Hoefbevangenheid, met 1 hoefbeen dat gekanteld is, wat nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Hoefbevangenheid, met 1 hoefbeen dat gekanteld is, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 11:03

Hallo iedereen!

Even jullie raad vragen... Ik weet wat hoefbevangeheid is, maar ik weet niet hoe het verder moet als je paard het gehad heeft...

Een paard (nu 13 jaar) dat in 2002 vrij zwaar hoefbevangen geweest is en 1 van de hoefbeentjes is 3mm gekanteld (het andere hoefbeen is 'normaal') is dit ernstig? Het paard heeft het gekregen tijdens de dracht van een veulen door te veel eiwitten van merrie-veulen brokken en het te laat veulenen.

Ze kan wel normaal gevoerd worden en heeft het sindsdien nooit meer gehad, intensief is ze niet meer te berijden, maar wel nog recreatief... Ze heeft er verder geen last meer van en de hoeven groeien weer 'normaal'

Is dit verder nog te genezen of hoe zit dat nu juist? Kan er nog recreatief mee gereden worden en kan ze eventueel nog een veulen krijgen?

Ik weet er niet veel van, misschien dat ik maar eens langsga bij de dierenkliniek voor info...

Als iemand hier ervaring mee heeft en tips heeft, dan hoor ik het graag!

Verrox

Re: Hoefbevangenheid, met 1 hoefbeen dat gekanteld is, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:24

Normaal gesproken is dit niet te genezen. Ik ken wel een paard die ook hoefbevangen is geweest en een gekanteld hoefbeen heeft die nog gewoon zn L2 proef loopt zonder problemen maar dit is vrij uitzonderlijk. Normaal zijn ze dan kreupel. Een zenuwsnede is wel mogelijk maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:30

Ik heb een chronisch bevangen paard dat ook door dezelfde reden bevangen is geworden in 2003. De mijne is normaal berijdbaar inmiddels. Heb er lang aan moeten werken haar stabiel te krijgen en dat is gelukt dmv gerichte vitaminen en mineralen, voer en ijzers. als je info wilt dan hoor ik het wel

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:02

Misschien kun je je dierenarts vragen wat hij van Laminasaver vind. Hier heb ik een tijdje terug info over gevonden op deze site en klinkt best goed en positief. Ik weet niet of iemand hier in NL er al ervaringen mee heeft.
http://www.laminasaver.com/laminasaver.htm

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:07

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:58

Bij ons op stal staat een pony die het heel erg gehad heeft. Die is weer 'beter' geworden en loopt vrij aardig rond. Het is wel zo dat je er altijd rekening mee moet houden omdat ze er gevoelig voor blijven als ze het een keer gehad hebben. Dus bijv. met weiland; op hoefnatuurlijk staat veel uitleg hierover.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:59

Die van mij heeft een gekanteld hoefbeen dat destijds 3 mm gekanteld was en de andere kant 1 mm.
Ik ben toen de voeten zelf gaan bekappen volgens www.hoefnatuurlijk.nl en hij is weer helemaal gezond. We rijden endurance en dressuur, en af en toe springen etc.

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:30

Kreupel heeft ook ook een gekanteld hoefbeen geloof ik.. Loopt in elk geval tegenwoordig altijd kreupel. Ik heb zelf het idee dat er niks aan te doen is, als het na een hoop aantal jaren nog wél geneesbaar is ben ik daar wel benieuwd naar!!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 22:57

Voor zover ik weet is het paard niet meer kreupel en loopt gewoon in de wei en wordt af en toe recreatief bereden...

Ze heeft het verder ook nooit meer gehad, kan normaal op de wei lopen, zelfs in de zomer, en krijgt ook normaal te eten...

Wat ik me vooral af vroeg is, is dat gekanteld hoefbeen nog te 'genezen' of hoe moet ik daarmee omgaan?

Ik heb verschillende sites geraadpleegd ivm hoefbevangenheid en overal lees ik wat het is, hoe het kan komen en wat er aan te doen is direct na de diagnose... Maar ik lees nergens hoe het nu verder moet na een aantal jaren, het is immers al van in 2002 geleden... Wat is de beste na-verzoring om het paard optimaal te laten functioneren?

De bedoeling met dit paard is om haar zo een 3-tal keer in de week te berijden, waarvan 1 dag een paar uur... Is dit voor het paard haalbaar? Ik wil het beest tenslotte niet laten afzien natuurlijk! Ze meot een paard-waardig bestaan hebben!

En is het evt mogelijk om nog een paar veulens te fokken mits de juiste begeleiding en de nodige zorgen uiteraard!

Alle info en tips zijn welkom

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:49

3 mm kanteling is eigenlijk niet zo heel erg veel. Mits regelmatige en goede hoefverzorging heeft het paard nergens last van.

AH Rik

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:44

Ach zo... Okay dan weet ik al meer toch bedankt!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:21

Het is moeilijk te zeggen wat voor een arbeid je paard aan kan.Het ene paard kan bij een kanteling niks meer en het andere zal je er niks meer aan merken.Dit zijn dingen die jezelf moet uitzoeken.De kanteling in de hoeven zal altijd zo blijven,die zal niet meer in de oude positie komen.Het is wel belangrijk dat een paard die bevangen is geweest op tijd bekapt blijft worden de rest van zijn leven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:24

De enige die je goed advies kan geven in deze is je VA.