Bevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:12

Mijn shetje is van de zomer heel erg bevangen geweest (medicijnen gehad, op modderige stal, afspuiten etc.) Ze is er nu vanaf gekomen maar hoe kan ik nou voorkomen dat dat deze lente/zomer weer gebeurd? iig komt de HS weer, ik zorg dat ze gewoon niet te dik word en zodra het warm word en ze loopt niet regelmatig afspuiten/koelen enz. Maar wat kan ik nou doen om het tegen te gaan? Iemand de oplossing voor mij? (Ik weet wel dat ik dr geen hooi/appel enz moet geven)

_Christine

Re: Bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:27

Ze krijgt nu wel hooi bedoel ik maar zodra het lente word. Maar niemand een tip of iets?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:13

VMr --> MD.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:48

Hooi kun je (voor zover ik weet) gewoon blijven voeren!

Het gaat erom dat je in het voorjaar (wanneer het gras dus weer begint te groeien) ervoor zorgt dat ze niet teveel gras kan eten. Dus stukje afzetten in je wei bijvoorbeeld. In het gras zitten fructanen die ervoor zorgen dat je pony bevangen kan raken.

Als ze niet bevangen is, hoef je ook niet af te spuiten om dat te voorkomen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:39

Je kunt je paard gewoon onbeperkt hooi blijven geven, als het maar oud hooi is. Verder langzaam laten wennen aan het gras. Heel kort gras is niet goed (veel fructaan vanwege het willen groeien), maar van dat vette koeiengras is ook niet goed.

Beter is: laat je pony eerst veel oud hooi eten, voordat ie de wei opgaat (met een volle buik eet ie iets rustiger en dus minder), en geef geen of heel weinig brok. Verder altijd goed in de gaten blijven houden. Eenmaal bevangen zijn ze veel sneller weer bevangen. op de site van paard natuurlijk (zoek ff met google) staat een fructaan waarschuwing. Zo kun je zien hoe het waarschijnlijk met het gras gesteld is (of het een beetje veilig is). De meter gaat uit van het weer. Verder zorgen dat je pony niet te dik wordt.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:19

Idd oud hooi. En zou haar niet in het gras zetten maar in een paddock. Ze zijn er erg gevoelig voor en volgens mij shetlanders nog meer. Trouwens: nu is het helemaal gevaarlijk om gras te laten eten ivm fructaan. In de zomer als het warm is met warme nachten (en het gras al helemaal eraf geweest) is dit gevaar veel minder groot. Er zijn paarden die na 30 min. grazen al bevangen kunnen worden.