mijn paard heeft schurft, mag ik nu weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

mijn paard heeft schurft, mag ik nu weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:42

Ik had even een vraagje, mijn paard heeft last van been schurft, aan 1 been, precies in de kootholte. Hij wordt er meerdere malen per week voor behandeld met bacterie dodend middel.

Nu ga ik zaterdag op pad met hem naar de hei. Ik heb daar met nog iemand afgesproken met haar paard. Zij vindt het geen probleem zolang we elkaars paarden maar niet aaien.

Is het verantwoord om uberhaubt van de manege weg te gaan?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:44

Je hebt vrij grote kans dat de schurft tegen zaterdag voorbij is. En verder geef je zelf al het antwoord, elkaars paarden niet aaien of dat ze elkaar aan kunnen raken. Borstels niet uitlenen en goed ontsmetten. Evenals dekjes, peesbeschermers en tuig.

Veel plezier.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 14:56

dank je wel!!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:11

Zou het geen mok kunnen zijn? Omdat het in de kootholte zit? Sorry als je het al hebt laten onderzoeken, maar ik vroeg het me af.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:19

Mok ontstaat door schurft onder andere. Mok is slechts de naam van een huidaandoening in de kootholte en die kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer je in dit geval de schurft behandelt en het beestje dat het paard bij zich draagt dus dood maakt, gaat de mok vanzelf weg.

Ik weet niet waar je de schurft mee behandeld, maar je kan bij de DA een middeltje halen dat je over de rug moet sprenkelen en daarmee is alle schurftmijt binnen 24 uur dood. De gevolgen, huidbeschadigingen en mok gaan dan vanzelf over.

Over het van stal gaan. Als jij na de behandeling zoals hierboven al je spullen goed schoon maakt is het beestje dood en heeft je paard dus geen schurft meer. Alleen de gevolgen ervan zijn dus nog zichtbaar. Je kunt dan dus gewoon weg met je paard, dat is geen probleem.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:17

vonnie84, ik heb er idd. een dierenarts na laten kijken en die heeft geconstateerd dat het schurft is. Hij wordt behandelt met sebacil en ik heb een zalf (msm) voor de plek op zijn been(koot).

Hij hoeft deze week nog maar 1 keer behandelt te worden en dan is het klaar.