Het overnemen van stalondeugden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het overnemen van stalondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:35

De titel zegt het eigenlijk al, mijn vraag is:
Nemen paarden stalondeugden van elkaar over?
De een zegt van wel en de ander zegt van niet, maar wat is het nou?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:47

T is precies zoals jij zegt....
Mijn ervaring is dat paarden die het in zich hebben het eerder over nemen. Bijv. een druk nerveus type meer kans om te gaan weven/luchtzuigen. Luchtzuigen heeft meestal te maken met maagproblemen. Vaak zie je dat ze al vaker dingen vastpakten maar dan zonder te zuigen. Zij hebben dan maar een kleine trigger nodig om het te gaan doen. Het is ook afhankelijk van het stalklimaat: op sommige stallen zie je veel paarden met stalondeugden. Dit kan komen doordat ze weinig te zien, te doen hebben en vaak te weinig ruwvoer krijgen.

_Dunja_

Re: Het overnemen van stalondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:16

Ja paarden kunnen dingen van elkaar overnemen, vandaar dat heel veel stallen geen paarden op stal willen hebben die luchtzuigen of weven.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:10

Overnemen is klets. Gelijke stalomstandigheden zorgen wel voor meer stalondeugden. Uit onderzoek van UvA blijkt dat paarden het niet overnemen. Dit geldt i.i.g. voor weven en luchtzuigen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er nog nooit een paard in Lanna's omgeving is gaan luchtzuigen. Terwijl sommige paarden toch ruim voldoende mogelijkheden hebben gehad om het over te nemen. Ook haar veulens zijn nooit gaan doen, terwijl ze het toch uitgebreid heeft voorgedaan.

Weer zo'n fabeltje. Je moet je eens afvragen hoe een paard leert. Denk je nu werkelijk dat een paard naar een luchtzuiger of wever kijkt en denkt: "dat lijkt me leuk, dat ga ik ook proberen".

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:22

Anya schreef:
Overnemen is klets. Gelijke stalomstandigheden zorgen wel voor meer stalondeugden.

mee eens!
Ik heb een wever, ze heeft tegenover/naast heel wat paarden gestaan, maar nog nooit heeft een paard het overgenomen. Mijn pony heeft ook tegenover een luchtzuiger gestaan, en dit niet overgenomen.

Ik heb het zelfs zo meegemaakt dat op een stal een paard dat weefde, compleet afgeschermd werd van de andere paarden (de box werd dus dichtgetimmert), uit angst dat andere paarden het over zouden nemen. Dat vind ik best erg.. alsof het wevende paard zich daar beter van gaat voelen?

Daarnaast heeft luchtzuigen (volgensmij) vaak te maken met maagproblemen, en niet altijd met verveling.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:42

mmmhhhh ik mocht met mijn wevende paard nergens komen staan omdat ze bang waren dat andere paarden dit zouden gaan overnemen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:45

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik heb nog maar op 2 pensionstallen gestaan (heb op beide stallen 3 jaar gestaan, tenminste.. op de 2e sta ik nu nog dus ).
Gelukkig ook nog nooit gehad dat iemand zijn paard niet tegenover mijn paard wilde hebben omdat ze wel eens weeft.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:39

ik vind het ook onzin.
mijn paard zuigt lucht als de neten, maar geen van de paarden die hier ooit heeft gestaan naast haar heeft het overgenomen. een paard denkt niet van "ooh de buurman weeft. weet je wat? ik doe het na! "
als verschillende paarden op een stal het doen, ligt het aan iets in de omgeving, niet aan de paarden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:43

Kom maar gezellig bij ons op stal. Geen aparte plekken voor stalondeugden. Geen afgetimmerde stallen en geen banden verplicht Kortom verstandige pensionhouder. Wil je dat de luchtzuiger wel een band om moet, kun je een andere stal gaan zoeken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:31

Het lijkt meer alsof andere paarden het overnemen, maar dat komt vooral doordat ze allemaal in dezelfde (slechte, saaie) stalomgeving staan.
Wij hebben voor zover ik me kan herinneren nog nooit paarden met echte stalondeugden op stal gehad, en ik denk dat dat gewoon komt omdat er altijd te vreten voor hun neus ligt (24/7 hooi) en er veel te zien is.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:10

Ben het er helemaal mee eens! [Anya].
Bij ons op de handelstal hebben we ook een paar luchtzuiger staan/gehad,tussen de jongere en wat oudere paarden.Geen 1 van die paarden die bij ons op stal stonden hebben het over genomen.
Ik ben van mening dat ze het niet overnemen.Tenzij er paarden zijn ,die er gevoelig voor zijn.[bijv al aan het hout knabbelen,bijten] Maar ik heb dit nog nooit mee gemaakt.Na al die jaren..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:25

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een paard het over nam.
Maar voor ons paard zou ik het niet aandurven. Hij leert werkelijk alles door het te zien van andere paarden. De enigste keer dat hij gebokt heeft, was omdat een ander paard bokte. Hij keek een keer toen ik de mijne aan het scheren was, en daarna konden we hem zo scheren. En zo is bij hem alles gebaseerd op het afkijken van anderen. Dus bij dat paard zou ik het toch niet goed aandurven om hem langs een paard te zetten met stalondeugden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:29

Hmm of je hebt gewoon een cool paard vonnie en dat bokje was toeval. Je gaat me toch niet vertellen dat dat de eerste keer is dat hij ooit een bokje zag. Dan is het een heel saai veulen geweest.

Mijn driejarige pakt ook alles zeer cool op. Zonder speciaal naar een ander te kijken. Het is gewoon een cool paard.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:39

Ik begrijp je standpunt en als ik dat paard niet kende, had ik het ook niet geloofd.
Maar het lijkt toch echt zo te zijn. Dit waren slechts enkele kleine voorbeelden. Maar toen we hem net hadden (hij kwam rechtstreeks van de fokker af en kende nog niets) had ik elke dag dat hij iets deed wat hij van de andere paarden zag. Echt bizar was dat.
Nog meer voorbeelden:
Mijn paard schud met zijn hoofd als hij iets wil. Meneer gaat ook met zijn hoofd schudden als hij iets wil.
Mijn paard doet zijn neus door het gat waar je de brokkenschep door doet, meneer doet ook zijn neus door dat gat.
Lenn d'r oude paard schraapt omdat die iets wil, meneer gaat ook schrapen.
Mijn paard vliegt hem aan als hij aan het rijden is met Lenn, meneer gaat ons ook aanvliegen als wij aan het rijden zijn.
Meneer kreeg een lickit, had een flauw benul wat hij er mee moest. Hij keek naar die van mij, en hopla, hij had het door.
Nog meer voorbeelden??
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 29-01-06 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:41

raar paard

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:42

Wij hebben ook gewoon een luchtzuiger op stal en de rest heeft er helemaal niks van. Het ponybeest staat niet apart ofzo en heeft het wel lekker naar zijn zin en de rest doet zijn eigen ding.

Het paard heeft wel een band om, maar dat hoeft van ons (de pensioneigenaren) niet. Hij heeft dat ding om omdat de eigenaar dat wil. Het beestje scheen veel last te hebben van gaskoliek op zijn oude stal en met dit ding om doet hij het minder ofzo. Lekker zelf weten.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:18

Bij ons op stal staan drie luchtzuigers en een wever. Dwars tussen de andere paarden in. Er staat ook een schraper en een staldeurbonker.

Geen heeft banden o.i.d. om. De deurbonker heeft bescherming op de deur zitten. De meeste luchtzuiger/kribbebijters een rubber bescherming op de luchtzuigplek en een rubber voeremmer. Koliek heeft er nog nooit eentje gehad. Er wordt ook standaard voor alle paarden onbeperkt hooi gevoerd. Dat scheelt al in de koliekhoeveelheid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:24

Ik geloof er ook niet zo in dat andere paarden direct ondeugden overnemen, mits deze paarden zelf voldoende afwisseling hebben en zich niet staan te vervelen op stal. Als ze 23 uur binnen staan en alleen uitzicht hebben op een ander paard met een stalondeugd en ze voelen zich ongelukkig, dan zullen ze het wellicht overnemen, maar dat komt dan puur uit het feit dat ze zelf niet lekker in hun vel zitten! Daar ben je dus als eigenaar voor een groot deel verantwoordelijk voor, zorg voor afwisseling, veel doen, lekker naar buiten enz. (Da's tenslotte altijd beter voor je paard!). Volgens mij ontstaan verschillende stalondeugden door verveling, onrust, stress etc., dus als je dat kunt voorkomen zal je paard ook minder vatbaar zijn om ondeugden over te nemen. Daarnaast heb je natuurlijk medische gronden, zoals bij luchtzuigers, dat staat hier los van lijkt me.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:51

vlasta schreef:
mmmhhhh ik mocht met mijn wevende paard nergens komen staan omdat ze bang waren dat andere paarden dit zouden gaan overnemen

Dat zijn vaak ouderwetse pensionhouders die niet verder willen kijken dan hun neus lang is. Vroeger werd er gezegd dat paarden stalondeugden van elkaar over namen en dat is volgens hun dan ook zo. hoeveel onderzoeken er ook zijn gedaan waaruit het tegendeel blijkt.

ik ben bij een privestal weggaan omdat de stalhoudster vol bleef houden dat haar paarden het over konden nemen. mijn paard moest om die reden een band om.
toen ik op zoek ging naar een andere stal heb ik ook een paar x nee gekregen. ze hadden geen zin in een stal vol luchtzuigers.
ik ben gelukkig op een stal terecht gekomen waar ze zich hier niet druk over maken. de band is voorgoed afgegaan.