Paard onregelmatig door te kort bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinde

Paard onregelmatig door te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:42

Vandaag drie weken geleden is mijn paard beslagen (niet voor de eerste keer) sinds dien is mijn paard onregelmatig.
Hij is met longeren wel regelmatig, maar met rijden is hij onregelmatig.

Nu komt dit door het feit dat hij te lang op vorige ijzers heeft gelopen en hierdoor er dus best een stuk van zijn hoef is afgehaald. Eigenlijk dus standsverandering.

Hoe lang gaat dit duren of duurt het al te lang?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:23

marlinde: als je hem met een heel lange teugel (waslijntjes) rijdt op een zachte ondergrond is hij dan ook onregelmatig?

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 14:27

Farries: Ja zodra ik erop zit is hij in de draf onregelmatig

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:22

het had eigenlijk al weer over moeten zijn. Als ik jou was zou ik de hoefsmid weer bellen.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:36

ik vind dit ook te lang duren,wat ik ook raar vind is dat hij pas kreupel loopt als je er op zit!
zou het echt standsverandering zijn zie je dat ook onbelast.

AHRik

Re: Paard onregelmatig door te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:28

Dit duurt echt wel te lang, normaal kan dat maximum vijf dagen duren.

Ofwel heeft het paard een pees verrekt door die standsverandering ofwel zit het met wat anders wat niet klopt.

Best laten nakijken door DA.

groeten

AH Rik

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:36

Een andere hoefsmid kan ook wel eens helpen.

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 08:07

Even een update:

Gisteren heb ik mijn paard gelongeerd om te kijken of hij beter werd. Gelukkig was hij weer goed. iedereen stond erbij en vonden hem ook goed. Nou gebeurde er iets echt vreemds. Ineens na 10 minunten wordt mijn paard kreupel op beide voorbenen!!

Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt en sta voor een raadsel.
Mijn hoefsmid komt vandaag, dus maar even afwachten wat hij gaat zeggen.

Iedereeen bedankt voor zijn reactie.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:24

mmm na 10 minuten kreupel op beide voorbenen, klinkt als rugproblemen. Doordat de voetas veranderd is komt er meer druk op of de tussenpees, of de diepe buiger, afhankelijk welke kant de voet is opgegaan (lange tenen of hoge verzenen). Dit in combinatie met op de voorhand lopen door het vasthouden van de rug kan net voldoende zijn tot onregelmatigheid/kreupelen. Dit blijft ook veel langer aanhouden als te kort bekappen. dat is meestal na 1 a 2 weken weer goed. Ik heb dit als gevolg van een rugprobleem in ieder geval al vaker gezien

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 13:53

Farrier, dank voor jouw uitleg, Wat zou jou advies nu zijn...

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:13

laat een DA er naar kijken. rugproblemen kun je vaak herkennen door de lengte spieren in de rug en lenden met een vinger aan te strijken. (een duim over de rug zijdelings van de ruggegraat wrijven) Als het paard zucht en de rug naar beneden drukt is het niet helemaal lekker. haal er evt. een fysiotherapeut bij om het probleem precies vast te laten stellen. kosten daarvan vallen erg mee. Als het af en toe nodig is betalen wij ca euro 20,00 per behandeling.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:03

Wij hebben dit ook gehad, met een haflinger van mijn vriendin die bij mijn paardje op stal staat. Ik vind het wel vreemd. 3 weken is errug lang. Ik zou ook de hoefsmid maar even bellen!

SharirBobby

Re: Paard onregelmatig door te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:12

En wat zei de smid? heeft hij er nog wat aan gedaan?
Van alleen te kort bekapt zijn ze meestal hooguit maar een paar dagen slecht, het helpt vaak om ze in een natte paddock te zetten als ze te kort bekapt zijn(zegt men)

Mijn paard bleef ook eens (vorig jaar) bijna 3 weken slecht na de smid. Ik dacht inmiddels dat het ergens anders aan lag, dus de veearts erbij enzo. Toen hij z'n hoef verdoofde liep hij gelijk goed, dus toch maar naar de smid (een andere!), die vertelde me dat hij niet alleen te kort bekapt was, maar dat ze ook nog eens zijn ijzer er verkeerd hadden onder geslapen (was iets met bol ipv hol of andersom ofzo), waardoor hij op de verkeerde delen van de hoef drukte ofzo, en dat hij er daarom pijn aan had. Opnieuw beslagen en hij liep weer als een zonnetje...
Goed opletten dus met smeden, ze zijn niet allemaal even handig, en iedereen mag in nederland een paard beslaan, wel of geen diploma.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:54

SharirBobby Het laatste stukje ben ik het helemaal mee eens..

Ben benieuwd wat je hoefsmid heeft gezegd..

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:18

Hmm, mijn paard loopt sinds gisteren kreupel, die is vrijdag bij de smid geweest. Na inspectie van de ijzers gisteren bleek er een oneffenheid in het ijzer te zitten, wat waarschijnlijk de boosdoener is.

Misschien zijn de ijzers van jouw paard ook niet helemaal recht.

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 08:53

Hoefsmid is langsgeweest. Kon helaas niets vinden. Ik vertrouw mijn hoefsmid volkomen, Hij beslaat mijn paard al een lange tijd en heb nog nooit problemen gehad.

Ik ga as woensdag naar utrecht. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Toch blijft er raar. Hij is inmiddels op het harde goed en regelmatig, maar op het zachte toch wel erg kreupel.

Iedereen bedankt voor alle reacties

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:25

uhm ik vind het ook wel als HKO klinken

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:35

Als hij op het harde regelmatig en op het zachte onregelmatig is heeft het niks met hko te maken maar moet je in 99% van de gevallen het probleem hogerop zoeken (in het paard dan). Dat zijn vaak blessures of overbelasting in schouders, rug of lendenen (en soms alle drie tegelijk). succes.

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 09:02

Hier een update:

Gisterenin Utrecht geweest en hij was idd op beide voorbenen kreupel. Na verdoven in de benen kwam eruit dat het vanuit zijn hoeven kwam.
We konden door voor foto's. Toen kwam de uitlslag: De foto's zagen er goed uit, er zat een lichte onregelmatigheid bij zijn HKO-regio maar niet iets om ons zorgen over te maken. Hij kreeg ook op beide voorbenen een klasse 2.

Nouis het geval dat mijn paard een plat voetje heeft en een steil voetje, hierdoor kreeg hij dus problemen. Waarschijnlijk door te kort beslagen en waarschijnlijkeen rare sprong gemaakt was het gebied rond HKO overbelast.

Hij heeft nu een wig gekregen onder beide voetjes met een zooltje er tussen. Nu staat hij recht op beide voetjes.

Moet drie weken stappen met pijnstillers en vanaf week 4 mag ik weer de draf gaan oppakken. Over 6-8 weken moet ik terug voor controle.

Kortom gelukkig niets ernstig. ben ook erg opgelucht.

Voor iedereen die meegeleeft heeft, Heel erg bedankt hiervoor.