pony heeft jeuk bij gebruik hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o_floor_o

pony heeft jeuk bij gebruik hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:45

Ik heb mijn pony vorige maand verhuisd van een stal met binnenbox, naar een stal met buitenbox. Ik had het hoofdstel al zeker 2 mnd niet gebruikt, eerst had zij een wond in haar mond en later is zij in haar bovenlip en neus gebeten door een ander paard. Wonden zijn genezen en na de verhuizing heb ik het hoofdstel weer gebruikt. Op de plek waar het hoofdstel had gezeten kreeg zij meteen irritatie en jeuk. Haar hoofd was helemaal kaal en kapotgeschuurd precies waar het hoofdstel had gezeten. Aan een kant was het veel erger dan aan de andere kant. Andere hoofdstel wat ik thuis had schoongemaakt en nadat de plekken voor het grootste gedeelte zijn weggetrokken nu het andere hoofdstel geprobeerd. Ze blijft jeuk houden zodra ik het hoofdstel heb gebruikt, vooral bij het bakstuk en de sperriem en dan ook nog eens aan een kant. Zolang ik het hoofdstel niet gebruik genezen de plekken en met haar halster om heeft ze nergens last van.Wie weet wat het is, ik denk zelf dat het niets te maken heeft met verandering van stal en verandering van voer.

dorientjuh

Re: pony heeft jeuk bij gebruik hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:49

Dus eerst had ze helemaal geen jeuk van hetzelfde hoofdstel?
Als dat zo is, misschien moet je het dan eens invetten?
Als het dan nog steeds zo is, misschien kun je dan eens een paar lapjes stof (fleece oid) om het hoofstel heen doen, kijken of dat helpt. Of misschien moet je gewoon overstappen op een hoofstel van ander materiaal.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:50

eem...tja ik weet het niet
misschien wat hier boven staat of
misschien moet je een keer met halsterhoofdstel rijden

o_floor_o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:55

Ik heb juist twee hoofdstellen, ze kreeg eerst last van het ene hoofdstel en daarvoor had ze nooit last van dat hoofdstel. Toen heb ik het andere hoofdstel goed schoongemaakt en die geprobeerd en ook daar krijgt ze jeuk van.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:58

Wij hebben een paard dat ook niet tegen een 'gewoon' hoofdstel kan (schuren onder het rijden ,...) en dan zijn we gewoon naar een ruitersportzaak geweest en gevraagd of ze zo'n special 'anti-schuur' hoofdstellen hebben, en die hadden ze dus Nu schuurt het paard niet meer, misschien een oplossing....

dorientjuh

Re: pony heeft jeuk bij gebruik hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:11

Wat zijn dat, anti-schuur hoofdstellen? Doet het dan pijn als ze schuren ofzo?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:22

Heeft het niet met de kwaliteit van het leer te maken?
En krijgt ze de plekken direct of na een keer rijden? Spons je het zweet eraf na het rijden?

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:32

Veel paarden die ik ken hadden dat in de zomer. Vooral als ze veel onder het hoofdstel zweetten.
Bij ons hielp afsponzen na het rijden heel goed, maar je kan inderdaad ook stukjes stof om je hoofdstel binden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:34

o_floor_o schreef:
Ik heb juist twee hoofdstellen, ze kreeg eerst last van het ene hoofdstel en daarvoor had ze nooit last van dat hoofdstel. Toen heb ik het andere hoofdstel goed schoongemaakt en die geprobeerd en ook daar krijgt ze jeuk van.

Ik weet niet of ik het goed begrijp.

Kreeg ze beide keren last na het schoonmaken?

Is ze misschien allergisch voor het vet/olie/zeep die jij gebruikt?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:57

We hebben een paard op stal waarvan het leer absoluut niet ingevet of zoiets mag worden. Hij is allergisch voor olie/vet etc.
Denk dat het dier idd net als rk zegt misschioen allergisch is ervoor

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:08

Dat hoor je inderdaad vaker hoor, dat paarden allergisch zijn voor leer olie/vet.

o_floor_o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:48

Dat is nou juist het rare, ik gebruik altijd dezelfde schoonmaakproducten en ze heeft er nooit allergisch op gereageerd. Ik heb inderdaad twee hoofdstellen en nadat ze allergisch had gereageerd op het ene hoofdstel ben ik het andere hoofdstel gaan gebruiken. Ik smeer de plekken meteen na het gebruik van het hoofdstel in met betadinezalf om de jeuk te verminderen en dat helpt wel. Zou het toch niet iets anders kunnen zijn, schimmel ofzo? Hou je natuurlijk nog steeds de vreemde situatie dat het alleen maar opkomt bij gebruik van het hoofdstel.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:12

o_floor_o ik zou na het rijden gewoon met vogtige sponns even schoon maken even niks op doen wat betadine kan gaan jeuken als opdroogt

en even niet je spulen schoon maken

Sybelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:33

o_floor_o schreef:
Dat is nou juist het rare, ik gebruik altijd dezelfde schoonmaakproducten en ze heeft er nooit allergisch op gereageerd. .

Een allergie kan zich ook langzaam opbouwen, dat zie je bij mensen ook wel eens.