oude pony sneller koud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

oude pony sneller koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:36

Is het mogelijk dat door de jaren heen een pony het sneller koud kan krijgen?
Vanochtend kwam ik in de stal, en mijn toch wel flinke bollie wollie teddybeer C pony stond letterlijk van top tot teen te rillen van de kou. heb haar een dikke winterdeken opgedaan en binnen 10 minuten stopte het rillen, dus ze had het echt koud.
dit vind ik erg vreemd omdat ze altijd zonder deken staat en echt een mega vacht heeft. Verder stond ze gewoon lekker beschut in haar stal, waar het natuurlijk warmer is dan buiten
mijn enige optie is dat ze gewoon wat ouder wordt ( 17 dit jaar) en dus minder weerstand opbouwt voor de kou?
want de jonge Welsh met veel minder winterhaar had het absoluut niet koud, en voorgaande jaren had de C pony ook nooit ergens last van.

santos

Re: oude pony sneller koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:52

Ik denk wel dat het kan. Al heeft mijn 22 jarige ruin er geen last van.

lekker dekentje even oplaten, denk ik. het is ook wel onwijs koud.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:47

Heb je haar temperatuur opgemeten? Het kan ook zijn dat ze koorts heeft en daar van stond te trillen van de kou. Dat heeft Fayette een keer gehad van de koorts en met een deken op was dat na 10 minuten ook over.
Arme Cannie

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:19

Op zich kan dat heel goed. Als een paard/pony ouder wordt kost het 'm veel meer energie om zichzelf warm te houden. Als ie het dus echt koud heeft is een deken een goede optie (hij kan zich op stal ook niet even warmrennen). Verder voldoende ruwvoer geven, want door te eten krijgt hij ook energie (warmte) binnen.
Vind het idd wel verstandig om in zo'n geval te temperaturen, dan weet je ook meteen of het echt kou is of dat ie zich niet lekker voelt.
Let wel op: te dikke deken is voor een ouder paard ook niet fijn, als ze het te warm krijgen kunnen ze de warmte ook weer moeilijker kwijt door hun leeftijd!

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:22

mijn pony van 30 staat met een regebui (ook zomers) te rillen.
We halen haar dan meestal gewoon weer binnen, want madame staat dan voor het hek en graasd niet meer.
S winters krijgt ze een dekentje op, wel pas als ze haar wintervacht al ontwikkeld heeft (zodat ze het extra warm heeft, en wel gewoon de natuurlijke processen doorgaan).
Op stal heeft mijn pony nog nooit gerild, raar dat jouw paard dat wel doet.

WEL houd ik mn pony een beetje dik, zodat ze geneog energie (en dus te verbranden vet) heeft om zoch alsnog warm te kunnen houden als ze het koud heeft.
Misschien een idee om wat meer te voeren en een weerstandverhogend supplement?
succes.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:25

ja even kijken of ze niet te hoog temretuur heeft
lekker berg hooi in de stal gooie wan tvan hooi eeten krijgen ze lekker warm en lekker dekentje op houden

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:35

hooi krijgt ze meer dan genoeg, ze heeft een lekker buikje ervan
qua extra voeren, dat die ik bewust niet ivm dat het een lespony is en van brokken en extra voer ( op hooi na) erg heet wordt. een halve kilo bok per dag is voor haar echt voldoende.
op dit moment heeft ze nog steeds de deken op en is ze gelukkig weer helemaal zichzelf zonder rillen, dus vermoed inderdaad dat ze het kou had

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:40

Mijn paard van 25 heeft dat ook. Zelfs als ze nat is van de regen in de zomer. Het nadeel is ook dat ze stram wordt als ze het koud heeft. Ze staat dus bij regenachtig weer met een regendek en in de winter met een super dik dek... en ze is er blij mee! TIP: Ik heb een regendek met halve hals van Equistar (ja van de glansspray) gekocht op de Ebay.de (dus de duitse). Die zijn SUPER fijn!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:33

Mijn pony van 25 heeft ook duidelijk meer moeite om zichzelf warm te houden. Ze valt er echt ernorm van af, en dat terwijl ze altijd hooi heeft om te eten. Ze verbrand gewoon meer (om zichzelf warm te houden) als dat ze eet. Met een deken op gaat het prima en blijft ze mooi op gewicht. Ondanks de deken heeft ze nog steeds een echte dikke teddyvacht....