Zwilwratten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

Zwilwratten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:45

Ik heb bij een hoefsmid een aantal jaar geleden bij een demonstratie gezien dat je de eeltknobbels van een paard gewoon een draai moet geven, zodat het eraf 'gedraait' wordt.

Heb van anderen wel eens gehoord dat dit weggehaald moet worden met een mesje.

Nou is mijn vraag, wat doen jullie met eeltknobbels?

Halen jullie ze weg of laten jullie ze zitten?
Als jullie het weg halen, doen jullie dit dan zelf (zoja, hoe?) of laten jullie dit de hoefsmid doen?

Verder vroeg ik me af of het nut heeft om het weg te halen. Als het weggehaald wordt, wat is hier dan de functie van? Vinden jullie het mooier, of denken jullie dat het paard zelf ook last heeft van die knobbels?

Mijn verzorgshetjes hebben behoorlijk stevige eeltknobbels aan de binnenkant van hun benen, en de hoefsmid loop ik altijd nét mis, dus dacht, vraag het ff op bokt. Misschien weten jullie er wat over te vertellen?

Afbeelding
Zoals jullie zien zijn het best grote knobbels aan de binnenkant van haar benen. Dit is dus ook de reden waarom ik het het mooiste zou vinden dat er een stuk vanaf gaat.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 03-02-06 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:54

nijptang knip knip en weg zijn de zwilwratten
laat ongeveer een cm zitten anders ga je te ver

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:55

Dat heet niet eeltknobbels, die dingen heten de zwilwratten.

Je kunt het teveel er inderdaad aftrekken. Draaien hoeft vaak niet eens, een tang gebruiken ook niet. Meestal vallen ze er vanzelf af, bij zwaardere rassen blijft er meer hangen dan bij lichtere rassen. Zwilwratten hebben niet echt een functie. In principe zou de hoef ertegenaan kunnnen rusten als het paard met z'n voorbenen ondergevouwen ligt.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:08

mijn paardje bijt ze zelf af, da's ook wel erg handig!! doen heel veel paarden trouwens!!! en in principe kun je ze er idd gewoon vanaf trekken....

ellepel

Re: Eeltknobbels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:20

wel een beetje uitkijken hoor met dat eraf trekken....
voor je t weet trek je verkeerd en scheurt het in het leven..

met een knpijtang kun je heel mooi ze vrij kort knippen.
stukje boven de huid de zwilwrat aan beide kanten inknippen, dan heb je geen risico dat je t kapot scheurt....

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:27

Oehh domme fout.. Dacht ff dat ze eeltknobbels heetten maar ze heten inderdaad zwilvratten. Dòòòm! Ik vraag ff of iemand de titel kan veranderen

Over dat eraf trekken --> die shetten hebben behoorlijk stevige zwilvratten... Dat is niet zomaar los te krijgen heb ik gemerkt.. En te hard eraan lopen sjorren doe ik ook liever niet, straks gaat het inderdaad bloeden oid! Heb wel gemerkt dat het bij sommige paarden inderdaad gewoon met een beetje trekken er zo afbrokkelt, maar bij de shetjes lukt dat niet zo makkelijk.
Een tangetje is inderdaad een idee... Ik zal het eerst wel eventjes met de eigenarsse bespreken.

RoozJ

Re: Zwilwratten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:19

Nou hebben jullie het over er af trekken/ knippen

Maar, bij mijn pony helpt het als ik er een beetje babyolie opdoe, dan kan ik ze de volgende dag ( het dode dan he) eraf halen...

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:28

Het helpt ook heel goed als je ze doet invetten met hoevenvet!!!
ze vallen er dan vanzelf af!!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:30

Ik laat het altijd doen door de smid... Vind t zulke enge dingen erg he....

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:30

Je kunt het gewoon eraf draaien (doe ik ook altijd )

Wat een enige foto trouwens, ze kijk heel lief!

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:28

Ja, ik vind het ook een beetje griezelig om het eraf te trekken of te knippen (bovendien is het echt heel stevig dus als ik ga draaien dan ben ik bang dat ik misschien een 'levend deel' mee ga trekken, heb het geprobeerd maar zit heel erg vast en is heel stevig!)
Invetten ga ik proberen! Ben benieuwd of het werkt!

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:35

Aangezien ze bij jouw pony best wel lang zijn zou ik gewoon even aan de hoefsmid vragen of hij ze met een tangetje af wil knippen. Je kunt ook voorzichtig gaan pulken.
In de kootholte hebben ze soms ook van die zwilwratten (geloof dat niet alle rassen dat nog hebben), deze laat ik bij mijn pony sowieso altijd door de hoefsmid afknippen aangezien ze heel lang en dun zijn. Ik trek anders zo de huid mee!
Die tip van hoevenvet/babayolie op de wratten smeren is goed, ga ik echt proberen!

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:48

kizz_rianne schreef:
Ja, ik vind het ook een beetje griezelig om het eraf te trekken of te knippen (bovendien is het echt heel stevig dus als ik ga draaien dan ben ik bang dat ik misschien een 'levend deel' mee ga trekken, heb het geprobeerd maar zit heel erg vast en is heel stevig!)
Invetten ga ik proberen! Ben benieuwd of het werkt!

Het werkt echt!
ik doe het altijd, het heeft wel een paar dagen nodig, ligt eraan hoe groot en dik ze zijn.
Maar gewoon iedere dag invetten, dan vallen ze vanzelf eraf...

Veel succes!

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:54

Als ik op westrijd ga, vind ik het ook mooier zonder zwilwratten dus draai ze er gewoon af. Paarden voelen er niks van, in iedergeval reageren ze niet. Als het hoorn heel erg hard is pak ik zo'n mesje waar je ook de hoeven van een geit mee bekapt. Dan snij je ze er zo af.

Die van die shet zijn dan ook wel extreem lang, als ze zolang zijn moet je ze er niet zomaar afdraaien, ju kunt ze dan beter snijden tot op een halve centimeter na als dat lukt, de volgende keer dat ze weer wat langer zijn kun je ze er dan afdraaien.

Als je het zelf niet durft kun je natuurlijk ook altijd de hoefsmid raadplegen. Kijk wel uit dat je het niet tekort snijd want dan kan het bloedingen opleveren. En met snijden kun je nauwkeuriger bepalen tot hoever je gaat. In draaien/trekken,breken hoe je het maar wil noemen moet je een beetje handigheid hebben als de zwilwratten zolang zijn als bij de shet. Een beetje vaseline,nivea of babyolie kan ook goed helpen, de dag erna zijn ze dan heel zacht, kun je ze er zo afhalen!

Vriendelijke groeten,

voor verdere vragen kun je altijd even een pm sturen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:06

nikkigioa schreef:
Aangezien ze bij jouw pony best wel lang zijn zou ik gewoon even aan de hoefsmid vragen of hij ze met een tangetje af wil knippen. Je kunt ook voorzichtig gaan pulken.
In de kootholte hebben ze soms ook van die zwilwratten (geloof dat niet alle rassen dat nog hebben), deze laat ik bij mijn pony sowieso altijd door de hoefsmid afknippen aangezien ze heel lang en dun zijn. Ik trek anders zo de huid mee!
Die tip van hoevenvet/babayolie op de wratten smeren is goed, ga ik echt proberen!

Aan de achterkant zijn geen zwilwratten maar "sporen". Mijn paard heeft ze ook. Ik laat die net als de zwilwratten door hem weghalen maar je kunt het zelf ook doen met een nijptang.