Speekselklier opgezet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem14

Speekselklier opgezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:41

Hallo

Heeft er iemand ervaring met een opgezette/ontstoken speekselklier bij zijn paard? Ik merkte vandaag een harde bult bij mijn paard, de bult zat tegen de kaak aan, en was hard. Hij vond het niet fijn als ik eraan kwam, dus heb ik de da laten komen. Hij zei dat het een opgezette speekselklier was, en ik moet er laurierzalf opsmeren, dan zou het open kunnen gaan, naar buiten of naar binnen toe.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij een paard?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:43

Klinkt mij meer als droes?.

Wij hebben er iig ook 1 staan met een flinke bult bij zn kaak,wordt ook steeds groter.Incl koorts en snot.
Bij hem moeten we ook laurierzalf smeren maar de da denkt toch aan droes.

Libiris

Re: Speekselklier opgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:02

ik heb een keer op een stal gestaan waar bijna alle merries het hadden (dan wel aan beide kanten) en toen is de DA ook geweest en volgens hem lag het aan het kuil. We hebben er toen eigenlijk niets aan gedaan binnen een week was het bij iedereen weg. ER was geen duidelijke verklaring voor waarom het alleen bij de merries was.

Anoniem14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 11:09

Hij had geen koorts en ook geen last van snot. Het was iig geen droes volgens de dierenarts, hoop maar dat het dan vanzelf snel overgaat.

Sambo

Re: Speekselklier opgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:10

Dit komt vaak voor bij paarden die veel kauwen maar weing voedsel binnen krijgen.Het is dan een ophoping van speeksel in mij ooit verteld.
Dit gaat vanzelf weg,binnen een paar uur zelfs.