maar mijn dierenarts zei dat het middel absoluut geen kwaad kon en er geen bijwerkingen aan vast zitten..
dit was eerder wel zo, maar nu dus niet meer..
het werkt echt super, vooral omdat je niks hoeft uit te wassen enzo, alleen wel uitkijken met andere paarden, het paard wat geent is kan iig 1 jaar geen schimmel meer krijgen maar de andere paarden dus wel, dus uitkijken met dekens, dekjes, borstels enz enz

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:38

Er staat in de laatste IDS een artikel over oa schimmel en het enten daartegen. Als je wilt, zal ik het hier (maandag) plaatsen. Ze vermeldden daarbij dat de enting een zgn dood vaccin is. Ze krijgen dus niet zoals met influenza een beetje virus (of in dit geval schimmel) toegediend. Wel kan met de 2e enting een allergische reactie optreden; een dikke (soms heel dikke) bult op de plek waar geent is.

Mijn paard heeft gelukkig nergens last van gehad en vond de enting een stuk plezieriger dan mijn Imavarol behandeling
Mijn DA vertelde me trouwens dat mijn paard de schimmel waartegen ze nu geent was, niet meer terug krijgt (daar heeft ze nu antistoffen tegen). Ze hoeft het dus nooit weer te krijgen, maar een andere schimmel zou ze wel weer kunnen krijgen (ze schijnen heel veel verschillende schimmels te kunnen krijgen). Mijn andere paarden hadden / hebben ook geen schimmel terwijl ze allemaal bij elkaar in de wei lopen. De besmettelijkheid is dus afhankelijk van de gevoeligheid van de andere paarden. Natuurlijk moet je het wel behandelen.
Ik vond wassen met Imavarol een hele klus. En je moet er ook voor zorgen dat alle schimmels in de omgeving worden gedood. Dus halster, deken, borstels, enzovoort. Ook zitten natuurlijk altijd schimmelsporen aan de wanden van het schuilstalletje, de voerbak, enz. Dat moet je ook 3 eigenlijk 4x met Imavarol behandelen. Dat is eigenlijk geen doen.

O ja, zonder Imavarol of ander schimmeldodend middel moet je dekens e.d. wassen op 90 graden. Pas op die temperatuur worden alle schimmels gedood. Maar of je deken dat zo'n goed idee vindt?