pony weer te dun

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

litteltje

pony weer te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:46

Mijn pony wordt elke winter te dun!!
In de zomer is het geen probleem, dan heeft ze een goede dikke buik (doen we dus expres) maar als we de winter in gaan, dan wordt ze altijd heel mager.
Je gaat haar ribben zien, achterhand wordt magerder.

Wat moeten we geven zodat ze wat dikker wordt??!!
We hebben al geprobeerd om gemalen mais te geven.
En we zijn nu bezig met slobber te voeren.
(verder krijgt ze 's morgens en 's avonds hooi + halve kilo brok, ze gaat elke dag de wei op, maar in de wei staat niet zo veel gras meer)
We geven ze ook regelmatig brood; aardappelschillen; wortels.

[edit] ze is al wel 15, kan het door de leeftijd komen?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:49

krijgt ze wel op tijd wormenkuren?

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:50

Ja, ze heeft laatst nog een hele dure gehad.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:48

Ten eerste kijken of ze goed kan eten, evt. tanden laten nakijken.
Hoeveel werk doe je met je paard? En hoe groot is je pony?
Meer hooi geven en misschien ook meer brok proberen.

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 17:06

Ze kan goed eten. (ze schrokt alles naar binnen dus dan zal dat wel goed zijn )
Ik zal eens voorstellen aan me moeder om de tanden te laten nakijken.
Ik heb op dinsdag en donderdag les op de manege, 3 kwartier, en dan nog gewoon rijden op zaterdag en/of zondag.
Soms en keertje op wedstrijd, niet elk weekend iig.
Ze is 1.36

ellepel

Re: pony weer te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:09

nog veeeel meer hooi gaan geven, 2x per dag is niet zo goed eigenlijk, een dier wat snel in gewicht terug gaat moet je zowiezo wel 4x gaan voeren.

heb je geen mogelijkheid om 4x te voeren?
met veel meer hooi erbij zal ze snel weer op gewicht zijn.

aardappelschillen niet aan paarden geven, er zit bestrijdingsmiddel op tegen het kiemen, en bovendien is aardappel licht gifitg voor paarden, niet meer doen dus.
brood en wortel mag wel

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 18:14

En hoeveel meer hooi bedoel je daarmee dan? Omdat dat hebben we vorig jaar al wel eens gedaan, alleen dat hielp niks..

Aardappelschillen giftig voor pony's !! Nooit geweten, die krijgt ze altijd!

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:21

Mijn pony word/werd ook altijd erg dun ion de winter, somers lieten we der echt goed dik maar dat hielp niks. Mijnes krijgt lucerne inpaats van hooi 3 x op een dag brokken, smorgens grasbiks, rond een uur of 2 een schep musli, en savonds 1 schep musli gewoon biks en Fivit dat is een soort biks met extra veel eiwitten....
Heb zij/hij misschien een dikke vacht? want sdan ken je hem/haar eens laten scheren heb ik ook deze winter gedaan en wat bleek ze was dik, dat kwam omdat ze best dikke harige benen had een harige achterkant van haar kond en een harig hoofd/nek dus misschien helpt dat

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 18:42

Ze zit niet heel dik in haar wintervacht, ze heeft wel altijd een dek op. En scheren mag ik niet van me moeder

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:24

een hond schrokt een paard moet kauwen doet een paard dat niet dan is er iets met de tanden aan de hand

het ransoen wat jij beschrijft lijkt mij genoeg voor een pony maar dan moeten de tanden wel in orde zijn en de hoeveelheid hooi per keer moet genoeg zijn.

aardappel schillen zijn niet goed voor een paard ik raad je aan dat niet meer te geven

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:26

Laat ik het dan zo zeggen: ze eet heel vlug
Mijn nicht, daar staat mijn pony, weet ook niet wat ze moet doen.. Het is elk jaar weer zo, en ze geeft haar al heel veel hooi..
Wij denken dat het misschien wel aan de leeftijd ligt..

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:35

15 is niet oud hoor

en zeker nog geen reden om mager te worden in de winter

als je pony volgens jou te snel eet kan je een ronde steen in de voerbak leggen zo dat snel eten niet meer kan

helpt dit niet dan zou ik als nog een gebitsverzorger bellen voor de tanden zeker als de pony daar nog nooit voor is behandeld.

dan is 15 een leeftijd waarop de ellende meestal begind

suc6

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:38

Maar in de zomer komt ze wel goed aan...
Kan ik haar misschien iets extra's te eten geven?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:12

Ik zou haar, zoals hier al eerder is gezegt, onbeperkt goed hooi voeren, daar worden ze buikig van

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:41

Daar zal niet iedereen even blij mee zijn denk ik Mijn nicht geeft ze altijd eten, en klaagt nu al dat ze me pony zoveel hooi moet geven.. en dat is eigenlijk niet zo goed.. (veel eiwitten)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:02

als ze toch dun word kunnen die extra eiwitten geen kwaad hoor, mijn pony van 15 heeft het ook elk jaar dat hij eind winter achteruit gaat in conditie,dan word hij ookm schraal..

extra vitamine kuurtje erin, en die extra hooi dus, normaal krijgt mijn pony 3x per dag een plak hooi, daar doet hij het prima op, maar aan t einde van de winter valt hij dus wel af.

hij krijgt er nu nog anderhalve plak bij, en dat gaat goed.
gewoon wat meer hooi voeren, en inderdaad eventueel de tanden laten nakijken..
mijne krigjt ook een halve kilo brok,en ik geef hem zeewier erbij voor extra vitamines etc...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:37

hooi zoveel ze op kan, dat iig! de mijne wordt ook vaak schraal in de winter, alleen dit jaar niet gelukkig.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 02:10

je hebt al veel tips gehad, ponys hebben vaak een dikke vacht scheren is dan een optie om te kijken van hoe en wat, veel hooi geven evt op stro zetten, ander merk brok uit proberen.
ik heb thuis de jongsten zijn 2 jr de oudste is 20.
de jonkies heb ik op veulenbrok staan, drachtige merries op merriebrok, het overige wat ouder= dan 5 jaar op eiwitarme brok.
daarnaast krijgen ze ook nog meusli.
1 tip geef ze veel hooi en stro.
een dikke deken op kan ook helpen, vooral als je aan het water woont, koelt het daar sneller af dan midden in het land, paard verteerd meer energie door de kou waardoor het mager kan worden het kan vele oorzaken hebben.
succes ermee, blijft een ouder paard mager kan je hem ook maispulp geven let op is slecht voor de botten van een jong paardje alleen gebruiken bij oudere dieren.

Marengo_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 04:16

Maïsolie door het eten doen. Heeft bij mijn paard enorm goed geholpen. Daar hadden we ook al vanalles geprobeerd en ik dacht dat het niet meer goed ging komen (was 17 en had zware koliek gehad). Ik geef hem nu 3 jaar maïsolie bij en beetje bij beetje zag je hem verdikken. Momenteel is hij trouwens nog steeds te rond en dat einde winter, dus voor hem is het echt een wondermiddeltje. Maïsvlokken hielpen trouwens niets bij hem.

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:33

Ik zal die maisolie eens uittesten.
maar rgerrits: scheren is dan toch juist NIET de oplossing? Omdat dan moet hij nog meer energie verteren aan warm blijven..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 00:11

maisolie is prima maar gewone goedkope zonnebloemolie van de supermarkt kan ook.

iedere dag een scheut (of 2x daags een kopje) over het voer en ze krijgt extra vetten binnen.
ze gaat er mooi van glimmen en ze wordt er uiteindelijk ook dikker van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:39

Ik zou je pony geen extra krachtvoer geven. Wel ruwvoer. Een paard/pony behoort (advies van voedingsdeskundige A.Hallebeek) 1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht te krijgen.

Ik zou dus meer ruwvoer gaan geven en wanneer je de mogelijkheid hebt in porties verspreid over de dag.
Je kan dus heel goed hooi, lucerne en kuil geven. Kuil heeft meer voedingswaarde dan hooi.

Pas het krachtvoer ook aan de arbeid aan. Een dagje weinig gedaan, dan minder krachtvoer. Ik werk ook met heel en half voer.
Dus ik zou niet meer dan een half kilo geven dan wat je nu al doet. Ik doe 's avonds door het krachtvoer zelf ook nog wat omega olie en foeneknofzeewier van de paardendrogist.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:46

op tijd blijven ontwormen, met ivermectine(om de 6-8 weken) of equest(om de 3 maanden)
en de dierenarts/paardentandarts elk jaar het gebit van je pony laten behandelen.

mijn kwpn'er had ook haken op de kiezen, at wel, maar zonder goed te kauwen, dus dan worden er veel minder voedingsstoffen uit het eten gehaald.

geen aardappelschillen geven, eventueel kun je na behandling van het gebit elke dag 1 kilo maismeel geven, maak er een papje van met warm water en laat het even wellen voor je het geeft. dit is wel een dikmaker,
daarnaast onbeperkt hooi, en een halve kilo brok/muesli.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:14

Die van mij (oude snel magere anglo arabier met pensioen) krijgt nog 1,5 kilo basisbrok en 1,5 schep paardenmeel of muesli en zoveel hooi als ze op kan per dag. Dat heeft ze gewoon nodig. Hier hebben ze dat paardenmeel bij de molen. Ik heb ergens gehoord dat zemelen laxerend werken en dat ze daar dus niet dikker van worden dus dat geef ik haar niet. Wel een half oud brood per dag en veel wortels.... misschien wel het meest verwende paard van de eeuw maar ze doet het er goed op.