Equest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rox04

Equest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 10:52

Wij hebben een jaarling (wordt in Juni 2) met een hele erge hangbuik, hij ziet er verder gezond uit. Hij wordt regelmatig ontwormd met wormenkuren zoals Furexel, Eqvalan en Normectin. Toch blijft hij die hangbuik houden terwijl de andere jaarlingen hier geen last van hebben.
Nou had ik al gedacht dat hij misschien wel bloedwormen zou hebben. Ik ben dus van plan om vandaag Equest te gaan kopen voor hem, maar nou is mijn vraag zit er verder wel hetzelfde in (zoals Ivermectine)als de andere wormenkuren. En is het verstandig om alle andere jaarlingen nou ook maar met Equest te behandelen vanwege eventuele besmetting. Want we wouden in eerste instantie alles met hippomax ontwormen. Maar zitten er bijvoorbeeld belangrijke stoffen in Hippomax die niet in Equest zitten? En als een paard bloedwormen heeft hoef je dan maar 1 keer met Equest te behandelen of moet je dit na bijv. 6 weken nog eens herhalen?
Bedankt alvast voor een reactie.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:03

ik ben gister naar een lezing geweest over oa. wormkuren.

Er zijn een aantal stoffen waarmee je kan ontwormen, pyrantel, ivermectine en moxidentine.
pyrantel werkt niet tegen alle wormen, ivermectine is erg goed maar er zijn aanwijzigingen dat paarden er resistent voor worden (dat het niet meer helpt) (ivermectine zit in spuiten van 8 euro (hippomec) tot 13 euro (eqvalan) maar de merknaam maakt verder niet zoveel uit. om de 8 weken weer ontwormen.
moxidentine zit in equest, helpt tegen de meeste wormen, blijft ook in het vet zitten en werkt daarom langer, je hoeft die maar 4x per jaar te gebruiken, en werkt ook tegen wormpjes die zich inkapselen in de maag, waar ivermectine dus niet bijkomt.
per stuk zijn deze 20 euro, en er zijn gevallen bekend van veulens/jaarlingen, die onder de wormen zaten en daarna met equest ontwormt werden, dat die er dood aan gingen, daarom wordt equest door de ene dierenarts aan geraden en ivermectine door de andere.

Als ik jou was zou ik je jaarling elke 6-8 weken ontwormen met ivermectine, en daarna overgaan op equest

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:03

en idd. alle jaarlingen tegelijk behandelen, en goed om denken dat je niet te weinig geeft!

Rox04

Re: Equest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 11:23

bedankt voor je reactie.
Ik had ook wel eens gehoord dat Equest minder geschikt zou zijn voor jonge dieren en dan vooral voor veulens. Een overdosering kan fataal zijn.
Maar asl ik het goed begrijp zit er in Equest dus geen Ivermectine? Dus de werking die Ivermectine doet die mist Equest dan wel weer.
Wel intressant zo'n lezing over wormenkuren, waar was dat?

Frederic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:37

Moxidectine (Equest) behoort tot dezelfde familie als ivermectine (Furexel, Eqvalan, Noromectin...), namelijk de endectociden. Moxidectine heeft identiek dezelfde werking als ivermectine, maar werkt alleen langer en er is minder resistentie tegen bekend.

Ivermectine heeft een werking van 8w, terwijl moxidectine 12w nawerkt.

Moxidectine is dus als het ware een "gemoderniseerd" ivermectine.

Géén veulens van jonger dan 6 maanden met moxidectine ontwormen, want die kunnen daardoor in coma geraken. Voor veulens dus ivermectine of een ander product gebruiken...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:43

Equest kan prima. Alleen veulens mag je het niet geven.
En het is trouwens niet het paard wat resistent wordt maar de wormen die zich in de darm inkapselen.

LDRD

Re: Equest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:44

Advies van mijn veearts was bij een hele hardnekkige wormbesmetting van een jong paard, eerst met ivermectine en een week of 2 daarna een keer met equest.
Heeft goed geholpen, met de ivermectine kwam hij er niet vanaf, na de equest was het gebeurd met de wormen.
Ben daarna met ivermectine weer verder gegaan 3 maanden later (equest werkt 3 maanden) en het gaat nu prima.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:02

slotje. zie info over ontwormen in de FAQ.