Reken maar dat de spieren een behoorlijke terugslag hebben gehad toen de merrie zo ziek was. Voor een spiertechnisch herstel moet je maanden rekenen, want je moet het heel voorzichtig doen.
Jij kan immers ook niet binnen 20 dagen na een fikse griep echt lekker een rondje hardlopen - daar krijg je goed last van in je spieren. Dus ik kan me daarom goed voorstellen dat je merrie plaatselijk iets te verzuurd is geraakt.
Heel voorzichtig opbouwen, nu eerst maar weer even een paar dagen rust, en daar na beginnen met stappen onder het zadel. Elke 2 dagen 5 minuten erbij, de eerste keren draf een minuutje of 10 in totaal.
Heeft de merrie gelegenheid tot vrije beweging? Dus - los voor minimaal een uur en geen mensen die haar verder opjagen? Paarden zijn namelijk heel goed in 'self-fitness', ze zal haar eigen spieren weer gezond werken.
Je mag nooit uitsluiten dat het kreupelgaan geheel los staat van de recente ziekteperiode. Kijk het een weekje aan of ze in stap ook problemen heeft. Ben je er dan niet gerust op, zou ik wellicht een foto laten maken. Want wat je niet ziet, kan binnenin nog steeds wel heel fout zitten, immers.
En een hoefzweer of gewoon een verstapping mag je ook niet uitsluiten. Rustig even aankijken, niet sportief willen rijden. Tijd zal het je leren.