Te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yaantje

Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:00

Een van mijn verzorgponytjes is echt overdreven dik,
Het enige probleem is wel, dat ik te ver woon om er elke dag naartoe te gaan en haar eigenaars hebben te weinig tijd om haar elke dag beweging te geven.
Hoe kan je haar dan het best op 'dieet' zetten?
Alleen de woensdagnamiddag en in het weekend kan er iemand met haar bezig zijn.

Kan een pony ook ademhalingsproblemen hebben doordat ze te dik is? aangezien ze gisteren veel moeite moest doen om te kunnen ademhalen terwijl ze niets had gedaan.

En dan nog een vraagje, die pony heeft ook een waas voor haar ogen en er loopt altijd vocht uit. Af en toe is et ook net of het ontstoken zit. Ze reageert nog wel, dus kan ze zeker nog zien. Maar weet iemand misschien wat dit is?

Ik heb al een paar keer voorgesteld om er een dierenarts naar te laten kijken, maar er is nog altijd niets van gekomen.

*Srry voor de lange tekst, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?*

x_moontjuh_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:00

hoever woon je dan van z3 eaf >>???

Nannes

Re: Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:04

Op mijn stage stond eerst ook een te dikke. Die kreeg toen alleen kuilgras en geen biks meer. ik loop daar 3 dagen in de week stage en 2 dagen in de week reed ik op haar. Je zag wel dat ze ietsie slanker werd. ik weet niet hoe ze er nu uitziet, ze is verkocht.
Over dat oog weet ik niet. Mijn verzorgfjord heeft ook weleens een dagje een traanoog, maar voor de rest ziet het er gewoon gezond uit.

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:05

misschien is het een idee om nog iemand te zoeken die ze op de andere dagen beweging kan geven?

Yaantje

Re: Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:13

Het is een groot kwartier rijden met de auto,
dus na school gaat dat moeilijk.
Ze staat nu op de wei met nog een paar andere paarden en krijgt iedere dag zoveel hooi als ze willen en een paar dagen in de week korrels.
Ik weet nie of nog iemand erbij een oplossing is, want de boerderij is altijd afgesloten als er niemand is. Ik ga ook alleen maar als zij daar zijn.

Is het misschien een oplossing om ze in de paddock te zetten met alleen wat hooi en water? in de paddock zelf staat er een heel klein beetje gras. Of is dit dan te weinig?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:31

Hoi, ik heb ervaring met een veelste dik paard. Niet mijn eigen en heb
de eigenaresse ook moeten overtuigen, maar het is gelukt.
Ten eerste zoals jij het beschrijft is het paard levenbedreigend tedik. Wanneer het paard koliek krijgt is het over. Een tedik paard krijgt last van zijn gewrichten. De nier en leverfunctie verslechteren waardoor het paard pijn krijgt. Zijn buik zal zo aan zijn ingewanden hangen waardoor ze overgevoelig raken. Hierdoor kan het paard zijn afvalstoffen minder goed tot niet niet meer kwijt en zal daardoor dof in de vacht komen. Lusteloos zijn, moeilijk kunnen draven, wat uit in niet meer willen lopen of steeds aangaloperen of vluchten, protesteren enz. Kortom het paard voelt zich echt niet lekker! Je zult daarom direct wat moeten gaan doen!

Je zult moet de eigenaar een schema moeten opstellen.
Jij voert 's avonds en de eigenaar 's ochtends.
Zet het paard in de paddock met veel water.
Geef haar 2x per dag droog en oud hooi. hoeveelheid ligt aan het paard, moet je maar even pben.
Verder zal ze zo veel mogelijk moeten bewegen, dit geleidelijk opbouwen. Een dag rust moet echt wel, anders wordt het geestelijk teveel voor het beestje.
Spuit 2x per dag met een spuit 60 ml pure appelazijn in de mond.
(dit voor een paard rond de 600 kg) anders even op de verpakking kijken en dat maal 2. Dit zal helpen met het verbranden van vetten.
Geef haar hierna wel wat lekkers, bijv een wortel of appel. Geen brokken meer!
Wat je zeker moet doen is bloedarmoede in de gaten houden, dus of haar tandvlees nog mooi roze is. eventueel per direct beginnen met een vitaminepoedertje, voeren met paar wortelen of evt een handje geweekte zemelen.

Je zult zien namate het dier afvalt dat het
gelukkiger, mooier en fitter wordt.