vraagje over peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanak

vraagje over peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:28

een paardje die ik ken heeft een pees gescheurd. nu hoorde ik gisteren van iemand dat de helften van een gescheurde pees elkaar opzoeken. is dat waar? heeft iemand hier ervaring mee?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:15

Als een pees ingescheurd is of bij een aanhechting ingescheurd is kan het met rust goedkomen, er ontstaat echter bindweefsel tussen wat niet rekbaar is , in tegenstelling tot de pees zelf.
Een pees is rekbaar en bij een afscheuring zal de pees als een snaar kapot springen omdat er altijd spanning op staat en dat komt niet zomaar weer bij elkaar hoor!!
Weet je zeker dat je het goed begrepen hebt van degene van wie je het hoorde??

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:40

bij haar paard was dat zo gegaan vertelde ze me...maar bij dat paardje die ik ken weten ze nog niet of het goed komt

ArabStables

Re: vraagje over peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:41

Mijn pony heeft ongeveer 5 jaar geleden een peesklap gehad.
Is met veel rust, stapwerk op het harde, afspuiten en masseren weer helemaal goedgekomen. Hij wordt nu alweer een aantal jaar meerdere keren per week bereden, ook springen. Het enige is dat je het nog wat ziet; de pees is wat dikker dan het andere been, maar last heeft hij er totaal niet meer van.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:28

Volgens mij kan een pees idd weer aan elkaar (naar elkaar toe) groeien, maar wordt dit geen spierweefstel maar bindweefsel. Dat rekt niet en blijft dan een kwetsbaar punt. Springen is dan niet altijd meer verstandig. Het hang er vanaf welke pees het is. Bij een scheuring in de tussenpees bijv. kan dit weer goedkomen zoals hierboven beschreven (heb dit zelf bij mijn merrie gehad. Zij had een ingescheurde (dus niet doorgescheurde) tussenpees in voorbeen, 3 maanden stappen en afspuiten, daarna weer rustig a.h. werk).

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:01

Een pees die totaal is doorgescheurd komt niet meer bij elkaar. Er staat teveel trekkracht op. Meestal is echter niet de hele pees doorgescheurd, maar een gedeelte. Het beste is om de genezing wel wat te ondersteunen. Dit kan met fysiotherapie of met shockwave therapie, evt. aangevuld met homeopathische medicijnen. Daarnaast veel stappen op de harde weg. Hou evengoed rekening met een periode van een half jaar tot een jaar, voordat het ok is. Met therapie geneest het doorgaans kwalitatief beter.

Cypkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:05

@ Simodi,

Ben erg blij dit te lezen!
Mijn friese merrie haalde ik van de een op de andere dag stokkreupel uit het land, had op dat moment een hengstveulen van 3 weken aan de voet.
Het bleek de tussenpees van haar linkervoorbeen te zijn. Hij was een stuk losgekomen van het bot/ aanhechting?
Door het veulentje heb ik haar nooit echt goed op rust kunnen zetten.

Nu is het veulen ongeveer 2 maanden afgespeend.

We zijn nu zo'n 6 maanden verder, stap dagelijks met haar op harde bodem, maar de pees blijft vaak dikker dan de pees aan haar andere voorbeen...

Ik begon de moed al een beetje op te geven

groetjes
Linda

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:37

Cypkje schreef:
@ Simodi,

Ben erg blij dit te lezen!
Mijn friese merrie haalde ik van de een op de andere dag stokkreupel uit het land, had op dat moment een hengstveulen van 3 weken aan de voet.
Het bleek de tussenpees van haar linkervoorbeen te zijn. Hij was een stuk losgekomen van het bot/ aanhechting?
Door het veulentje heb ik haar nooit echt goed op rust kunnen zetten.

Nu is het veulen ongeveer 2 maanden afgespeend.

We zijn nu zo'n 6 maanden verder, stap dagelijks met haar op harde bodem, maar de pees blijft vaak dikker dan de pees aan haar andere voorbeen...

Ik begon de moed al een beetje op te geven

groetjes
Linda

Als het gaat om die zwelling,tja dat is normaal,haar been zal nooit meer zo dun worden als ervoor

Cypkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:37

ik dacht dus dat het niet goed aan het genezen was
Geeft me toch wel een beetje rust dat ik er niet zo om moet malen dat er een lichte zwelling zit.

Kan natuurlijk ook temaken hebben met dat ze nu meer op stal/ paddock staat dan voorheen. (met haar veulen liep ze in een begrazingsgebied van ong. 16 ha., hier liep ze dus de hele dag)

Anyway, we blijven doorstappen en eind van de maand weer de dierenarts laten komen om te scannen...ben benieuwd

groetjes
Linda

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:11

Het groeit wel weer aan maar wil niet zeggen dat het aangroeit door de peesschede. Dat is zeg maar de omhulsel van de pees.
Dit hebben ze mij verteld bij de faculteit in Utrecht. Als de pees echt helemaal gescheurd is (wat bij mij het geval was) dan ben je min. een jaar alleen aan het stappen.

In mijn geval heb ik geluk gehad omdat mijn pony een stamceltherapie operatie heeft gehad, daarbij worden de stamcellen vanuit het borstbeen gehaald en ingespoten op de plekken waar de pees afgescheurd is. De stamcellen maken de structuur van de pees aan waardoor het genezings proces versnelt. Ze hebben dit in de peesschede aangebracht waardoor ik na 6 mnd. alweer langzaam kon gaan opbouwen omdat de boel goed genezen is zonder bind en litekenweefsel.

Succes