hoe snel ontstaan witte haren na drukking ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evanne

hoe snel ontstaan witte haren na drukking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 09:46

Zijn er forumleden die bekend zijn met het verschijnsel witte haren na drukking of verwonding? Graag zou ik reactie's krijgen over hoe lang het duurt voordat de eerste witte haren na drukking verschijnen. Misschien weten jullie ook iemand die hier deskundig in is.

Groetjes Evanne.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:48

Ik weet het ook niet, maar ben wel heel benieuwd, hou dit topic in de gaten

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:42

Heb het idee dat dit heel erg per paard verschilt. Bij de ene krijg je al witte haren als het wat kaal is geweest terwijl de andere bij een redelijke schaafwond (van het zadel op de schoft) gewoon zijn normale kleur terug krijgt. Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen; afhankelijk van hoe snel het haar groeit. Nu in de winter niet zo snel. Je ziet het al als de haren gaan groeien en heel kort zijn.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:49

Kyona schreef:
Heb het idee dat dit heel erg per paard verschilt. Bij de ene krijg je al witte haren als het wat kaal is geweest terwijl de andere bij een redelijke schaafwond (van het zadel op de schoft) gewoon zijn normale kleur terug krijgt. Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen; afhankelijk van hoe snel het haar groeit. Nu in de winter niet zo snel. Je ziet het al als de haren gaan groeien en heel kort zijn.

ja denk ook dat het afhangt welke plek en of het een gevoelig paard is of niet en hoe erg de 'verwonding' was

simodi

Re: hoe snel ontstaan witte haren na drukking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:30

Mijn merrie had een kale plek op d'r schoft/manen van de rand van de deken (in de winter gekregen). In voorjaar en zomer zijn deze manen weer gaan groeten, nu heeft ze daar "mooie" witte manen van ca. 5 cm lang! het groeit dus vrij snel weer aan, mits de huid niet kapot is op de plek van de drukking/schuren.

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:53

Volgens mij is het dat als er wondjes zijn waar door er haren weggaan, er nieuwe haren op komen, maar daar de pigmentskleur uit is waardoor ze dus wit zijn

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:24

Volgensmij kan een paard nooit witte haren terug krijgen op de plaats van alleen een shuurplek (dus waar alleen de haren weg zijn en de huid nog mooi dicht is). Ik heb wel het idee dat bij wonden/open schuurplekken vooral op de schoft en de benen heeel snel witte haren terug komen.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:41

Lotte1990 schreef:
Volgensmij kan een paard nooit witte haren terug krijgen op de plaats van alleen een shuurplek (dus waar alleen de haren weg zijn en de huid nog mooi dicht is).

Ja hoor, dat kan.
Mijn paard kreeg kale plekken van het elastiek van z'n peesbeschermers. de huid was nog helemaal heel. hij heeft er witte plukjes haar voor terug gekregen.
Heel leuk, een pikzwart paard (fries) met witte plukjes op z'n been.

plopperd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:55

Weten jullie misschien ook of deze witte haren ooit weer verdwijnen, en de normale kleur weer terug komt?
Mijn paard heeft een week lang met een verkeerd zadel gereden, nu zitten er een paar lichtere plekken op z'n rug. Ik hoopte dat dit ooit weer zou verdwijnen, maar is dat inderdaad wel zo?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:51

Je paard kan zelfs witte haren krijgen terwijl je geen schuurplek of niets ziet. Ik spreek helaas uit ervaring.

Nadat mijn paard een aantal maanden uit het werk was ben ik weer gaan rijden. Blijkbaar lag door de spierafname het zadel niet goed meer want toen ik op een dag tegen de haarrichting in streek over de rug zag ik dat de aanzet van sommige haren wit was. Ik heb ondertussen een ander zadel en mijn paard heeft nog steeds 2 witte plekken op zijn rug om mij dagelijks te herinneren aan mijn onoplettendheid...

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:00

Mijn paard heeft in het jaar dat ik hem heb al verschillende verwondingen gehad, het is een beetje een lompe. De eerste keer was mijn schuld want ik had een nachtje de peesbeschermers erom laten zitten.. dus daar heeft hij nou mooie verticale strepen zitten op zn voorbenen.. Daarna is hij een keer heel erg gevallen op te de tegels en had hij langs zn buik en kont allerlei kale plekken.. deze zijn allemaal mooi bruin teruggekomen.. en dan nog wat kleine wondjes op verschillende plaatsen maar tot nu toe heeft hij alles boven zn knieen wit donkerbruin

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:28

toen Gino nog van mijn vriendin was ,heeft hij ook een tijdje met een slecht passend wintec gelopen
hij had precies waar het zadel gelegen had witte strepen op de rug.

gelukkig is dat na de verharing helemaal weg getrokken.

op zijn achterbeen is door een beenbeschermer zijn been kapot geweest en dat zijn witte haren gebleven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:30

mirgino schreef:
toen Gino nog van mijn vriendin was ,heeft hij ook een tijdje met een slecht passend wintec gelopen
hij had precies waar het zadel gelegen had witte strepen op de rug.

gelukkig is dat na de verharing helemaal weg getrokken.

Er is dus nog hoop voor mij (eh, voor de rug van mijn paard)?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:35

ik hoop het voor je paard.

bij hem was het gelukkig weg,en hij had best een tijd met dat zadel gelopen.
bij mij op stal staat een fjord die precies dezelfde strepen heeft,maar deze zag je pas nadat hij geschoren was.
bij hem ben ik bang dat ze niet meer weggaan!

mischien ligt het eraan hoelang er met een slecht passend zadel gereden is.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:47

In dat geval zou het mee moeten zitten. Ik was net een maandje aan het rijden toen ik er achter kwam. Het is echt raar, het zadel was een half jaar daarvoor passend gemaakt door een goede zadelmaker. Ik had nooit verwacht (blijkbaar erg naief) dat mijn paard zoveel zou veranderen in zijn rug dat het zadel zou gaan 'knellen'.

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:20

en soms pas na jaren.................

Mijn merrie kreeg een beetje een wittige waas op haar vacht bij het zadel. Ik de zadelmaker laten komen omdat ik dus dacht dat mijn zadel niet meer goed lag. (zou heel goed kunnen, want ze was een jaar daarvoor uit training gehaalt, dus veel minder spieren). Verteld de zadelmaker me dat het zadel nog perfect ligt en dat hij hoopte dat hij ze altijd zo zou zien.............
Hij vertelde dat het waarschijnlijk van mijn vorige zadel komt (van 5 jaar geleden) maar omdat ze nu ouder wordt (ze is 23) je het nu pas gaat zien (net als mensen die grijs worden).

Achter haar oren heeft ze exact zo iets. het viel me in eens op dat direct achter haar oren ze witte plekken heeft (waar het halster ligt). 4 jaar geleden is ze een keer gaan hangen en heeft toen de tralies in de stal kapotgetrokken. Nu pas zie je de witte haren.......... (de huid was niet kapot)