Paard met opgezwollen gebieden voor flank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Paard met opgezwollen gebieden voor flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:14

Okay, ik rijdt een paardje bij voor een stalgenoot, die veel paarden heeft staan en maar weinig tijd.

Het gaat om een 3,5 jarige merrie. Vrijdag had ik haar gelongeerd, rustig aan, ze was gewoon zichzelf en toen was er ook nog niets aan de hand. Gister (zaterdag) ben ik er niet geweest, maar hebben ze (de merrie met de mini kudde waarmee ze in een loopstal staan) wel buiten gestaan.

Nou had ik vandaag mijn eigen paard gereden en haalde ik deze merrie uit stal, en ben eerst haar hoeven gaan doen (toen had ze haar deken dus nog om). Ze heeft toen ook nog een appeltje gegeten, dus trek had ze wel, en ze was wel oplettend.
Het viel me op dat al haar 4 benen ontzettend koud waren, ik vondt het al raar. Vervolgens haal ik haar deken eraf, en schrik ik me dood.

Het 'gebied' voor haar flank aan beide kanten en op haar rug (bij de lendenen) is helemaal opgezwollen en ze trekte het ook heel raar op.
Ik schrok me dood en heb de staleigenaar erbij gehaald.

We hadden haar getemperatuurd en ze had niet echt verhoging.
We hebben de eigenaresse gebeld, deze kon niet komen en wou dat we het eerst nog een uurtje aankeken, als het niet erger werd het maar zo laten, zij waren er savonds wel weer.

Dus, ik heb haar terug gezet, en toen wat beter opgelet en ze liep erg krampachtig met haar achterhand, maar dat is niet meer dan logisch aangezien dat gebied ook duidelijk zeer deed...
Toen ik haar terug zette, stond ze constant in 'pies' stand, maar pieste maar heel weinig. Een ander stalgenootje zei dat ze hengstig was, maar dat dat die opgezwollen plekken nog niet okay maakte.
Ik vraag me af of ze hengstig is, want ze staan naast hengsten en toen ik haar terug zetten werd er een hengst helemaal gek toen hij haar net kon besnuffelen. De merrie reageerde helemaal niet.
Mijn eigen merrie is ook hengstig, en die begon van dat dezelfde hengstje te piesen en gooide haar kont tegen de stal van die hengsten...

Daarna stond ze een beetje stro te knabbelen en half te slapen.
Ze maakte geen aanstalten om te rollen..

Wat kan het zijn? In dat gebied zitten dacht ik nieren, en nog een klein stukje darm? straks is het wat ernstigs..

Ik ben naar huis gegaan, de staleigenaresse let goed op en de eigenerasse komt vanavond wel kijken, ik heb gedaan wat ik kon...
Natuurlijk wel nog duizende keren naar haar gecheckt, maar op stal gedraagde ze zich weinig anders behalve dat ze dus zo krampachtig liep en liever stil stond. Maar als je haar riep kwam ze gewoon met haar oortjes naar voren...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:45

Heeft ze ondertussen al wel geplast? Ik denk dat je dat zeker in de gaten moet houden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:47

Ik heb net contact gehad met de eigenaresse, ze heeft geplast (of ze ook gemest heb, ik heb geen idee, maar het lijkt niet op koliek?).

Ze is alleen in het uur nadat we het merkte wel gaan liggen (languit), en toen is de DA onmiddelijk gebeld.
Ze heeft nog steeds geen koorts en is vrolijk, en eet en drinkt gewoon.
Ik begreep niet helemaal wat er was, maar ze heeft ontstekingsremmers en spierverslappers gekregen.
De DA dacht dat het miss door overbelasting zou komen, maar dat lijkt mij sterk, want ze wordt de afgelopen 1,5 maand om de dag 20 minutjes gereden, dus ze heeft donderdag niet gelopen (alleen in loopstal) vrijdag is ze 15 minutjes aan de longe geweest en zaterdag alleen met de kudde los in de bak...
Met rijden en ook met de longe stap ik zeer goed in en uit en het rijden is alleen maar gebaseerd op de ontspanning erin krijgen... geen moeilijke oefeningen niets...

Voor die 1,5 maand werd ze meer gereden, dus het is afgebouwd...

Dat kan dan toch nooit overbelasting zijn? Ze wordt eerder te weinig gereden zou je zeggen..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:51

Vergeet niet dat longeren echt wel een zware belasting is voor het paard. Met mijn paard, dat gewoon goed in conditie en spieren is, longeer ik nooit langer dan 20 minuten. Dus misschien dat het longeren toch nog net iets teveel geweest is???

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:07

Ik kan het me niet echt voorstellen, in die 15 minuten zit ook het in stappen/draven, ze heeft alleen even uitgeraast en toen een paar rondjes beide kanten lang en laag. Daarna ben ik meteen weer gaan uitstappen..

Haar conditie is ook zeker niet slecht hoor Ze heeft een bere conditie, en qua spieren was ze zoiezo al gigantisch (amerikaan he) en met rijden en aan de longe deden we dus alleen lang en laag en ontspaning, geen heftige training ofzo, en ze liep vrijdag ook gewoon lekker soepel door der lijf.

Maar dan nog, ik laat het voorlopig wel achterwege. Ik hoop dat ze gauw weer beter is en dan gaan we gewoon helemaal in het begin beginnen, eerst gewoon stappen, dan rechte lijntjes draf, and so on...
Dan gaat ze eerst maar weer sterk worden.

Maar, zelfs als het dan toch teveel was, dan had het zaterdag toch al op moeten treden?
Zaterdag was er nog niets aan de hand...

Maar ze is wel los geweest zaterdag, ik zat net te denken, misschien is ze wel uitgegleden o.i.d. op de bevroren bodem.....
Vanacht was op stal ook een leiding gesprongen, misschien is ze wel geschrokken en toen gevallen...