Bij ons op de manege is een pensionpaardje van 4 jaar, dat paardje heeft 3 jaar op het land gestaan, toen een jaar in opfok, en staat nu sinds 3 weken op de manege, maar 3 weken al aan het hoesten en snotteren.. Nu was de DA er geweest, en nu blijkt het paardje iets aan zn longen te hebben, hij mag 2 maanden alleen maar stappen, en als het niet over is moet die naar utrecht..
Nou was ik dinsdag op de manege, en toen ik bij mn merrie der stal kwam, hoorde ik dat hoestje bij haar, maar ze eet stro dus, heel dom ik dacht misschien zit er een strootje in der keel ofzo, dat hoest ze er wel uit.. maar tijdens losgooien hoeste ze ook, en ik had gister half uur in de buitenbak gereden (voornamelijk stap en paar stukjes gedraafd) en daar hoeste ze 2 x.. Toen ging ik naar de binnenbak, en daar hoeste we wel 20x.. Je voelt de hoest helemaal van achter komen, en als ze hoest gaat ze helemaal naar voren en komt er snot uit de neus..
het is mn bijrijdpaard, en ik had de eigenaarresse gebeld, maar die wil nog even afwachten.. maar ik vind eht zelf niet echt een "doorstreeks" kuchje om het zo te zeggen.. Wat kan ik nou het beste doen?
Hey ik herken dit bij mijn eigen paard. Die hoestte ook de longen uit zijn lijf en bij hem kwam het ook helemaal van achteren weg. Als hij hoestte trok hij mij uit het zadel.
Ik heb vorige week woensdag de DA erbij gehad en het bleek een bacteriele infectie in zijn keel te zijn. Een soort keelontsteking kan je het noemen. Nu moet hij 3 weken op rust en 3 weken aan de antibiotica. De DA had naar zijn longen geluisterd. Toen ze ze zijn keel dichtkneep begon hij zo te hoesten dus bleek het een infectie te zijn. Succes. Ik zou er wel even een DA naar laten kijken als ik jou was.
paard onmiddelijk van het stro afhalen en op (ontstofd) zaagsel zetten . In stro (en hooi) zitten ontzettend veel schimmel sporen waar het paard allergisch op kan reageren .