Blaasontsteking door kristallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_Don

Blaasontsteking door kristallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:00

Hallo allemaal,

Mijn pony (ruin) kan al een aantal dagen moeilijk plassen. Het doet zeer en hij plast maar kleine beetjes.
Ik heb een monster van zijn urine bij de dierenarts gebracht. Die heeft kristallen gevonden in zijn urine.
Dit blijkt bij paarden nauwelijks voor te komen. En bij katers juist heel heel vaak. De dierenarts ging het met collega's overleggen en in de boeken duiken.
Wel kon hij mij vertellen dat deze kristallen ontstaan door teveel aan mineralen en calcium. Ik heb het voerschema maar aangepast, geen opkikker meer. En maar de helft aan brokken die hij altijd kreeg en extra hooi en fruit.

Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?? En wat hebben jullie er aan gedaan??

Groetjes Michelle en Don

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:02

Volgens mij is dit vrij normaal, bij mens en dier. Het heeft idd met mineralen enzo te maken en volgens mij zijn er ook gewoon pillen te krijgen (bij mensen tenminste) die de vorming van die stenen tegengaan.

Michelle_Don

Re: Blaasontsteking door kristallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:04

Maar je weet niet wat voor medicijnen paarden hiervoor krijgen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:02

Nee geen idee, weet het bij mensen ook niet igenlijk, maar ligt me iets van bij dat er medicijnen voor zijn. (en dat is apothekersassistente... )

shadow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:49

Bij katten werkt het vaak goed als je ze vitamine c tabletten geeft in overdosering.
Als je een overdosering vit c geeft komt hetgeen dat teveel is in de urine terecht, waardoor die enorm zuur gaat worden en de kristallen oplost.
Verder is het totaal onschadelijk.
Vitamine c werkt ook alleen als het om struvietkristallen gaat, dat moet dus eerst zeker zijn.(er zijn namelijk 2 soorten kristallen)
Nu weet ik niet of dit bij paarden ook kan, voor zo'n groot dier als een paard zal je grote hoeveelheden moeten hebben, en het maag/darm stelsel van een paard is anders dan bij een kat, ik zou niet weten hoe een paard reageert op grote doseringen vitamine c.
Goeie vraag voor je veearts denk ik!

Let wel goed op dat je paard blijft plassen, al zijn het kleine beetjes!
Bij katten heb je namelijk kans op verstopping van de urinebuis, en als dat niet heel snel opgemerkt en verholpen word, zal de kat het niet overleven.
Nu hebben paarden wat meer ruimte in de plasbuis dan katten, dus ik denk dat verstopping wel mee zal vallen, maar beter voorkomen dan genezen denk ik altijd maar.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:47

Paarden hebben ALTIJD kristallen in de plas, breng maar eens een plasje van een ander (gezond) paard, wedden dat daar ook kristallen in zitten?
Tijd voor een meer up-to-date veearts?

shadow2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:31

Dat er altijd kristallen inzitten klopt, maar dan is de vraag, is het een normale hoeveelheid kristallen of zijn het er teveel?
Dat is idd aan de veearts om dat te beanwoorden.
Bij normale aantallen kristallen zal je geen klachten krijgen, maar bij grote hoeveelheden wel!
Dan krijg je dus plasklachten.
Het nadeel van deze klachten is wel dat het net zo goed een blaasontsteking kan zijn, of iets anders dat in de weg zit zoals nierstenen, of een infectie van de plasbuis.
Als mensen, katten konijnen enz enz enz last kunnen krijgen van blaasgruis, zal dat bij paarden ook wel kunnen, al heb ik er nog nooit mee te maken gehad gelukkig.

Wel bij katten, maar dat is niet echt te vergelijken.

Ik zou zeggen als je da bij dit standpunt blijft, stuur dan wat urine op naar Utrecht of een andere goede kliniek, daar kunnen ze precies zien hoe of wat.
Heeft je da ook verteld wat voor soort kristallen het waren?
Als het struviet zou zijn is dit vrij makkelijk te behandelen, maar calciumoxolaat is een groter probleem.
Calciumoxolaat reageert ook niet op het zuurder maken van de urine(vit C).

Ik vond hier op bokt een topic over bier bij paarden, daarin staat een bericht van Snappie, zijn/haar paard had ook blaasgruis en kreeg daar bier voor?
viewtopic.php?f=3&t=372933&st=0&sk=t&sd=a

Dit is het topic, ik meen het elfde bericht , daar staat het.
Misschien eens contact met snappie opnemen?
Als die hier nog komt iig, topic is een jaar oud......

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:50

Allereerst wil ik jullie heel erg bedanken voor het mee denken, daar heb ik veel aan gehad.

Mijn eigen DA ( is van dezelfde kliniek) is terug van vakantie, en ik heb haar een tweede urinemonster gegeven. Zij heeft het bekeken en de zuurgraad is (nu) goed en kristallen zijn idd heel normaal bij paarden.

Omdat Don zo'n pijn had had ik zaterdag nog maar even naar die andere DA gebeld van... he wat nu...... Die heeft mij TSO (peneseline) en Quadrisol (tegen pijn en ontstekingen) gegeven.
De TSO is nu op en ik moet van mijn eigen DA ook nog een tube Quadrisol geven.
Hij had/heeft namelijk blaasontsteking.

Nu gaat het plassen goed en hij is ook weer vrolijk......behalve als ik met die kuur aan kom. Hij wordt er misselijk van. Hij eet gelijk niks meer en staat een beetje zielig te doen over de vieze smaak in zn mond...hij wil zelfs geen stukje appel om de smaak weg te eten.

Ik hou jullie op de hoogte als er nieuwe vorderingen zijn. En bedankt he.....