ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 16:44

hoevaak ontwormen jullie?

ik heb aan het begin van het jaar equimax gegeven, welke kan ik dan vervolgens geven?

_Dunja_

Re: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:46

Op iedere wormenkuur staat op hoeveel maanden deze goed is voor je paard.
Wij geven onze paarden iedere 2 maanden een wormenkuur en 2 keer in het jaar een 3 maands wormenkuur (in het voor en najaar)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:20

Houd er ook rekening mee dat je paard (de wormen dan) immuun kunnen worden als je steeds dezelfde werkingsstof gebruikt b.v ivermectine, Fenbendazol etc. Dus gewoon afwisselen.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:18

ja ik zag op www.paardendrogist.nl een soort pakket voor een heel jaar. daar had je drie verschillende soorten in. zodat je ieder jaar een ander kunt nemen. heeft iemand ervaring met deze pakketen? het lijkt me wel handig, heb je er altijd genoeg in voorraad!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:19

Ik doe het om de 3 maanden. En ik wissel ook af. Waarschijnlijk zullen verschillende bokkers dit te weinig vinden, maar ik geef wel te veel. (te weinig werkt namelijk niet) en ik heb een shetlander, ik weet ook niet precies hoe zwaar hij is dus ik geef voor ruim 300 kilo:D

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:25

nou het wordt bij ons zeg maar standaard 2 keer per jaar gedaan (alle paarden tegelijk) de rest moet je zelf doen... ik heb in januari equimax gegeven. dus zal wel in maart een andere geven. enig idee welke goed is voor een jong paard (3 jaar)?

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:06

Volgens mij is alles geschikt.
Sommigen zijn voor veulens en drachtige merries niet te gebruiken, maar dat staat altijd wel op de verpakking.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:29

het beste is elke 2 maanden ontwormen, en dan niet 2x achter elkaar een middel gebruiken met dezelfde werkzame stof... neem steeds een ander middel, met een andere werkzame stof, equiworm heeft bijv. Fenbendazol als werkzame stof en eqvalan heeft Ivermectine als werkzame stof maar beide zijn wel geschikt voor drachtige merries of veulens en zo heb je nog wel een aantal verschillende kuuren hoor... je hebt stallen waar ze vaak dezelfde kuren achter elkaar geven maar dta is gewoon onwijs slecht...veel wormenkuren hebben Ivermectine als werkzame stof, maar er zijn zeker wle 3 anderen te vinden met een andere werkzame stof, dus het is altijd af te wisselen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:00

slotje, zie info over ontwormen in de FAQ.