Kun je snel te veel mais voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Kun je snel te veel mais voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:45

Dat is dus mijn vraag: Kun je een paard snel te veel mais voeren? Het gaat niet om hele mais, want ik weet dat de korrels dan wel erg moeilijk te verteren zijn met de gevolgen van dien. Ik weet niet hoe het wordt genoemd, gevlokte?, maar het is een soort gebroken mais, allemaal stukjes..

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:32

ja je kunt zekker je paard/pony te veel geven
als je iets van mais wil geven ga dan mais broken voeren staat op de zak presies hoe j edat moet doen

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:34

geplette mais?
mais is een dikmaker voor paarden, je kan er wel een aantal kilo van voeren als je paard erg mager is, maar meer van 2/3 kilo zoui ik niet doen...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:59

Bedoel je een soort cornflakes om te zien? Je moet met mais altijd erg oppassen omdat het koliekgevoelig kan zijn. Dus beginnen met hele kleine beetjes en langzaam iets opvoeren. Ze worden er vaak wat voller van.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:29

Waarschijnlijk bedoel je gehakseld mais.
Mais is inderdaad een dikmaker maar er zit weinig energie in.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:59

Ik geef Harm per dag driekwart schep maismeel, das dus echt helemaal fijngemalen. Dat laat ik ruim een half uur, soms nog langer inweken met heel veel water, dat is heel belangrijk ivm koliek. Maismeel neemt veel water op, dus als je het te droog voert is dat een risico!

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 23:01

Ja, het is geplette mais! En ik wil het idd voeren omdat m'n paard erg is afgevallen. Maar ik was wat bezorgd dat ik het misschien te enthousiast had gegeven. Maar koliek heeft ie in ieder geval niet gehad hoor Kan geplette mais dan ook sneller voor koliek zorgen? Of is dat alleen bij het maismeel?
En er zit dus niet veel energie in, dus kun je niet zo heel erg snel te veel geven?, behalve als je het gaat overdrijven natuurlijk Ik dacht aan 1 tot 2 kg per dag.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:18

Als je graag mais wilt voeren is er nog een optie:

Kuil maïs: is de volledige maïs plant fijngehakt... Zie je vaak bij boeren die het aan hun koeien voederen, maar voor paarden is het ook heel geschikt. Bij paarden die een erge stof allergie hebben en niet tegen hooi (zelfs niet geweekt of voordroog) kunnen, wordt het vaak gegeven als vervanger hiervan...

Het heeft wel een sterke geur en niet alle paarden zijn hier dol op, ze moetten het als het ware 'leren' eten...

Hier zit het verpakt in pakken van 30 kg... Je mag maximum 3kg per dag aan je paard geven, omdat het idd een dikmaker is... Er zit niet veel eiwit in (voorkomen van hoefbevangenheid) en een paard kan er geen koliek van krijgen, dus alleen maar voordelen...

Mijn paardje krijgt het nu en dan (moet dringend zak bijkopen) en eet het héél graag en wordt er mooi 'rond' van, gezien ze nog in de groei is, durft ze wel wat mager staan, maar nu staat ze veel mooier... En ik ken nog paarden die het krijgen en heb er alleen maar positieve dingen over gehoord....

Het klinkt mss vreemd om 'koeienvoer' aan paarden te geven, maar kwaad kan het echt niet...

Verder van gewoon maïs vlokken weet ik weinig dus kan ik niet veel van zeggen, ken enkel de voordelen van kuil maïs (of ook wel maïs kuil genoemg) en het gebruik hiervan.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:22

onze paarden krijgen onbeperkt mais als er sneew licht enzo omdat ze 24/7 in de wei lopen en hebben hier nooit koliek van gehad... ook de nieuwe on ervaren paarden niet. wij voeren gehakseld mais, en verder voor het rijden brok(wel een uur w88 voor het rijden).

Rox04

Re: Kun je snel te veel mais voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:53

Wij hebben een opfokbedrijf en voeren ook (gehakselde) mais. In mais zit veel energie en de paarden worden er mooi vol van en krijgen een glanzende vacht. Wel is het zo dat ze aan mais alleen niet genoeg hebben. Ze krijgen bij ons onbeperkt mais met daaroverheen vitamine en mineralen brokjes en onbeperkt voordroog en de veulens krijgen nog 2 keer per dag brok. Het houd de jonge dieren rustig als ze bij slecht weer niet buiten komen en zo heel de dag wat te nkabbelen hebben. Op veel opfokbedrijven voeren ze mais bij. Het is ideaal maar de paarden moeten het inderdaad leren eten, maar als ze het eenmaal kennen zijn de meeste er helemaal gek op.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:10

Bij ons krijgt Primeur (die zit nou 2 maand voor het veulen) wel elke dag brokjes.