salmonella bacterie (infectie), wie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luuxje

salmonella bacterie (infectie), wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:33

Bij mijn paard is er een salmonella bacterie ontdekt (zie andere topics van mij). Tot enige tijd gelden had ik hier nog nooit van gehoord.

Wiens paard heeft dit ook (gehad), en hoe is dit behandeld? Zijn ze er weer helemaal bovenop gekomen en wat waren bij jullie de klachten/symptonen? Ik hoop op deze manier wat meer info te krijgen over deze onbekende "ziekte".

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:49

1 van onze Welsh ruintjes heeft als veulen samonella gehad. Het ging helemaal niet goed met hem. Hij reageerde niet op de medicijnen. Hij was op laatst zo slecht dat ze hem niet veel kansen meer gaven. De DA heeft hem anabole gegeven en dat heeft hem geredt. Dit was voordat wij hem hadden gekregen.

Jopie is nu 10 jaar en een beer van een pony. Onze DA noemt hem altijd bodybuilder . Hij heeft moeite om een influenza en tetanus spuit te geven in zijn boeg. Jopie krijgt dus de prik in zijn kont.
Afbeelding
Hollands glorie!!

ellepel

Re: salmonella bacterie (infectie), wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:31

een kennis van me hebben een friese merrie gehad met een salmonella besmetting, helaas is dit dier er wel aan overleden...

Luuxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:01

PhiaBink schreef:
1 van onze Welsh ruintjes heeft als veulen samonella gehad. Het ging helemaal niet goed met hem. Hij reageerde niet op de medicijnen. Hij was op laatst zo slecht dat ze hem niet veel kansen meer gaven. De DA heeft hem anabole gegeven en dat heeft hem geredt. Dit was voordat wij hem hadden gekregen.

Jopie is nu 10 jaar en een beer van een pony. Onze DA noemt hem altijd bodybuilder . Hij heeft moeite om een influenza en tetanus spuit te geven in zijn boeg. Jopie krijgt dus de prik in zijn kont.

Welke medicijnen heeft hij gehad voor dat hij aan de anabolen ging? En wat waren zijn klachten/symptonen?

Bedankt voor je reactie in ieder geval

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:03

ellepel schreef:
een kennis van me hebben een friese merrie gehad met een salmonella besmetting, helaas is dit dier er wel aan overleden...

Hhhmm sommige antwoorden wil je vaak niet horen maar dat is natuurlijk struisvogelpolitiek, maar weet jij wat haar klachten waren en of ze er iets aan hebben gedaan of kwam de constatering van salmonella pas achteraf??

Bedankt !

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:06

Luuxje schreef:
PhiaBink schreef:

Welke medicijnen heeft hij gehad voor dat hij aan de anabolen ging? En wat waren zijn klachten/symptonen?

Dat weet ik dus niet. We hebben hem gekregen toen hij 2 jaar oud was. Toen hij veulen was heeft hij samonella gehad. Ik weet wel dat ze een paar keer dachten dat het einde oefening was met Jopie. Anabole heeft hem geredt!
Bedankt voor je reactie in ieder geval

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:29

Ik heb een heel aantal jaartjes terug een merrie gereden die ineens vreselijk aan de dunne was.
Zij bleek ook een salmonella bacterie te hebben...

Ze heeft toen medicijnen van de veearts gehad, en dat is toen vrij snel helemaal over gegaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:57

ik moet even heel hard nadenken hoor over die friese merrie, want t is wel alweer 15 jaar geleden denk ik.

ze viel erg af, en was aan de diarree, eerst dachten ze dat t een wormenbesmetting was, maar ik geloof dat ze pas na bloedonderzoek konden aantonen dat t om salmonella ging.

ik weet nog dat iedereen dat zo raar vond, een paard met salmonella?
enige wat ik van behandeling weet is dat ze antibiotica gegeven hebben, maar de merrie ging zo hard achteruit dat ze haar in hebben laten slapen....

meer weet ik er niet van helaas...

Stelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:01

Weet niet of je wat aan mijn info hebt, maar ik heb zelf een salmonella besmetting gehad en zover ik uit het topic kan opmaken met dezelfde symptomen als bij paarden. Ik was er doodziek van, ontzettende diaree met bloed erbij, was ontzettend zwak, kon niet op m'n benen staan en heel erge haaruitval. Ik heb toen verschillende antibiotica kuren gehad en veel vitamine (o.a vitamine b voor de haaruitval)preparaten. de antibiotica om de bacterie te bestrijden en de vitaminen om aan te sterken. Het heeft paar weken geduurd voordat ik er weer helemaal bovenop was.

Het is belangrijk om er op te letten dat je paard niet uitdroogd (door de hevige diaree) en genoeg vitaminen/voedingsstoffen binnen krijgt

Heel veel succes ermee!

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 14:13

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de reactie.

Die van mij is inderdaad ook regelmatig en erg aan de dunne, uit een bloedonderzoek is niets naar voren gekomen en z'n mest is toen alleen door de da op zand gecontrolleerd. Enne de da zei "een paard dat zo fris uit z'mn ogen kijkt en zo glimt is niet ziek hoor ik zou me er maar niet zoveel zorgen over maken".

Ben in ieder geval verder gaan kijken en uiteindelijk bij Laarakker terecht gekomen en die vond een salmonella besmetting. Hij heeft hem nu onder behandeling maar is er ook erg sceptisch over.

Ik had er nog nooit van gehoord en ben daarom info aan het verzamelen over hoe en wat. Hoe een ander het heeft aangepakt en wat werkte en wat niet. In mijn profiel staan nog foto's van afgelopen kerst van hem en daar is het hem niet aan te zien dat hij bij wijze van morgen het loodje legt dus daar ben ik niet zo heel bang voor. Maar "ziek" is hij wel.

Alle info is nog steeds meer dan welkom !!!