onregelmatig maar toch ook weer niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

onregelmatig maar toch ook weer niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:15

Toen ik vorige week donderdag mijn paard wou rijden liep hij een beetje onregelmatig, ik dacht dat het een beetje stijfheid was en heb hem wat los gewerkt. Langzaam aan kwam hij losser en ging hij wat regelmatiger lopen, omdat er nog onregelmatige stukjes bij zaten heb ik afgezadeld.
De volgende dag kwam de hoefsmid, (had niet echt het gevoel dat het uit zijn hoef kwam) maar heb heb hem voor de zekerheid gevraagd even na te kijken op een hoefzweer, er was niks te vinden. Dus heb ik hem even los laten lopen in de bak, en hij liep weer helemaal goed.
Toen ik zaterdag weer ging rijden liep hij ook helemaal goed, ben na een half uurtje gestopt en heb hem weer op stal gezet.
Op zondag had ik les, hij liep weer onregelmatig, maar moest van mijn instructice toch even doorrijden omdat het misschien toch wat stijfigheid is. Hij ging er telkens vandoor en maakte rare sprongen, had niet echt het idee dat hij pijn had. Maar omdat hij niet goed liep ben ik af gaan zadelen. Heb een week lang elke dag los gelaten in de bak en wat aan de hand gestapt. Hij liep de hele week niet onregelmatig, dus ben ik vandaag weer even de les in gegaan, en hij liep weer onregelmatig.
Heb met mijn instructice overlegd maar ze wist ook niet wat het was.

Omdat mijn paard nooit kreupel geweest is weet ik niet wat ik eraan moet doen.
Ga er nu eerst een fysiotherapeut bij halen op advies van mijn instructice.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:27

Kan misschien van het zadel komen, dus vanuit de rug? Deze kan op verkeerde plaatsen oonregelmatige druk geven. Laat iid maar eens goed nakijken. succes iig!

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:46

het kan inderdaad aan de rug liggen omdat je zegt dat het niet is als je aan de hand stapt of los laat in de bak...ik zou daar eens naar laten kijken...

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:43

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht, of last van de rug of het zadel ligt niet goed (meer) waar hij last van heeft.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:49

Ik herken het een beetje omdat mijn pony ook wat 'vage' klachten kreeg. Niet echt kreupel maar toch niet goed. Toen ik zijn benen van heel dichtbij goed na ging kijken zag ik een hele lichte verdikking bij de pees. Ik wil je niet bang maken maar kijk nog eens goed naar zijn benen of je misschien iets kunt ontdekken, bij mij bleek het een zware peesblessure waar hij overigens nu goed herstellende van is.

Succes ermee!

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:17

Het zadel zou wel kunnen idd, ben toch op zoek naar een nieuw zadel.
En ik haal voor de zekerheid even de fysiotherapeut erbij, omdat ik het niet vertrouw, hij heeft nooit onregelmatig gelopen.

@biewie, ik heb zijn benen na gekeken maar ze zijn niet warmer of dikker. Ik zal voor de zekerheis mijn instructice nog even laten kijken.

Amarie

Re: onregelmatig maar toch ook weer niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:06

Ik herken dit ook, hoefsmid laten kijken maar niets te vinden.
Uiteindelijk (veel te lang gewacht omdat hij soms wel en soms niet onregelmatig was en de onregelmatigheid minimaal was) naar de DA gegaan.
Eerst wat draven en gevoeld en daarna toch de ondervoet verdoofd omdat de DA het vermoeden had daar het daar zou zitten. Na 15 minuten liep hij beter maar toch nog niet helemaal recht.
Dus op de foto (ik ben buiten gebleven tijdens het maken van de foto en alle doemsenario's heb ik doorgenomen) en wat bleek. Hij had een losse wand, en wel op zo'n manier dat het uit de buitenkant niet waarneembaar was.
Hoefsmid van de kliniek erbij en onder verdoving, alles wat los zat weggesneden, was heel akelig maar nodig. Na 5 dagen liep hij weer zo recht als hij altijd gedaan had, mag nu nog steeds niet met hem springen en dat zal nog wel een paar maandjes duren.
Ik verwacht dat halverwege de zomer alles weer aangegroeid is en dat we alles met hem weer mogen doen.
Succes met het vinden van de oplossing.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:56

Tja...herken je verhaal wel, maar hoop voor jou niet dat het hetzelfde was als bij mijn paard.

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 10:45

Bella, wat had jou paard als ik vragen mag?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:20

Ik herken je verhaal ook deels en bij mijn paard blijkt het een lichte irritatie/overbelasting van de pezen te zijn. Mijn paard had verder ook totaal geen symptomen van peesproblemen ed. (warme, dikke pezen etc.) Lees anders mijn topic eens: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=528655
Ik zou als ik jou was toch eerst een gewone va naar laten kijken, je kunt er daarna altijd nog een fysio naar laten kijken. Succes met je paard!

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:21

Als de hoefsmid niks kan vinden, lijkt het mij ook dat het een andere oorzaak heeft...

Kijk anders eens hoe hij loopt aan de longeerlijn? Misschien ligt het inderdaad aan het zadel, of is er iets anders aan de hand met z'n rug?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:41

Ik hoor dus net dat mijn paardje vastgelegen had in de stal. Ze hebben hem losgehaald.

Dus misschien heeft hij daarvoor ook al eens vastgelegen?

Ik ben nu dus behoorlijk kwaad, ze melden mij niet eens dat mijn paard vast gelegen heeft. Ik zal morgen de veearts even bellen.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:10

Diana_14 schreef:
Bella, wat had jou paard als ik vragen mag?

Tuurlijk mag je dat vragen...zie mijn profiel zou ik zeggen (onder Norah) voordat ik het hier neer zet en er weer enge dingen gespeculeerd worden

Tja en vastliggen, dat kan eerder gebeurd zijn natuurlijk. En als hij eventjes gelegen heeft kan het zijn dat ie iets bekneld heeft gelegen of wat overbelast in de hoop dat hij terug kwam!! Weet trouwens niet hoe de stal er bij jullie uit ziet, maar indien het vaker gebeurt is het misschien idee om de stal de ondergrond (stro, zaagsel, vlas) aan de zijkanten iets hoger te hebben liggen dan in het midden, waardoor...als hij rolt, hij makkelijker terug kan rollen (en lastiger zichzelf vast kan rollen!)!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:02

Die van mij begon ook onregelmatig te lopen, een paar weken terug. De dierenarts is geweest, omdat ie geent moest worden, en die heeft meteen even gekeken.
Wat bleek nou.. hij stond scheef om zijn hoeven. Daardoor had ie last van zijn knie en rug. En je merkte het dan weer wel, en dan weer niet. Nu komt vanmiddag de hoefsmid om er ijzers onder te doen.

Maar als ie vast heeft gelegen.. tsja, daar kan het ook aan hebben gelegen.. Ik zou even afwachten wat de DA ervan zegt

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:00

Een week stalrust en dan moet het allemaal weer goed komen.