Allergisch Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Allergisch Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:14

Na een heftige allergische reactie op iets hebben we bloedlaten prikken van mijn paard en op allergieen laten testen.

Het komt er in het kort op neer dat hij een sterke reactie heeft op diverse soorten grassen (en dus hooi) en ook op gerst, mais haver en tarwe.

Nu heeft hij voor deze reactie altijd op muesli (met haver en mais!) en op de wei gestaan en kuilgras gevoerd gekregen.

Wie heeft er ervaring mee wat ik mijn paard het beste kan voeren. Hij krijgt vanaf maandag puur vloeibare vitamine E bijgevoerd voor de weerstand. Ik ben ook van plan op brok over te schakelen ipv muesli of op pulp op advies van DA.

Nu hoorde ik ook dat er in belgie tegenwooridg allergie spuiten zijn, echter omdat hij ondanks dat hij tot nu toe op zowel kuil als muesli staat en de reactie niet meer terug is gekomen en de jeuk weg is, waag ik me daar nog even liever niet aan als het nodig is.

Zijn er nog meer ideeen waar zijn rantsoen uit kan komen te bestaan?

Of zijn er mensen met soort gelijke ervaringen met hun paarden? En wat hebben jullie gedaan?

Hij is dus allergisch voor de inname van dit voedsel en ik geloof niet zozeer voor de pollen etc.

ellepel

Re: Allergisch Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:46

ik heb er ook een met allergie voor o.a. tarwe, haver en gerst.

en ben ook overgetapt van muesli terug naar brok, het verschil is duidelijk aanwezig, de huid is veel rustiger( voorheen heel veel schilfers) en geen stalbenen meer.

ik heb muesli zonder haver geprobeerd maar daar werd t ook niet beter van, ik voer nu de basis sportbrok van havens( minder eiwit dan de muesli zonder haver) en naar mijn idee gaat dat heel goed...

denk t verschil in brok is dat t allemaal bewerkte granen zijn en in muesli nog heel dus dan eerder een sterkere allergische reactie..

nadeel van de allergie op verschillende grassen is dat je dan dus wel zit met hooi voeren lijkt me....

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:59

Daar zitten we dus ook mee idd met hooi voeren en met zowiezo de wei op in de zomer.

Nu hoop ik alleen dat zodra zijn weerstand beter is hij geen of minder reactie heeft op hooi. Een goed alternatief voor hooi ben ik dus aan het zoeken maar of die er is

Maar misschien op brok is een goed idee, veearts raadde ook al geweekte pulp aan, alleen dat is dus puur koolhydraten (suikers) maar zitten geen eiwitten e.d. in.

Hij heeft wel een vette huid gehad maar stalbenen was niet een van de symptomen (gelukkig).

Ellepel, had je paard ook last van jeuk of viel dat mee?
De mijne heeft zich op plekken op zijn lichaam dus open gekrabt.