B(l)okvoetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

B(l)okvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:23

Wij spelen een heel klein beetje met de gedachte om te gaan kijken naar een tweejarige merrie die te koop staat. Paardje heeft hele goeie afstamming, we kennen de moeder ervan en die komt van een zeer goeie fokker.
Het paardje heeft echter een blokvoetje, prijs is ernaar.
Ik ben nu zo'n beetje aan het rondlezen en vind tot nu toe niet zo veel goeds. Bij dit paard is er nog niet gecorrigeerd door de smid.
Wat zijn jullie ervaringen?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:33

mijn ervaring ermee is ook niet veel goeds.
als je zekerheid wilt hebben over dit paardje zou ik een kliniek raadplegen,desnoods gewoon per telefoon.

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:31

Een bokhoefje moet voor twee jaar al weer normaal geworden zijn. Meestal moet er al aan gewerkt worden vanaf drie maand tot één jaar. Maar het is niet omdat het een bokvoetje heeft dat het een slecht paard is.
Als het goed loopt zonder één enkel probleem, dan zou ik denken dat je het kan aankopen. Hou er dan wel rekening mee dat je een smid vind die niet alsnog veranderingen wil doen. Dan pas krijg je de poppen aan het dansen.

groeten,

AH Rik

Balte

Re: B(l)okvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:08

Ik denk dat er nog niks aan gedaan is, het dier moet wel nog twee jaar worden (in april). Dus jij zou aanraden van er dan niks meer aan te doen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:31

We hebben contact genomen met een dierenkliniek en daar hebben ze ons ingelicht over de gevolgen op langere termijn. Deze prognose is niet echt gunstig dus gaan we stoppen met verder "dromen".

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:18

sneu voor je maar heel erg verstandig op termijn.
er zijn echt genoeg twee jarige te vinden hoor voor een schappelijke prijs,maar dan heb je wel iets met toekomst.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:12

mijn zus der paard heeft ook een smaller hofje voor ( waar 60% gewicht op hangt dus!) En dat is allemaal geen probleem. Dus ik zou iemand mee nemen die er veel van af weet of evt. een veearts daar in de buurt laten komen, en vragen of het evt. een nadeel kan worden met rijden.
( mijn zus op bokt is Anike, je kan haar evt ook even Pm-en )

tjambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:18

ik heb jaren lang een pony gehad met een bokhoef ( rechts voor)Tijdens het lopen merkte je eigenlijk niks daarvan, maar tijdens het rijden merkte je dat ze een korter stap zette. ze had er zelf geen last van. ik heb er toen een hoefsmit bij gehaald die met speciaal beslag de stand van haar hoefen voor heeft gecorigeerd. dit heeft goed geholpen maar ze moest wel altijd ijzers gereden worden.

Balte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:04

MissDonna schreef:
mijn zus der paard heeft ook een smaller hofje voor ( waar 60% gewicht op hangt dus!) En dat is allemaal geen probleem. Dus ik zou iemand mee nemen die er veel van af weet of evt. een veearts daar in de buurt laten komen, en vragen of het evt. een nadeel kan worden met rijden.
( mijn zus op bokt is Anike, je kan haar evt ook even Pm-en )

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:41

Een paard met zulke ongelijke voeten nooit kopen, het been met het steile bokvoetje veert "stug" tijdens het lopen en de platte voet veert in verhouding meer door. Dit geeft een ongelijke belasting tijdens het lopen, dus het been met de platte voet heeft veel meer last van slijtage en uit zich vaak in hoefkatrol. Zo'n paard heeft nooit een lang sportleven dus over een paar jaar kun je al afscheid nemen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:11

Oei, ik zie net dat heel mijn bericht opgegeten is. Had gequote en daarna er nog een heel bericht ondergezet, heel vreemd.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:09

diega schreef:
Een paard met zulke ongelijke voeten nooit kopen, het been met het steile bokvoetje veert "stug" tijdens het lopen en de platte voet veert in verhouding meer door. Dit geeft een ongelijke belasting tijdens het lopen, dus het been met de platte voet heeft veel meer last van slijtage en uit zich vaak in hoefkatrol. Zo'n paard heeft nooit een lang sportleven dus over een paar jaar kun je al afscheid nemen.

Weet neit of het een feetback op mijn bericht was.. maar die van mn zus loopt er al 12-13 jaar mee

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:20

Weet neit of het een feetback op mijn bericht was.. maar die van mn zus loopt er al 12-13 jaar mee [/quote]

dat het zolang goed gaat komt gelukkig ook voor,maar waarom de ellende opzoeken als je nog moet gaan kopen?
dat het wel een probleem word komt helaas vaker voor en het is altijd goed voelbaar in de gangen