Trimsulfa, iemand bekend mee????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Trimsulfa, iemand bekend mee????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:21

Mijn paard hoest, van de veearts heb ik toen een pot Trimsulfa gekregen. Moet hem 2 x daags een schepje geven. Maar op de pot staat helemaal niet vermeld over het product zelf, staat alleen op wat er in de pot zit verder niets. Op internet is er weinig over te vinden en wat ik vind gaat over het gebruik bij duiven. Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doet dit poeder nou precies?? Alle info is welkom, zou het fijn vinden om te weten wat het doet bij mijn paard. (p.s was niet aan wezig toen de veearts de pot poeder bracht, dus heb het ook niet kunnen vragen)

Ellebel

Re: Trimsulfa, iemand bekend mee????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:26

De volledige naam is trimethoprim-sulfa. Het is een combi van twee soorten antibiotica: een 2,4 diaminopyrimidine en een sulfonamide. Die twee potentieren elkaars werking waardoor ze effectiever zijn in het doden van de bacterien. In hun eentje remmen ze alleen de groei van bacterien, met zn tweeen doden ze ze ook echt.

Wat ik zo uit mijn hoofd weet zijn er geen poeders voor het paard geregistreerd, wel pasta of injectievloeistof. Dat zou ook verklaren waarom het in zo'n vage pot zit, heb je gewoon een poedertje gekregen dat voor koeien of varkens oid geregistreerd is. Is vaak een stuk goedkoper. Officieel niet zo netjes aangezien er ook geregistreerde middelen zijn die hetzelfde doen, maar goed, het gebeurt veel. Er zit een wachttijd van 4 weken op het vlees maar je was vast niet van plan om je paard binnenkort naar de slacht te brengen, toch ?

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:33

Nee, hij is niet voor de slacht. Okee, dus een bacterien dodend middel. En daarmee zou het hoesten over moeten zijn?? Ik vond het ook al een vage pot. Hoop echt dat het werkt en dat het dus ook bacterien zijn. Ga even afwachten hoe hij erop reageert. Ben nogal voorzichtig met paarden die hoesten, aangezien mijn vorige paard hier ernstig ziek van is geweest.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:29

Niemand ervaringen ermee??

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:10

Meestal zijn luchtweginfecties in de eerste instantie viraal. De antibiotica werken alleen tegen de bacterien, maar ze worden vaak gegeven omdat bacterien echte "meelifters" zijn, als er ergens een ontsteking is, feesten ze graag een potje mee.

Wel goed dat je het niet onderschat, veel mensen vergelijken een hoestend paard met een verkoudheidje bij zichzelf, maar bij paarden is het dus wel even iets anders (zoals je zelf uit ervaring weet). Virusjes gaan trouwens vaak weer vanzelf over, dus met de antibiotica, veel frisse lucht en even geen werk zal het allemaal wel weer in orde komen met je paard. Succes ermee!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:42

Udo2001 schreef:
Mijn paard hoest, van de veearts heb ik toen een pot Trimsulfa gekregen. Moet hem 2 x daags een schepje geven. Maar op de pot staat helemaal niet vermeld over het product zelf, staat alleen op wat er in de pot zit verder niets. Op internet is er weinig over te vinden en wat ik vind gaat over het gebruik bij duiven. Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doet dit poeder nou precies?? Alle info is welkom, zou het fijn vinden om te weten wat het doet bij mijn paard. (p.s was niet aan wezig toen de veearts de pot poeder bracht, dus heb het ook niet kunnen vragen)

Inmiddels is de pot dus zo goed als leeg. Na morgen al helemaal.
Hij hoest nog steeds, en er komt snot uit zijn neus, deze is beetje gelig/wit van kleur. Wat raden jullie mij aan nu verder te doen??
Naar de kliniek of een vervolgpoedertje???

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:00

Zou even naar de kliniek gaan; kunnen ze ook een bronchoscopie doen zodat je kunt zien hoe het er in zijn longen uitziet. Dan is het makkelijker om daarna medicatie te geven dan steeds weer iets opnieuw proberen.