Vreemde plekjes onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Vreemde plekjes onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:16

Vraag:

Mijn paard heeft sinds kort vreemde plekjes onder haar zadel.
Het begint als een soort bobbeltje/bultje, later voel je er ook een soort korstje op en als je er overheen wrijft dan laat het los, samen met een plukje haar. Er ontstaat dan een kaal plekje.

Aan het zadel zou het niet mogen liggen, dit zadel is speciaal voor haar gemaakt en onlangs nog door de zadelmaker opgevuld, waarbij hij ook op stal is geweest om het zadel op mijn paard te zien liggen en te kijken wat er aangepast moest worden (en er hoefde nauwelijks iets aangepast te worden, alleen wat bijgevuld van achter, hij was heel tevreden over de ligging en ikzelf merk ook niets van een slechte ligging o.i.d.).

Het zit aan beide kanten van de ruggegraat, en ook iets lager richting schouderblad. Ook lijken de laatste anderhalve week de plekjes zich wat uit te breiden => meer plekjes.

Ik kan er gerust aankomen, ze reageert er niet op dus lijkt er geen pijn aan te hebben. Ook met het rijden merk ik geen verschil met 'normaal'.

Zou het een soort schimmel kunnen zijn ?

Ik heb wel imaverol staan, maar weet niet of het kwaad kan om dit een aantal keren te gebruiken, stel dat het geen schimmel is ??

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:19

het 2de topic al wat tegenkom in 10 min tijd over kale plekjes
mischien is dat van het zweten in combinatie met irriattie?

Dabo

Re: Vreemde plekjes onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:06

Mijn eerste gedachte is ook schimmel. Mijn paardje heeft het namelijk ook gehad. DA heeft toen huid en haar op kweek gezet, en daar bleek schimmel uit te komen.
Kun je 2 dingen doen: elke 3 dagen je paard grondig wassen met imaverol-oplossing, plus al je spullen. dekjes, beenbeschermers, halsters, alles.
Of je paard laten enten door de DA, en over 2weken weer. Dan is hij 10maanden beschermd. Evengoed al je spullen wassen. 2e optie is een stuk duurder, zal je wel begrijpen, maar ik heb toch voor die optie gekozen. En dat ik haar over 10maanden gewoon weer laat enten dus.

Maar ik zou toch zekerheid willen hebben als ik jou was.. Misschien is het toch geen schimmel..

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 08:14

@ Dabo: Zaten die plekjes bij jou ook onder het zadel ??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:31

Een drukplek is het niet, want dan laten de haren niet los. Omdat het steedsmeer plekjes worden, denk ik ook aan schimmel. Wassen met Imaverol kan nooit kwaad, dus gewoon doen. Je dekjes ook goed wassen en je borstels ontsmetten. Gaan de plekjes dan niet weg, dan kan het ook irritatie zijn van het dekje, dus leg er eens iets anders onder.

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:55

grandeur schreef:
@ Dabo: Zaten die plekjes bij jou ook onder het zadel ??

Een paar wel, de meeste meer wat lager, dus lager dan de kussens van het zadel. Bij mijn paard jeukte sommige van die plekjes dus wel, en 1 met name.. zodra ik de deken afdeed, ging ze gelijk 'krabben' ..

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 12:16

Kris25 schreef:
Een drukplek is het niet, want dan laten de haren niet los. Omdat het steedsmeer plekjes worden, denk ik ook aan schimmel. Wassen met Imaverol kan nooit kwaad, dus gewoon doen. Je dekjes ook goed wassen en je borstels ontsmetten. Gaan de plekjes dan niet weg, dan kan het ook irritatie zijn van het dekje, dus leg er eens iets anders onder.

Bedankt voor de reacties!

Het lijken mij ook geen drukplekken, want ze heeft er totaal geen pijn aan én het zijn kleine plekjes met korstjes waarbij de haren dus ook loslaten.
Maar ja, omdat het precies onder de kussens van het zadel zit, zet het je toch aan het denken (twijfelen) .

Ik ga eerst maar eens aan de was met Imaverol !
De borstels zal ik ook gaan ontsmetten.

Dekjes worden zeer regelmatig gewassen en vervangen, ik heb een euhmmm… erg ruime collectie !
Maar ik zal gelijk de dekjes die nu nog op stal zijn, wassen, en de komende tijd even dagelijks met een schoon dekje trainen.

Iemand hier die mij kan vertellen hoe vaak ik met Imaverol kan wassen, gewoon dagelijks, tot de plekjes weg zijn ??

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:01

Ik dacht 3x, om de 3dagen.
Dekjes in de wasmachine wassen, op 60graden. Ikzelf was ze altijd met 'neutral' wasmiddel. Zitten geen geur en smaakstoffen in
Maak van de Imaverol wel de juiste verhouding/oplossing, niet zomaar een scheut in een emmer..
Ik had de oplossing in een lege spuitfles. Dat op de plekjes spuiten, en goed inwrijven. Zo hoef je niet je hele paard onder de 'douche' te zetten in die kou...

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:33

Mijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad, de enige oplossing is de scheermachine.. ik heb daarvoor vanalles geprobeerd samen met de DA, maar dit was het enige wat hielp

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:43

Dabo schreef:
Mijn eerste gedachte is ook schimmel. Mijn paardje heeft het namelijk ook gehad. DA heeft toen huid en haar op kweek gezet, en daar bleek schimmel uit te komen.
Kun je 2 dingen doen: elke 3 dagen je paard grondig wassen met imaverol-oplossing, plus al je spullen. dekjes, beenbeschermers, halsters, alles.
Of je paard laten enten door de DA, en over 2weken weer. Dan is hij 10maanden beschermd. Evengoed al je spullen wassen. 2e optie is een stuk duurder, zal je wel begrijpen, maar ik heb toch voor die optie gekozen. En dat ik haar over 10maanden gewoon weer laat enten dus.

Maar ik zou toch zekerheid willen hebben als ik jou was.. Misschien is het toch geen schimmel..

Precies hetzelfde had ik moeten doen.
Mijn haflinger (ofja, 'mijn?' hij is niet meer van mij) heeft ook schimmel gehad, hij had zn hele rug open.