Hoefkatrol, foto's klasse 4!! Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Hoefkatrol, foto's klasse 4!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:01

Mijn paard heeft hoefkatrol, beide voorbenen klasse 4!! Slecht dus, ik weet dat er meerdere topics over geweest zijn. Wat is er aan te doen, het verhaal Antoine deBodt ken ik maar nog andere suggesties??

Aub geen verhalen dat er niks meer aan te doen is enz...
Alleen tips waar ik wel iets aan heb, in laten slapen kan altijd nog!!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:16

Verrox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:19

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:26

sterkte ermee,heb het zelf ook meegemaakt,2 viertjes op bijna voorbenen.

lolclub

Re: Hoefkatrol, foto's klasse 4!! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:55

loopt je paard er kreupel aan of (nog) niet ?

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:02

lolclub schreef:

nee gelukkig nog niet. Ik ging eigenlijk naar de dierenarts omdat ik dacht dat hij een rugprobleem had, hij loopt op een harde ondergrond goed, buigproeven ook goed (al hebben die niks te maken met hoefkatrol) maar op de volte (harde ondergrond) liep hij wel kreupel, eerst alleen links dus links verdooft en daarna ook rechts op de volte kreupel en toen zijn er foto's gemaakt. Zn rug is inmiddels ook behandeld maar komt dus van de hko zeggen ze. volgende week krijgt hij Tildren via een infuus maar de resultaten zijn wisselend hoorde ik

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:09

Verrox schreef:
lolclub schreef:

nee gelukkig nog niet. Ik ging eigenlijk naar de dierenarts omdat ik dacht dat hij een rugprobleem had, hij loopt op een harde ondergrond goed, buigproeven ook goed (al hebben die niks te maken met hoefkatrol) maar op de volte (harde ondergrond) liep hij wel kreupel, eerst alleen links dus links verdooft en daarna ook rechts op de volte kreupel en toen zijn er foto's gemaakt. Zn rug is inmiddels ook behandeld maar komt dus van de hko zeggen ze. volgende week krijgt hij Tildren via een infuus maar de resultaten zijn wisselend hoorde ik

Ook op de zachte ondergrond loopt hij (nog) goed!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:31

ik ben geen DA maar wat ik er van weet/gehoord heb is dat je HKO (meestal) krijgt door overbelasting en irritate van een diepe pees die over de katrol in de hoef loopt.

om dit te doorbreken en de katrol dus "rust" te geven worden paarden
wat steiler op de voeten gezet waardoor de achterkant van de hoef en de katrol minder belast worden.

daarnaast is het belangrijk dat je het paard niet méér belast op de voorhand dan nodig is.
zorg dat hij zelf op gewicht is, rijd hem niet (te) lang en te laag en probeer hem goed op het achterbeen te zetten waardoor de voorhand ontlast wordt,

ik ken een paard dat als 4 jarige afgekeurd werd met HKO, maar als 13 jarige prix st george liep. de eigenaar heeft hem nooit in te mulle bodems gereden, altijd opwaarts losgewerkt, en hij liep veel buiten.
hij liep niet op speciaal beslag en van AdB had nog nooit iemand van gehoord toen.

ik hoop voor je dat de Tildren werkt, anders zou je nog Biosynov kunnen proberen.
een homeopathisch middel wat synovia aanmaakt en ontstekkingsremmend is, maar dan op natuurlijke basis.
ik heb er goede ervaringen van gehoord.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:37

Verrox schreef:
Mijn paard heeft hoefkatrol, beide voorbenen klasse 4!! Slecht dus, ik weet dat er meerdere topics over geweest zijn. Wat is er aan te doen, het verhaal Antoine deBodt ken ik maar nog andere suggesties??

Aub geen verhalen dat er niks meer aan te doen is enz...
Alleen tips waar ik wel iets aan heb, in laten slapen kan altijd nog!!

Mijn paard heeft al 9! jaar hko. Helaas heeft hij ook nog kissingspines, maar ook hij gaat elke dag n beetje beter lopen! Ilion heeft special beslag en dat heeft m goed geholpen.
Ik ben t met je eens dat inlatenslapen altijd nog kan ga idd eerst ns kijken wat je nog kan doen!
Ik las op Bokt ook n toppic over zenuwsnede bij hko paarden dat gaat blijkbaar ook erg goed.
Ik weet niet waar je woont maar we hebben n clinic van A de Bodt op onze stalen (oostzaan) op 16 april, miss kan je komen kijken en heb je er wat aan voor je paard.
Er zijn nog best mogenlijkheden hoor!

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:54

Bedankt voor jullie reacties, mijn paard heeft ook last van zn rug...daarom ging ik ook naar de DA, nooit aan hko gedacht!!
Hij heeft sinds vanmiddag speciaal beslag. Hoop dat het werkt en ik woon in zwolle maar ik heb het er wel voor over om een eindje te rijden voor zo'n clinic.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:55

ik heb dit paard trouwens nog maar 6 maanden en al die tijd was hij een beetje stijf...ik heb hem in ieder geval niet overbelast!! Hij is trouwens pas 6!!

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:10

als je een zenuwsnede laat doen, heb ik gehoord dat je geen wedstrijden meer mag starten!!

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 23:11

Dat is wel het laatste wat ik zou doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben geen voorstander van een zenuwsnede!!!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:56

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:30

Verrox schreef:
Bedankt voor jullie reacties, mijn paard heeft ook last van zn rug...daarom ging ik ook naar de DA, nooit aan hko gedacht!!
Hij heeft sinds vanmiddag speciaal beslag. Hoop dat het werkt en ik woon in zwolle maar ik heb het er wel voor over om een eindje te rijden voor zo'n clinic.

Bij mijn paard heeft t goed geholpen dat speciale beslag: zijn hko is zo 8 jaar n 2tje gebleven! Dat lijkt mij de moeite waard, hoop dat jouw paard ook goed reageert er op!
Leuk als je komt kijken naar de clinic! Als je er meer info over wil kan je me pb-en (ik organiseer de clinic en wil je graag alle info geven).

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:23

Niet te snel in paniek schieten. Je paard loopt zo niet kreupel las ik dus dat geeft al wat aan. Fotos zeggen niets. Een paard met 2tjes kan stok kreupel lopen, een paard met 4tjes rad. Bovendien hoeft de slijtage van het katrolbotje helemaal niet de reden te zijn dat hij kreupel loopt. Fotos worden vaak te snel als 'de verklaring voor alle kreupelheden' genomen. Dus ga eerst verder kijken voor je de toekomst van je paard aan een paar fotos ophangt. Bij mijn paard werd ook toen deze kreupel ging op een circel direct hko geroepen toen ze fotos hadden gemaakt, terwijl de verdoving van de voet niet eens hielp! Advies was direct speciaal beslag met zooltjes en heel de mikmak erbij. Maar bij een second opinion bij een arts die verder kijkt dan fotos (Rodinde Hoogenraad) werd duidelijk dat het om verrekte banden bij de kogel ging. Na twee weken liep ze weer rad en nu twee jaar later nog steeds zonder enkel probleem!
Dus voor je jezelf op kosten laat jagen, eerst nog een onderzoek doen door bv. een kraker of zo om te zien of die kreupelheid ergens anders vandaan komt. Als er dan nog steeds uit komt dat het door de slijtage van het katrolbotje komt kun je altijd nog gaan kijken naar speciaal beslag, voedingssupplementen als Cortaflex, Flex+ ed (=glucosamine, chondroitine, msm supplementen). Beweging is erg belangrijk, stilstand is achteruitgaan. Dus veel naar buiten, de wei op, en zolang ze geen pijn hebben gewoon rijden zonder overbelasting natuurlijk.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:49

Hij liep wel goed na verdoving...maar toen rechts erg kreupel!!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:03

Dat is een vrij gebruikelijk gevolg bij verdovingen. Meestal heeft een paard pijn aan beide benen maar laat de kreupelheid het meest zien bij het gevoeligste been. Voelt hij die niet meer, dan zal het andere been ontlast worden en gaat hij daar kreupel op. Dan klinkt het toch naar HKO ben ik bang... Maar ik advieseer je toch eens contact met Rodinde op te nemen.
Wat ik overigens nog vergeten was te melden als mogelijke optie is het inspuiten van het gewricht met hyaluronzuur (soort lichaamseigen smeermiddel). Het kan zijn dat de boel gewoon te droog is geworden en dat als je het inspuit je paard daar al heel veel baat bij heeft en goed pijnvrij gaat lopen. Soms hoeft het niet meer herhaald te worden, maar soms ook wel bv. jaarlijks.
Laatst bijgewerkt door Jolande op 31-01-06 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:06

Bij ons staat ook een paard op het land, ook hoefkatrolonsteking klasse 3/4 op beide voorbenen. Paard wilde ook niet meer lekker lopen. Is nu "gestrasserd" door Raf Anteunis en loopt weer goed.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:21

Delphi2 schreef:
Bij ons staat ook een paard op het land, ook hoefkatrolonsteking klasse 3/4 op beide voorbenen. Paard wilde ook niet meer lekker lopen. Is nu "gestrasserd" door Raf Anteunis en loopt weer goed.

Gewatte????
Wil ik meer v weten, graag.....

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:34

Bekapt volgens de Strasser trim, mocht je interesse hebben en meer willen weten dan kan ik je wel het mail adres van de eigenaresse van het paard geven.

ieks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:29