vaccineren bij verkoudheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

vaccineren bij verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 09:34

Hallo, weten jullie of je een paard mag vaccineren wanneer hij verkouden is?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:57

Vaak wordt het afgeraden, omdat ze toch ziekteverwekker ingespoten krijgen en het niet handig is als ze dan al wat ziek zijn.. Ik zou even overleggen met de dierenarts. Ligt er nl. aan hoe erg ze verkouden zijn enz. Vaak willen ze dan dat je hem even iets laat lopen en daarna luisteren. Dat laatste is handig als er bij jou op stal collectief geent wordt. Anders zou ik sowieso even wachten tot de verkoudheid over is.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:38

ik zou wachten de weerstand is al gammel van de verkoudheid en om er dan nog een griep overheen te spuiten lijkt mij niet verstandig

simodi

Re: vaccineren bij verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:46

Niet doen! Ze hebben dan te weinig weerstand. Er worden met inenten juist ziekteverwekkers ingespten (in dode of verzwakte vorm), maar als je paard geen weerstand heeft wordt hij daar ziek van. Bij gezonden paarden worden direct antilichamen gemaakt die de ingespoten ziekteverwekker te lijf gaan, maar een ziek paard kan dat niet. Overigens komt e verkoudheid van een bacterie, en is inenten tegen virussen, dat is niet hetzelfde, dus een inenting helpt ook niet tegen verkoudheid.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:29

Toen ik een virusje op stal had(de eerste had het net toen ze de hele stal kwamen enten) wouden ze de snotterige pony niet enten. Een weekje later toen ze er weer bovenop was kon ze wel geent worden.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:38

niet enten want dan heb je kans dat je paardje alleen maar zieker wordt

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:41

ik zou het zeker weten niet doen.... hij is veel vatbaarder....