de witte lijnen ziekte...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

de witte lijnen ziekte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:50

heej allemaal..
mijn verzorgpaard had witte lijnen ziekte en kreeg deoxsiene (of hoe je het ook mag schrijven)dat is blauw achtig spul en daarvoor had hij nog hoef en zol(paarsachtig spul)en dan moesaten we steeds gebruiken.
ik dacht net eraan van..wat zou er gebeurt zijn als we het bijvoorbeeld niet hadden gedaan want de hoefsmit zag het en het was al een tijdje aan de gang bleek het..
dus ik dacht laat ik het hier op zetten en krijg dan wel reactie..
Dus mijn vraag is: Wat was er gebeurt als het te laat was?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:06

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:18

White line disease word het meestal genoemd

sjors heeft het ook gehad...nu eindelijk 1,5 jaar later is het er compleet uit gegroeid en loopt ze goed

Met een goede smid kom je een hele eind

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 01:01

Wat er gebeurd in het ergste geval dat je echt te laat bent, is dat het straalbeentje door de hoefzool zakt. Maar dan moet je in een heel ver stadium zijn.
Enne, white-line-desease is niet te verhelpen met poedertjes en supplementjes. Je moet echt de hoef opensnijden, zoals op onderstaande foto. In onderstaand topic wordt uitgelegd waarom. Het is een topic van heel lang geleden, maar met super veel boeiende informatie:

[MD] HELP! Cheyenne heeft de " white-line-disease".

Hier een foto van de voet van Ivano, na behandeling van de hoefsmid en DA. (sorry voor de grootte van de foto, maar anders deed ie em niet uploaden).
Afbeelding

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:47

neen hoor, da's bij bevangenheid, maar bij WLD krijg je enkel een deformatie van de hoefwand en verliest je paard steun. Gewoon zo ver als nodig is uitsnijden en indien tekort aan steun opvullen met kunsthars.

AH Rik

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:52

is WLD hetzelfde als wat ook wel 'mierennest' wordt genoemd? Bacterieen die in de voet kruipen, schijnbaar vrnl. in stallen met houtkrullen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:07

AHRik schreef:
neen hoor, da's bij bevangenheid, maar bij WLD krijg je enkel een deformatie van de hoefwand en verliest je paard steun. Gewoon zo ver als nodig is uitsnijden en indien tekort aan steun opvullen met kunsthars.

AH Rik

Dat is wat ons vertelt is op het Veterinair Centrum in Someren.
Doordat de hoefwand geen steun meer geeft aan het hoefbeentje, kan dit beentje gaan kantelen.
Maar goed, ik ben geen DA of hoefsmid. Dit is wat onze DA van het VCS ons toendertijd vertelt heeft.

@ Urielle. Ik heb nog nooit van die benaming gehoord. Wat je vertelt klinkt wel ongeveer hetzelfde. In bovenstaand topic (bij m'n vorige post) wordt alles precies uitgelegd.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:24

Het klinkt heel erg hetzelfde. Op een stal waar ik als groom gewerkt heb, had een paard dit en er moest een flink stuk hoefwand af. Zou ongeveer een jaar duren voor het weer aangegroeid was toen en het paard liep er best gevoelig op.

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:14

Akkoord als je 1/3 van de frontale hoewand zou moeten wegnemen (en dan nog zou ik het geen probleem vinden) dat er een iets verhoogde kans is op hoefbeenkanteling. Maar eerlijk gezegd heb ik al veel losse wanden en mierennesten heel diep en ver uitgesneden. Nog nooit heeft iemand mij gesproken over een hoefbeenkanteling door WLD.
Zoek maar een goede smid en die lsot het wel op voor je.

succes

AH Rik

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:12

Bij ons paard moesten ze het toendertijd wegsnijden tot 1 cm onder de kroonrand! Dat was al zo ontzettend ver gevorderd. De DA snapten niet dat het paard nog zo "goed" liep (hij was niet helemaal rad). De foto van hierboven is van een nieuwe losse wand, een paar maanden/jaren (?) later.
Maar het probleem is bij ons al van lang geleden (een jaar of 3), dus het is al opgelost

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:44

bedankt voor jullie reactie's sorry dat ik niks had gezegt hihi ..het was me niet aangegeven dat ik hier post had maar toch heel erg bedankt.
de veearts is heel vaak geweest en hij zei dat de cellen alles afstoot..
en maakt niet uit van de foto..kan je het tenminste goed zien!
en heel erg bedankt hé iedereen

idooltjuh

Re: de witte lijnen ziekte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:24

stil op dit topic haha
nou informatie is al gegeven
geluk er nog mee
xxx
maare snooker was toch al verkocht?

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 09:26

haha ja idd stil maar genoeg informatie gegeven ja en het is al weg en snooker is idd verkocht iets van 2 á 3 weken geleden op een woensdag
en dit topic is al een beetje oud

idooltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:15

haai melissa
ick vind het klote vooor jou dat snooker weg is en dat je siekies bent vandaag:(
maarjah -xxx-

naugthytjhu

Re: de witte lijnen ziekte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:02

ja maar misschien heeft snooker het wel beter misschien maarja niet slowchatten hierzo haha