Mijn paard hoest, wat kan ik er tegen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Mijn paard hoest, wat kan ik er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:13

Nou mijn paard hoest dus nu al een week.
Het is eigenlijk in de kerst vakantie begonnen maar toen is het gelijk weer weggegaan na een paar dagen stappen.
Alleen nu is het zo dat ze toen een ander paard aangestoken heeft en die hoest nu ook al sinds kerst.
Maar toen het bij mijn paard na de kerst over was is ze weer aangestoken door dat andere paard want die hoest nu nog.(misschien is het bij dat andere paard chronisch?)
Het is ook heel vervelend want dat paard wat dus hoest staat dus s'nachts naast mijn paard en dus als mijn paard opgehouden is met hoesten steekt ze mijn paard weer aan.
Mijn paard hoest alleen als je aandraaft en dan echt 7 of 8 keer, dus nu stap ik alleen maar.
Ook blijft haar hoest soms 1 a 2 dagen weg en komt weer terug.
Ze krijgt geen hooi maar kuil en dat is niet stoffig ook krijgt ze funegriek(weet niet hoe je het schrijft )
en nog extra vitaminen dus ik zou niet weten wat ik nu verder nog meer moet doen?
Wow dit is best een lang verhaal geworden sorry

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:28

Same story hier...... heel vervelend, bij ons gaat het om een pony. Inderdaad telkens als ze zich inspannen en/of druk maken, dan gaat ze hoesten, wij gebruiken ook fenegriek, en ze staat op een droge stal, wordt goed gemest, en toch niet.
dus ik ben ook wel heel erg benieuwd naar de tips van de overige bokkers

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:03

ja ik wacht ook want ik ga over 2 weken op vakantie en wou haar graag meenemen maar als ze dan nog hoest kan dat niet..

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:48

weet niemand iets?

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:50

Op wat voor bodembedekking staan de paarden? Indien het stro is veranderen htzij zaagsel of anders vlas. Hooi natmaken of kuilgras voeren, poetsen niet meer op stal en ook niet meer opstrooien als je paard er is. Verder ook zoveel mogelijk buiten laten,
Ik zou er ook een DA naar laten kijken, hoesten is gewoon link want je paard kan er dampig en dus 'onbruikbaar' (even hard gezegd) van worden. Deze kunnen je eventueel een kuur geven.

Voor vragen/ervaringen pebe me maar

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:03

Lijkt me verstandig een dierenarts te laten oordelen,wie weet is het met kuur van ventipulmin zo over!
Hou je paardje wel in beweging,maar niet in het zweet werken!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:05

Haay,
Als ik jou was zou ik de dierenarts maar even laten
komen kijken. Voor het geval er echt iets is.
Mijn paard is ook zo begonnen en nu 2 maanden later is ze zo
ziek dat ze het niet meer haalt, en dus moet worden laten ingeslapen worden.:(:( :'(
Terwijl de dierenarts er wel op tijd bij was... de medicijnen sloegen
alleen niet aan.. Ze is alleen maar zieker geworden.
Het kan geen kwaad om de dierenarts er dus maar even naar te
laten kijken.
Mijn paard heeft eigenlijk wel altijd hele slechte longen al gehad.
Maar nu is ze 14 en ze is te ziek om haar nog langer te laten leven.
Ik heb ook al 2/3 maanden niet op haar kunnen rijden natuurlijk.
Ik heb nog een pony'tje maar die heeft er helemaal geen last van.
Komt er ook snot uit zijn/haar neus?
gr leandra

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:12

Bij ons doen foenegriek en kinderhoestsiroop altijd wonderen

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:15

Bisolvon hoestsiroop helpt ook wel...maar als het echt erg is even de dierenarts bellen natuurlijk

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:39

Okee bedankt voor de reacties allemaal, mijn vader zat er al even over na te denken om een dierenarts te laten komen dus misschien doen we dat ook wel deze week.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:50

Zou zeker de dierenarts laten komen. Paardenlongen zijn echt kwetsbaar en zoiets wordt al snel chronisch. 8 x hoesten is best vaak en het duurt nu al wat langer. De dierenarts kan luisteren en horen of er wat op de longen zit en ze bijv. een kuurtje nodig hebben. Huismiddeltjes zijn leuk, maar helpen lang niet altijd (en zeker niet als het al langer duurt).

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:31

Maar nog 1 vraagje kan ik nog wel draven want dan hoest ze juist of is het beter deze week zowiezo te stappen alleen want ik had gehoord dat als je 'door de hoest heen rijd' het dan chronisch word?. (ik zit wel met een probleem ze heeft nogal veel energie hoe lossen jullie dat op zonder je paard echt aan het werk te zetten)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:30

UdieLover schreef:
Maar nog 1 vraagje kan ik nog wel draven want dan hoest ze juist of is het beter deze week zowiezo te stappen alleen want ik had gehoord dat als je 'door de hoest heen rijd' het dan chronisch word?. (ik zit wel met een probleem ze heeft nogal veel energie hoe lossen jullie dat op zonder je paard echt aan het werk te zetten)

Zou ik niet doen.

Als jij griep hebt ,vind je hardlopen ook niet zo lekker denk ik.

Wees maar even zuinig op je paard!

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:37

oke tja ik zat nog een beetje te twijfelen omdat mensen tegen mij zeiden (o.a mijn vader) dat ik makkelijk nog een drafje kon doen.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:47

Als je paard maar niet in het zweet werkt!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:55

Als je slim bent haal je er een VA bij. Anders krijg je hier over een tijdje heel veel spijt van als je paard dampig rondloopt! Bij een hoestend paard kan je niet snel genoeg reageren. En ga niet eerst zelf aanrommelen met van allerlei troep, en bewaar die centen voor een VA. Die gooit er waarschijnlijk een kuurtje Ventipulmin tegen aan.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:00

Paarden horen niet te hoesten, een keer een kuchje is wat anders. De longblaasjes van een paard worden niet meer aangemaakt en gaan dus kapot bij hoesten. Daarom kan een verwaarloosde verkoudheid leiden tot dampigheid en dat wil je echt niet. Dus in jouw geval zou ik zeker de DA laten komen en ook vooral NIET met je paard aan het werk gaan. Hoe meer hij hoest, hoe meer longblaasjes kapot gaan...

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:45

Vermoedelijk is jouw paard al vanaf de kerst ziek. Het kan niet zo zijn dat ze elkaar iedere keer "opnieuw" aansteken. Het was gewoon niet over. En dat gebeurt soms. Misschien moet je de veearts er toch maar bijhalen voor een kuurtje antibio en ventipulmin. Als je paard gevoelig is voor stof helpt alleen kuil ook niet maar zul je hem ook op zaagsel of vlas moeten zetten.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:49

Foenegriek kan helpen. Het wordt vaak geadviseerd en is helemaal niet zo duur. En idd het stofgehalte in kuil is véél lager dan in hooi. Het zelfde geld voor stro in vergelijking tot haksel. En friise lucht is natuurlijk ook altijd goed. En nooit hooi/kuil voeren uit een hooi net, want dat is ook erg slecht. Succes...

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:43

okeej dan laat ik haar zeker deze week stappen en ik geef haar al funegriek.

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 18:13

Ze heeft de afgelopen 3 dagen niet gehoest het gaat de goede kant op!

Cath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:06

vandaag hoeste ze weer.. maar wel minder:(

sjorsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:08

DA erbij halen, straks wordt het chronisch!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:11

sjorsie schreef:
DA erbij halen, straks wordt het chronisch!

Idd niet op besparen!

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:47

Ik zou er ook de dierenarts bij halen, verder zoveel mogelijk buitenzetten en hooi natmaken. Niet in het zweet werken, wat longeren. Eventueel medicijnen van DA ondersteunen met homeopathie.. (luchtweg druppels van groene os, hoestkruiden etc)

Beterschap!