Blauw tandvlees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Blauw tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:04

Vandaag, na het rijden kwam ik er achter dan mijn paard aan beide kanten donkerblauw tandvlees heeft. Het is blauw tussen de voortanden en de kiezen, precies waar het bit ligt.
Ik weet zeker dat het er zaterdag nog niet zat (ik controleer namelijk elke dag dat ik er ben of mn paard nog wisselt), maar vandaag waren het echt twee grote plekken.

Nou weet ik dat slijmvliezen en dus tandvlees eigenlijk altijd mooi roze moet zijn.

Omdat ik nogal eens last heb van een stuurprobleem vroeg ik me af of mijn paard niet gewoon een blauwe plek krijgt van het bit
Hij wil en af en toe namelijk echt niet wenden (maar daar wordt hard aan gewerkt samen met n instructeur). Ook merkte ik vandaag dat hij echt totaal niet nageefelijk was, en ik bedacht me dat hij misschien wel last kon hebben van die plekken.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me vertellen hoe het komt en hoe je het weer weg krijgt?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:10

Blauw tandvlees betekend zuurstoftekort, maar waarom dat zo plaatselijk is weet ik ook niet.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:20

Verder niemand?

Over dat zuurstof tekort: t was in ieder geval niet zo dat ie hyper ventileerde of elk moment neer kon vallen, maar ik heb wel het idee(altijd al gehad bij dit paard) dat hij best wel snel ademt tijdens het rijden. Zou dat het kunnen zijn?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:40

de ademhaling gaat zowiezo wel wat omhoog. Maar het kan zijn dat het paard minder rek in de longblaasjes heeft, waardoor het dus minder makkelijk zuurstof kan opnemen.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:49

Dankje! Ik zal de volgende keer dat de DA er is er even naar vragen.

Verder niemand die hier wat over weet?

lolclub

Re: Blauw tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:52

hoi Lotte1990,

het kan inderdaad van je bit en je stuurprobleem komen,
de lagen zijn heel gevoelig en je kunt daar snel blauwe plekken krijgen.

het zijn dezelfde soort blauwe plekken als bij mensen en het duurt ook net zo lang tot ze weer weg zijn.

je hoeft je er niet voor te schamen, de meeste jonge paarden die net bitwijs gemaakt worden hebben er wat last van.
vooral als ze nog wat trekkerig en doenerig zijn op het bit.

het is nou eenmaal heel gevoelig daar en je paard moet nog met het bit om leren gaan.
het nageven moet tenslotte eerst aangeleerd worden.

wel even een paar dagen voorzichtig aan, zou ik zeggen, blauwe plekken doen wel zeer namelijk.
misschien eet hij ook wat moeilijk momenteel,

waar je wel even naar moet kijken is of je bit niet te breed is voor de mond van je paard.
sommige paarden hebben maar heel weinig ruimte tussen de onder en de bovenkaak.
als je daar een breed bit tussen doet kan zijn/haar mond niet dicht en dat geeft ook problemen.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:58

Dankje! Ik was me al diep aant schamen
Is wel een geruststelling dat meer jonge beestjes dit hebben
Ik zal eens navragen of het bit goed is en k zal voorzichtig doen.

In ieder geval bedankt voor de info !

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:37

vaak wordt nog gedacht dat hoe breder het bit, hoe zachter voor de mond.

zoals ik al schreef hebben veel paarden momenteel juist een te breed bit in, de eigenaar/ruiter denkt dat hij zijn paard daar een plezier mee doet, maar het werkt vaak averechts.

het is natuurlijk niet de bedoeling om een jong paard met een onderlegtrens te rijden ,maar er zijn veel verschillende breedtes van bitten te verkrijgen mits je er even naar zoekt.

wat voor bit heeft je paard in momenteel ?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:39

Controleer de volgende keer meteen de andere slijmvliezen, bijvoorbeeld bij de ogen. Dan heb je meer zekerheid.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 20:55

Hij heeft nu een watertrens. Dubbel gebroken misschien een idee?

Hoorde net dat meer paarden het hebben en dat het normaal zou zijn??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:10

volgens mij is het niet (helemaal) normaal, heb je wel eens een paard
dat bitloos wordt gereden zulke blauwe plekken zien hebben ?
ikke niet .....

het heeft te maken met blauwe plekken (bloeduitstorting) veroorzaakt door een slechte aanleuning of een niet passend bit.

het kan gebeuren doordat het paard er een keer vandoor gaat en je genoodzaakt bent de noodrem erop te zetten,
en het komt bij (jonge) paarden voor die nog geen goede aanleuning hebben en dus nog wat vechterig zijn aan de hand

je omschrijft dat je nu met een enkelgebroken watertrens rijd,
op zich is er niks mis met zo'n bit, alleen je moet je wel bedenken dat als je veel teugeldruk hebt dat het bit alleen in het midden kan scharen, daardoor het gehemelte kan raken (pijnlijk) en over de lagen schuurt. Een enkel gebroken bit zal vooral als hij iets te groot is voor de mond dus een knijpend effect hebben. je zou eens een een dubbelgebroken bit kunnen lenen van iemand die je kent om te proberen of je paard daar beter op loopt.

ik persooonlijk raad je wel af om zo'n plat tussenstukje te kiezen, want dat kantelt in de mond en drukt dan met de dunne zijkant in de tong, dit is ook weer pijnlijk voor het paard, maar nu op de tong.

een goed bit uitzoeken is heel belangrijk en wordt vaak onderschat.