vandaag ging ik ons paard longeren en deed gewoon rustig aan naderhand liet ik haar in galop aan springen en na een paar rondjes viel ze gewoon neer :S terwijl ik haar aan een super lange lijn had,,
ik ging controleren of ze niets had voeld aan haar been en tilde hem op op de singelplek onder haar buik zat een hele knobben/bobbel, als je er aan voelt doet het haar pijn.
weten jullie wat dat is?? of heeft iemand zijn paard dit ook wel eens gehad ??
Ik heb op die plek wel vaker een bulkt gezien bij paarden, maar dat was meestal een vetbult. Daar hadden ze verder ook geen last van. Ik heb geen idee wat dit kan zijn.
ja ze viel gewoon om in de galop, en bleef ook nog even liggen ook :S maar het is geen vetbult want het doet zeer en ik heb vandaag nog gekeken en het is groter en warmer geworden dus we bellen de dierenarts nog even op.. ik laat jullie het weten als we weten wat het was
Het lijkt me dat ze een wondje heeft van de singel dat is gaan ontsteken. Kan zijn dat ze ging liggen om van de singel af te komen maar ik zou toch even de veearts laten kijken!
waarschijnlijk komt dit door te strak aansingelen. het borstbeen van een paard is maar HOOGUIT 10 cm breed, en die krijgt het grootste dele van de singeldruk te verdragen. over het borstbeen lopen spieren, die waarschijnlijk van de singel te verduren hebben gehad. niet singelen tot het weg is, goed afspuiten, en als het weer goed is minder strak aansingelen. als je zadel goed past is aansnoeren van de singel niet nodig. en voor de zekerheid DA even laten kijken of er geen spier beschadigd of ontstoken is. ze kan dan medicijnen krijgen...
@ merrieveulen: dat kan ook niet want we hebben haar al 2 week niet gereden en mijn zusje is niet zo goed in aansingelen dus.. de singel zit zeker niet te strak.. maar toch bedankt voor je reactie