kreupel maar niks te zien!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

kreupel maar niks te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:34

Hoi,

Mijn 6 jarige merrie (kennedy x wellington) is kreupel! Er is niks te zien aan haar been en het is ook niet echt heel verontrustend warm ofzo.

Ze is een aantal weken terug ernstig ziek geweest (circa 40 C koorts) en heeft daarna ernstige stalbenen gehad, volgens de dierenarts niks verontrustends en ze mocht weer in training. Nu is ze weer in training sinds 2,5 week en nu is ze ineens kreupel.

Zou dit een doorwerking kunnen zijn van de stalbenen ofzow?

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen!

M.v.g. Pauline Maks

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:52

kreupel of spierbevangen?

Elly__J

Re: kreupel maar niks te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:08

Als er niks te zien is, hoe zie je dan dat ie kreupel is?! Misschien yijd om 'r eens op de foto te zetten?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:34

Je bedoeld waarschijnlijk dat ze kreupel/ onregelmatig loopt, maar dat je geen verdikking of wondje ziet?
Is haar hoef warm? Vaak komt zoeits uit de hoef.
Ik zou haar even op staprust zetten, en persoonlijk even een veearts roepen.
Hoe lang is dit al zo?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:37

Loopt ze kreupel, maar zie je niets aan haar been? Misschien heeft ze ee beginnende hoefzweer, of een peesblessure (dan merk je soms ook niets aan het been). Ik zou ook even een da bellen en ondertussen gaan wandelen en afspuiten. Dat kan nl nooit kwaad. Succes.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:50

Reken maar dat de spieren een behoorlijke terugslag hebben gehad toen de merrie zo ziek was. Voor een spiertechnisch herstel moet je maanden rekenen, want je moet het heel voorzichtig doen.

Jij kan immers ook niet binnen 20 dagen na een fikse griep echt lekker een rondje hardlopen - daar krijg je goed last van in je spieren. Dus ik kan me daarom goed voorstellen dat je merrie plaatselijk iets te verzuurd is geraakt.

Heel voorzichtig opbouwen, nu eerst maar weer even een paar dagen rust, en daar na beginnen met stappen onder het zadel. Elke 2 dagen 5 minuten erbij, de eerste keren draf een minuutje of 10 in totaal.

Heeft de merrie gelegenheid tot vrije beweging? Dus - los voor minimaal een uur en geen mensen die haar verder opjagen? Paarden zijn namelijk heel goed in 'self-fitness', ze zal haar eigen spieren weer gezond werken.

Je mag nooit uitsluiten dat het kreupelgaan geheel los staat van de recente ziekteperiode. Kijk het een weekje aan of ze in stap ook problemen heeft. Ben je er dan niet gerust op, zou ik wellicht een foto laten maken. Want wat je niet ziet, kan binnenin nog steeds wel heel fout zitten, immers.
En een hoefzweer of gewoon een verstapping mag je ook niet uitsluiten. Rustig even aankijken, niet sportief willen rijden. Tijd zal het je leren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:27

Inmiddels een week verder, ze is nog iets stijf maar wel weer goed ter been.

Morgen weer voor het eerst heel rustig rijden! En dan maar hopen dat het goed blijft gaan. Ik denk dat ze zich gewoon verstapt heeft! Of inderdaad verzuring heeft gehad.

Mijn paard staat sinds haar kreupelheid ook extra veel buiten, lekker de hele dag in de wei. Dus ik denk inderdaad dat ze zichzelf beter heeft gelopen

Groetjes pauline