pony loopt niet goed, maar heeft geen pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrte_

pony loopt niet goed, maar heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:22

mijn pony loopt sinds 2 maanden, heel erg stijf achter.
soms ook een beetje kreupel maar vooral heel stijf,
de dierenarts is er bij geweest en heeft bloed afgenomen, om te kijken als er iets niet goed was,
ze is wel helemaal gezond,
de dierenarts heeft ook nog een kreupelheids onderzoek gedaan maar ook zonder resultaat.
ze maakte gewoon alle bewegingen zonder een klein beetje pijn te hebben.
foto's laten maken wil ik nog niet omdat het erg duur is, en Tijger zelf is maar een shetlander en niet verzekerd.

maar nu was ik dus laatst op een manege en daar loopt een pony in de les die ook niet goed loopt maar ook geen pijn heeft!

zou mijn pony ook zijn eigen manier van lopen hebben gemaakt?
of kan dit niet?

en zou ik er dan gewoon beweging kunnen geven?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
alvast bedankt!

Myrte

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:07

geen pijn maar wel raar lopen wijst meestal op atactie.
in hoevere ze daar mee kunnen doorwerken hangt van de ernst af.
laat de da daar nog eens op testen!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:15

maar nu was ik dus laatst op een manege en daar loopt een pony in de les die ook niet goed loopt maar ook geen pijn heeft!

Ik vind het wel erggggggg knap dat je zonder zeker te weten "waarom" je pony niet goed loopt kunt zeggen dat hij of zij geen pijn heeft altijd goed gelopen hebben en dan ineens niet dat gaan ze niet doen omdat ze daar zin in hebben !! Of denk ik nu heel erg simpel ??

Een attactie daar had dan de dierenarts een vermoeden van moeten hebben of uit kunnen zoeken, een beetje dierenarts kent daar bepaalde verschijnselen van.

Ik bedoel dit overigens niet boos ofzo maar het gebeurd zo vaak dat er beweerd wordt dat ze er maar gewoon doorheen moeten lopen terwijl ze dan toch iets mankeren. en of het nou een shet is of een duur sportpaard het blijven dieren

Myrte_

Re: pony loopt niet goed, maar heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:24

als een pony pijn zou hebben, zou die toch niet heel vrolijk gaan doen, en neigen naar beweging?
of heb ik dat verkeerd?

ik weet niet precies wat atactie is, ben nu even googele..
en ik denk ook wel dat de dierenarts dat zou herkennen?
of niet?

zou een fysio misschien iets weten!?

alvast bedankt

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:54

Dan zou ik iig even googelen op ataxie. Dat is nl de juiste spelling

Myrte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 21:05

ohw wat ben ik ook dom!
vandar dat ik nergens iets vond!
dankjewel!

twinducklin

Re: pony loopt niet goed, maar heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:21

worstii_ schreef:
als een pony pijn zou hebben, zou die toch niet heel vrolijk gaan doen, en neigen naar beweging?
of heb ik dat verkeerd?

ik weet niet precies wat atactie is, ben nu even googele..
en ik denk ook wel dat de dierenarts dat zou herkennen?
of niet?

zou een fysio misschien iets weten!?

alvast bedankt

Nou vergis je niet.. Mijn paardje moest zoveel mogelijk naar buiten om te kunnen lopen toen ze haar heup/bekken gekneusd had en af en toe was ze zich behoorlijk aan het uitsloven in een drafje waarbij ze echt behoorlijk kreupel liep en als je haar wilde laten lopen liet ze heel duidelijk merken dat ze pijn had en dat absoluut niet wilde ( bokken gericht naar je )

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:52

Een paard kan zich als het wil de pijn onderdrukken. Zo zijn er paarden die geen stap kreupel lopen tijdens het rijden, omdat ze zo graag voor het baasje willen werken. Zal toch maar even het beestje laten nakijken.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:36

als je pony eerst anders liep dan nu(dus niet stijf en beetje kreupel) dan is er we degelij iets ana de hand!
ook kunnen paarden erg goed door hun pijn heenlopen
helaas weet ik dat uit ervaring, mijn pony had al bijna volgroeide spat voordat ze iets liet zien, de DA vroeg hoeveel maanden ze al kreupel liep, nou dat was dus 1 week pas!
mn andere paard heeft t/m het Z1 gelopen met erg veel pijn aan zn rug ivm en scheef bekken wat al zo'n 3 jaar fout stnd
hij liep af en toe een pasje niet goed, maar de dierenartsen konden niets vinden
tot hij zoveel pijn had dat ie niet meer kon/wilde draven...

voel me bij beide paarden nogsteeds weleens schuldig...ze bleven ondanks de pijn toch lopen

en op manege's lopen idd soms paarden die niet helemaal lekker lopen, maar of ze wel/geen pijn hebben kan je niet zeggen(en ook is niet altijd alles waar wat een manege eigenaar zegt )

ik zou toch foto's laten maken het spronggewiricht en straalbeen+kogel(mn pony reageerde dus niet op buigproeven maar had we degelijk flinke spat!)
en zo super duur is dat niet, en dan heb je dus wel meteen zekerheid!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:06

Als het paard eerst wel zuiver liep en nu niet, dan heeft hij wel degelijk pijn. Als jij pijn hebt ga je toch ook anders lopen!?
Beetje krom om maar te zeggen dat je paardje geen pijn heeft... Ze kunnen (helaas) nog steeds niet praten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:19

Citaat:
of heb ik dat verkeerd

paardenwaren vroeger voor ze gedomesticeerd werden vluchtdieren, als een vluchtdier pijn toont, dan zijn ze er geweest.

Paarden zijn nog steeds meesters in het niet tonen van pijn, dus vergis je daar niet in, erfenisje van vroeger

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:37

Ondanks dat het "maar een shetlander"is zou ik toch maar foto's laten nemen, ik vind een shetlander niet minder dan een grotere pony/paard. En zoals hierboven al gezegd is paarden, ook shetlanders, kunnen behoorlijk door de pijn heen lopen, dat ze niet goed (onregelmatig, stijf of kort) lopen komt toch ergens vandaan.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:09

Een paard wat pijn heeft kan wel degelijk zo graag willen lopen dat het lijkt alsof het niet erg is. Die van mij galloppeert rustig door de wei als die zwaar kreupel is maar dat is niet de bedoeling.
Loopt een paard onregelmatig dan heeft het pijn

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:54

Een pony die kreupel loopt heeft wel pijn!
Laat het toch maar eens goed uitzoeken! Klein of groot, je moet er toch voor zorgen...