Ervaring met afkeuring buigproef voorbenen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Ervaring met afkeuring buigproef voorbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:02

Wie heeft er hier ervaring mee ?
Of wie weet er meer over te vertellen ?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-01-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel gecorrigeerd

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:25

En verplaatst naar MD

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:25

Ja, een paardje waar ik ging kijken is afgekeurd op een van de voorbenen, ik heb haar niet gekocht. Bij de buigproef was ze goed, maar op de volte was te zien dat er niets niet klopte... rechtuit waren er geen problemen, maar de DA zei dat er echt iets niet goed zat. (het paard is nog dezelfde dag aan een andere geinterreseerde verkocht, die geen keuring wilde...)

palham

Re: Ervaring met afkeuring buigproef voorbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:38

Vriedin van mij heeft een paard gekocht, die bij de eerste keuring op voorbenen afgekeurd werd, bij tweede keuring goed gekeurd. ze heeft het paard gekocht en helaas heeft ze een kreupel paard vanaf de laatste 3 maanden en de koper neemt het dier niet terug...erg kostbaar en vervelend!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:43

Betrouwbaarheid van de dierenarts maakt of breekt de kwaliteit van de keuring. Je kunt elk paard afkeuren op de buigproef, maar ook goedkeuren; kwestie van hoe stevig "pak" je de proef.
Indien door een bekwaam en betrouwbaar arts uitgevoerd, dan is het een zinvolle keuring.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:49

ikke schreef:
Betrouwbaarheid van de dierenarts maakt of breekt de kwaliteit van de keuring. Je kunt elk paard afkeuren op de buigproef, maar ook goedkeuren; kwestie van hoe stevig "pak" je de proef.
Indien door een bekwaam en betrouwbaar arts uitgevoerd, dan is het een zinvolle keuring.

En dan is zo'n keuring alsnog NIETSzeggend! Een dier wat al 12 jaar geen enkele onregelmatigheid vertoond heeft kan afgekeurd worden op de buigproef. Het zelfde geldt voor het rontgonologisch keuren; bijzonderheden die geconstateerd worden op de foto's hoeven echter nooit naar buite te komen.

Ik heb meegemaakt dat 1 paard vier keer klinisch gekeurd werd. Van die 4 keer werd deze 2 keer goedgekeurd en 2 keer afgekeurd. Ik vraag mij dan echt af in hoeverre zo'n keuring nog nut heeft. Dit dier heeft in heel zijn leven nooit een gebrek vertoond, en dan komt er uit zo'n simpele buigproef dat dit dier niet correct is?

Het is dat de verzekeringen de paarden anders niet accepteren...

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:56

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Meer ervaringen en verhalen over het wel niet goedgekeurd worden zijn nog steeds welkom

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:01

Ik ga helemaal mee met Ikke en Talented- buigproef zegt me weinig !

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:17

Mijn paard werd linksvoor afgekeurd, heb haar toch gekocht en gelukkig nooit problemen gehad. Ik hoorde later wel dat ze vlak voor de keuring vast had gelegen in haar box, dus misschien was ze daarom niet goed. Ik ben wel een tijdje paranoia geweest met dat linker voorbeen.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:30

mijn paard heb ik 2 maal laten keuren,bij een kliniek in de buurt van de verkoper en 2 weken later nogmaals een kleine keuring bij mij thuis[na 2 weken ben je eventuele medicatie kwijt]
paard volledig goedgekeurd,maar bleek kort daarna ernstig hoefkatrolontsteking te hebben.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:41

mariska32 schreef:
mijn paard heb ik 2 maal laten keuren,bij een kliniek in de buurt van de verkoper en 2 weken later nogmaals een kleine keuring bij mij thuis[na 2 weken ben je eventuele medicatie kwijt]
paard volledig goedgekeurd,maar bleek kort daarna ernstig hoefkatrolontsteking te hebben.

Ow jeetje

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:44

talented schreef:
ikke schreef:

En dan is zo'n keuring alsnog NIETSzeggend! Een dier wat al 12 jaar geen enkele onregelmatigheid vertoond heeft kan afgekeurd worden op de buigproef. Het zelfde geldt voor het rontgonologisch keuren; bijzonderheden die geconstateerd worden op de foto's hoeven echter nooit naar buite te komen.

Ik heb meegemaakt dat 1 paard vier keer klinisch gekeurd werd. Van die 4 keer werd deze 2 keer goedgekeurd en 2 keer afgekeurd. Ik vraag mij dan echt af in hoeverre zo'n keuring nog nut heeft. Dit dier heeft in heel zijn leven nooit een gebrek vertoond, en dan komt er uit zo'n simpele buigproef dat dit dier niet correct is?

Amen!!!!
Keuringen zijn vaak zo nietszeggend. Ligt er echt maar aan welke dierenarts de keuring uitvoerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:04

talented schreef:
<knip>

En aangezien mijn paarden niet verzekerd zijn, zie ik het nut van een keuring niet in.

Bovendien, mijn eerste paard was 12, ik kende haar al ruim een jaar en mijn huidige paard was net 1,5 toen ik hem kocht. Wat valt daar nou aan te keuren...........

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:07

ikke schreef:
talented schreef:
<knip>

En aangezien mijn paarden niet verzekerd zijn, zie ik het nut van een keuring niet in.

Bovendien, mijn eerste paard was 12, ik kende haar al ruim een jaar en mijn huidige paard was net 1,5 toen ik hem kocht. Wat valt daar nou aan te keuren...........

Op de foto kan er bij een 1,5 jarige ook echt al het een ander mankeren hoor, schrik daar niet van !

Maar, zoals ik al zei, hoeft dit niet perse tot uiting te komen d.m.v. medische problemen. Allicht zijn er wel een aantal dingen die op foto's kunnen worden geconstateerd waar je gewoonweg niet omheen kan. Maar je hebt echter geen garantie dat wanneer jouw paard klinisch en rontgonologisch wordt goedgekeurd, dat dit paard de komende jáááren kern gezond blijft.

En inderdaad, wanneer jij er voor kiest om je paarden niet te laten verzekekeren zou ik, vooral in jouw geval, ook geen keuring als noodzakelijk beschouwen!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:27

Ik heb zelf een paard met ernstige artrose. Nooit laten keuren maar eigenlijk vanaf het begin, 6 jaar, liep ze iets scheef. Later bleek dat ze dat been niet wilde belasten. Toch heeft ze er 8 jaar niet kreupel op gelopen. Achteraf vraag je je af of zoiets er met een keuring uit zou zijn gekomen, bv. met foto's maken.
Ik hoor de laatste tijd ook zoveel akeligs en ik wil liever zo zeker mogelijk zijn een volgende keer. En natuurlijk is het waar dat er altijd iets kan gebeuren maar sommige dingen zijn echt te zien en die sluit je dan alvast uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:34

Sydney was ook niet goed op de volte bij de klinische keuring, op de foto's was er echter niks te zien. De verklaring was er ook wel, hij had aan het andere been een hoefscheur gehad (half jaar daarvoor, die net hersteld was) Doordat hij dat been een tijd ontlast had was het andere been waarschijnlijk iets gevoelig. De DA zei ook dat dat heel goed mogelijk was en gaf verder een goed advies. Nu 3 jaar later loopt ie nog steeds toppie en nu is ie op die volte ook goed.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:43

Een paar jaartjes geleden hebben wij zelf de buigproef uitgevoerd en de pony gelijk terug gebracht.

Pony was 4 jaar en kregenwe mee om uit te proberen. Met springen zagen we al dat hij niet fijn op de voorbenen wilde landen en ze wat ontzag, echter met dressuur was er niks aan te zien. Even een simpele buigproef gedaan, pony was harstikke kreupel aan beide voorbenen.

Lijkt me simpel dat we de pony niet genomen hebben, dat is vragen om problemen.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:54

Mijn FlairS had ik als 3 jarige te koop staan en ik kreeg mensen voor haar.Omdat ze,vanwege vakantie van deze mensen, nog een maandje bij ons moest blijven staan,heb ik het advies gegeven haar te laten verzekeren.Tijdens de keuring voor deze verzekering werd ze afgekeurd op de buigproef.De verkoop ging toen niet door en tot op heden(7 jaar later) is ze nog steeds niet verkocht .3 weken na de keuring mocht ze naar de Nationale van het NRPS en werd Nationaal Kampioen van de 3 jaar en oudere kleine maat *o/* en is daarna nog diverse keren Kampioen van Noord Holland geworden,zowel aan de hand als onder het zadel en loopt nu de Z oefeningen.Op 1 keer na(ze was toen over de boxdeur gesprongen ) is ze nog NOOIT 1 dag kreupel geweest.Ik ben de DA nog steeds dankbaar!!!!! _/-o_

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:48

Wij hebben ook wel eens een pony bijna gekocht, die werd afgekeurd op de buigproef van het voorbeen. De mensen waar hij van was zeiden dat hij nooit kreupel geweest was, er was niks aan de hand.
Later hebben we een andere pony daar in de buurt bekeken en het verhaal verteld. Die mensen wisten te vertellen dat die pony anderhalf jaar stil had gestaan met een peesblessure!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:54

jwoltmanelp schreef:
Vriedin van mij heeft een paard gekocht, die bij de eerste keuring op voorbenen afgekeurd werd, bij tweede keuring goed gekeurd. ze heeft het paard gekocht en helaas heeft ze een kreupel paard vanaf de laatste 3 maanden en de koper neemt het dier niet terug...erg kostbaar en vervelend!

gebeurde bij mij ook. Eerste was mijn VA, tweede die van hen. Heb het paard maar niet gekocht. Is nu een jaar geleden en geloof dat paard nog steeds geen problemen heeft maar die komen misschien nog wel...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:45

Tja, je kan er weinig van zeggen. Soms ligt het eraan wie de buigproef uitvoert...
Als een paard vastgelegen heeft, dan kan het zijn dat hij niet goed wegloopt na de buigproef en na bijv. 2 weken helemaal rad is.
Zelf vind ik het het belangrijkste dat ze op de volte op het harde 100% zuiver lopen.
Verder is het geluk hebben; met een paard dat 100% goedgekeurd is incl. foto's kan je bijv. ook veel pech hebben en het een na het ander (spreek helaas uit ervaring).

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 18:47

Toppie voor de reacties! Bedankt