Wat zou dit kunnen zijn? (met foto's!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Wat zou dit kunnen zijn? (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:57

Hoi allemaal,

De paardjes (ijslanders) die ik verzorg hebben aparte schuurplekken. In de zomerinstantie had slechts een van de merries er last van, toen dachten wenog aan zomerexceem. Dat blijkt het echter toch niet te zijn. Ze bleef echter schuren tot haar manen kort waren. Vooral in het midden van haar manenkam schuurde ze het erg kort. Nergesn echter doorgeschuurd tot bloedens toe, nergens korstjes te bekenen. Wel een soort schilfertjes, net roos.
In het najaar kreeg de moeder van bovengenoemd paardje ook last van deze schilfertjes. Ze heeft een mooie dikke lange bos manen. Aan de ene kant is die nu korter geschuurd, maar het lijkt ook alsof het eraf geknabbeld is door een van de anderen. Dit hebben we ze echter nooit zien doen.
Een maand geleden had een derde merrie ineens eenr rare kale plek op haar hals. Ook schilfertjes in de manen en ook hier nergens korstjes.

Bij alle drie is het niet verder gegaan dan dit, lijken ze er absoluut geen last van te hebben en is het niet verde ruitgebreid. Inmiddels zijn de schilfers grotendeels weg en zijn de manen van de eerst genoemde merrie weer wat aangegroeid.
Toch even hier de foto's, ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en het herkend!

We hebben nog een 4e merrie staan, maar die heeft nergens last van.
Geen van de 4 merries lijkt er nu nog last van te hebben overigens.

We hebben zelf aan schimmel gedacht en daar zijn ze ook voor behandeld, maar toch zijn de schilfers nog niet helemaal weg.
Ben dus benieuwd wat jullie denken!!

Hierbij wat foto's!!

Afbeelding
Utsyn staat tevreden te eten, in haar hals zie je de kale plek al. Is trouwens de enige kale plek die ze heeft. Nergens anders op haar lijf is nog iets te vinden.

Afbeelding
En dit is dus de kale plek. Best groot, denk zo'n 20 cm ofzo, bijna tot op de huid alles weggeschuurd. Absoluut geen korstjes ofzo te zien, niet pijnlijk, dik of warm. Alleen erboven in de manen wat schilfertjes.

Afbeelding
Hera van dichterbij, ze heeft een mooie bos manen. Aan de andere kant is hij dunner geschuurd / gegeten, maar gelukkig heeft ze nog veel over!!

Afbeelding
Rodi's hals een de linkerkant. Je ziet dat ze haar manen grotendeels kort heeft geschuurd. Inmiddels is het alwee riets bijgegroeid. Toen het eenmaal kort was is ze gestopt met schuren, nooit korstjes ofzo gezien trouwens, wel weer die schilfers, net roos.

Afbeelding
Rodi van veeeeel dichterbij. In het midden van de maanbos zie je zo'n schilfertje zitten. Moest goed zoeken want was nu niet veel te zien. Ook zie je net onder de maangrens een strook wat korter geschuurd, heel apart.

Afbeelding
Nog een keer rodi's manen alleen nu van rechts.
Hier zie je veel duidelijker de kalere strook hals en dat ze slechts een gedeelte van haar manen kort heeft geschuurd.
Verder dan dit is het ook nooit gekomen, ja oke iets korter omdat het nu wat gegroeid is, maar geen schuurplekken elders op haar lijf.

Afbeelding
Laatste foto van rodi van dichtbij. Hier zie je duidelijk dat het schuren ook iets happerig is, niet gelijkmatig kortgeschuurd dus.....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:17

kan een over hoeveelheid eiwitten zijn. als ze in de wei lopen zeker. door de combi lage temperatuur/ veel zonlicht zitten er meer eiwitten in het gras. de grote hoeveelheid eiwitten kan leuk veroorzaken. minder eitwitrijk voeren uit voorzorg kan zowiezo geen kwaad... het kan ook te maken hebben met de aanmaak van de zomervacht. onderhuids kan dat best al aan het beginnen zijn, en dan zou het kunnen dat ze dat voelen. mijn shet heeft de laatste tijd ook meer last van jeuk, met dezelfde verschijnselen als de jouwe. ik geef haar nu voer met een zo laag mogelijk eiwitgehalte. hopen dat het dan beter wordt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:19

en luizen, daar zou ik ook even goed op checken! je moet goed zoeken, maar als ze er zijn vind je ze wel! Flicka heeft dat twee jaar geleden ook gehad. uit voorzorg inspuiten met Frontline (verkrijgbaar bij dierenwinkel) kan geen kwaad als je er niet zeker van bent.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 16:56

@merrieveulen:
Bedankt voor je reactie.

Volgens mij heb je het alleen over iets heel anders. Je hebt het erover dat je shet nu meer jeuk heeft en koud weer, maar die van ons hebben er nu juist GEEN last meer van en is de afgelopen weken sinds het kouder wordt ook steeds MINDER geworden. En dus niet meer zoals jij beschrijft. Symptomen zijn dus wel degelijk wat anders lijkt me.

Wat je over eiwitten zegt zou kunnen, maar ook dat is het niet. Is namelijk al op gechecked. De paarden krijgen overigens een afgemeten hoeveelheid weide en wordt dus goed opgelet dat ze niet teveel eiwitten binnen krijgen. Juist omdat Ijslanders daar gevoelig op kunnen zijn.

Luizen is het niet, is al op gecheked, bovendien had de 4e merrie het dan ook moeten hebben werd gezegd.

Het is een of andere soort schimmel, maar wat precies vraag ik me af en vooral wat zijn ervaringen van anderen hiermee.

malije

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:59

mijn merrie heeft da ook gwhad precies dezelfde plekken bij haar was omdat ze aan het verharen was en het te snel ging

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:03

het lijkt een beginnende vorm van zomerexeem , zeker als ze met kouder wordend weer geen last van hebben, bij ons staat ook een pony met zomerexeem en die schuurt ook zijn hele hals kaal.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:26

nogmaals het is geen zomerexceem, het is schimmel!
Naam van de schimmel wee tik alleen zo niet meer.

Maar goed zomerexceem is het zeer zeker niet, dat uit zich heel anders. Bovendien schuren ze zich niet helemaal kaal, maar hebben ze slechts een paar kalere plekken. Ze lijken er nogmaals ook geen last (meer) van te hebben. Wat je ziet is dus van een tijdje terug.

Ik ben dus benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt (met schimmel en dit soort plekken dus!!) en wat ze ermee gedaan hebben.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:30

Het is een of andere soort schimmel, maar wat precies vraag ik me af en vooral wat zijn ervaringen van anderen hiermee.[/quote]

Dan zou imaverol moeten helpen of laten vaccineren!!

Vaccineren zou ik aanraden, is de kortste weg, en je hoeft in deze kou niet te wassen!! Is alleen wat prijzig

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:40

Weetje zeker dat het een schimmel is en niet dat het plekken zijn dat ze elkaar staan te jeuken. Dat doen ze nl ook altijd precies op die plek, de een de ene kant van de nek en de ander bij de eerst genoemde aan de andere kant van de nek. Wij hebben twee schetlanders en die hebben het ook wel eens, de dierenarts kwam toen met dit verhaal, wij zijn er op gaan letten en het klopte. Wij dachten ook aan schimmel schurft enz. Maar de oplassing lag voor onze neus. Alleen keken wij er overheen.

sandr0

Re: Wat zou dit kunnen zijn? (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:45

de schilfers kan je weg wassen met keratoshampoo. Gaat ook t mooi van glimmen en droogt vooral niet uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:20

jahaaa, mijn pony heeft het ook gehad!

mijne heeft dus wel zomereczeem, maar door het gebruik van smeersels op de huid tegen die eczeem kreeg hij er een bacteriele infectie bij, het was dus inderdaad een schimmel.

ik heb ook gewassen met imaverol, maar geen 3x maar iets vaker.
bij hem zag het er zo uit:

Afbeelding

de kale plekken kwamen dus NIET van de zomereczeem , maar van de bacteriele infectie erbij.
op deze foto schuurde hij dus niet eens, maar viel het haar gewoon uit..

ik heb dus behandeld met imaverol, maar er kwamen juist heel veel schilfers voor terug, het haar groeide weer aan, maar die schilfers die erg veel aanwezig waren,d at was echt raar, mijn vermoeden is dat dat misschien door de imaverol kwam.

ik heb hem toen een kuur gegeven van de paardendrogist.
die kuur heet drainage compositum.

ik had er toen een apart topic over geopend, dat kun je hier lezen:

viewtopic.php?f=3&t=501865

na de kuur trokken bij hem alle schilfers heel mooi weg, en afgezien van hier en daar nog een klein schilfertje( wat wel normaal is) is alles nu weg.

dus zeker weten dat die kuur bij hem geholpen heeft

voor info over die drainage kuur kun je op de site vand e paardendrogist terecht.

geen idee of t wat voor jouw dieren kan zijn hoor, maar bij de mijne heeft het wel geholpen

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:19

@utrolig:
Vaccineren hebben we idd ook al aan zitten te denken, maar nog niet gedaan vanwege de kosten. Ze zijn overigens al gewassen met imaverol, tenminste toen het warmer was. Met dit vries weer kunnen we ze niet meer wassen.

@poehee:
Yep wee tik zeker, is namelijk al eens naar gekeken en ze zijn toen aantal malen met anti schimmel shampoo gewassen. Weet zo alleen niet meer welke schimmel.....

Bij plekken zou idd ook kunnen, alleen zou dat de schilfers weer niet verklaren volgens mij.

@sandro:
Wassen is momenteel geen optie. Ze staan namelijk 24 uur per dag buiten en kunnen niet op stal. Vandaar ook dat we aan het kijken zijn of er andere opties zijn, maar goed volgens mij wel....

@ellepel:
Hey dat is een goede tip. Ik zal de informatie eens doorlezen en wat opzoeken over de prijs enzo! Mocht ik er dan nog vragen over hebben wee tik je nu te vinden;-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:43

Zo te zien schimmel hoor!

Dat heet bij mensen ringworm en bij paarden gewoon "schimmel" of huidschimmel.

Paarden bij mijn paarden in de kudde hebben exact dezelfde plekken gehad. Geen jeuk, nergens last van!

Wassen met Imaverol en dan komen de haren snel weer terug.
Je kunt de plekken behandelen, goed de randen van de plekken behandelen ,daar schijnen de bacterien vooral te zitten! Als je nu een oude spuitfles neemt, de Imaverol klaarmaakt met LAUW water en dit direct op de plekken aanbrengt, dan hoef jij niet je hele paard te wassen!

Zo is het mij tenminste uitgelegd. Imaverol mengsel mee naar huis nemen, want dit mag niet koud worden.

Succes!

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:49

@antheman:
Klopt is idd ook schimmel.
Die tip van de spuitfles is wel een goede, zal ik eens gaan doen!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:55

Citaat:
Dat heet bij mensen ringworm en bij paarden gewoon "schimmel" of huidschimmel.

dat kopt niet helemaal hoor...

ringworm is ringworm, bij mens en dier dezelfde naam. De belangrijkste verwekker van ringworm is de schimmel Trichophyton rubrum.

ringworm is besmettelijk in tegenstelling tot de meeste andere schimmelsoorten

dan zijn er nog vele andere schimmelsoorten.

Soms kunnen schimmelinfecties leiden tot rode, pijnlijke bulten en ontstekingen van de huid. Deze infecties komen minder vaak voor dan de ringworm en betreft meestal infecties van de haarzakjes. De veroorzakers zijn o.a. T. mentagrophytes, T. violaceum en M. canis.

en dan heb je nog:
De afwijking is van de normale huid afgegrensd met een duidelijke rand, vaak fel rood van kleur.
De verwekkers zijn meestal E. floccosum, T. rubrum of T. mentagrophytes.

bij dieren word meestal imaverol gebruikt, er zijn ook wel andere middelen, even informeren bij je dierenarts

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:44

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar in je achterhoofd houden kan nooit geen kwaad.
de tinker van mijn buurvrouw heeft dit ook,zomer veel schuren en swintrs bijna niet,hij heeft zomer eczeem maar blijkt daarnaast last te hebben van allergie wat dit dus ook veroorzaakt,via het bloed kun je testen of je paard allergies is en voor wat.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:25

Kom net van stal, en mijn shet had op de hele hals van die kale plekken. Niets te zien, tot vandaag. Hele kleine beesies. Lijkt op gewoon een hooisplintertje zo klein, bruin, plat, langwerpig en pootjes. Veearts kwam toch toevallig langs en ze heb dus vlooien
Het is heel moeilijk te erkennen of het nou beessies zijn of niet. Toen ik iemand van stal liet kijken keek ze er gewoon langsheen,
omdat ze dacht dat het vuil was. Goed kijken dus!
Ik heb overigens neocidol van de veearts gehad om te wassen.

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:16

ringworm denk ik ( of ook schimmel genoemd) mijn pony had het ook en van de dierenarts krijg je er wel spul voor:P.. hopelijk gaaat het al weer wat beter..

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:23

het kan ook een soort mijt zijn of een luis ... maar als je denkt zeker te weten dat het schimmel is... idd imaverol gebruiken...

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:17

Het ziet er idd niet uit als zomereczeem. Dat zit toch meestal wel in de manenkam. En het eczeemseizoen is met deze lage temperaturen nog niet begonnen.

Ik heb laatst ergens gelezen dat Veeluis poeder erg goed werkt. Je kan het op de vacht gooien en inborstelen en je hoeft dus niet meer te wassen. Het werkt op basis van geur en het schijnt bij de Paardendrogist te koop te zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:54

Ik zit inderdaad ook te denken aan schurft, ringworm of luizen als ik dit zo zie..

Ik zou voor de zekerheid een keer wassen Sebacil.