Dikke kogel, niet warm. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Dikke kogel, niet warm. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:41

Mijn paard heeft sinds een week last van een dikke kogel en verdikking van het been tussen de kogel en de hoef (ben even vergeten hoe dat gedeelte heet). Net boven de kogel is het iets dik, gevuld met vocht. Het been is niet warm, de hoef ook nagenoeg niet (soms iets warmer dan de andere hoef). Het gaat om een voorbeen. Als ik 10 minuten aan de hand heb gestapt op het harde is het weg. Ze loopt niet kreupel in draf.
Het is gekomen na nieuw bekappen en beslaan door de smid, maar van een verkeerde nagel lijkt het me dat ze veel meer last zou hebben en de voet ook niet zou belasten ...
Koud afspuiten kan nu helaas niet omdat door de vorst op stal de waterkraan in afgeslten.

Iemand een idee wat het kan zijn en wat ik het beste kan doen?
Het lijkt niet ernstig genoeg om de DA te bellen, maar aan de andere kant duurt het al een week.

shaneen

Re: Dikke kogel, niet warm. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:45

loopt ze kreupel? zit er mok of iets van een wondje? Weet je heel zeker dat het niet warm is? en is het alleen maar 1 been? Heb je al getemperatuurt? als je dit eerst kan beantwoorden kom ik een stuk verder.. thanx

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:53

Niet kreupel, geen wond of mok, geen verhoging. Eigenlijk niets bijzonders, daarom heb ik ook geen idee wat het is. Het enige wat ik kan bedenken is dit: het is al een oud paard, dat redelijk stijf is. Bij de smid moet ze bij de afwerking van de voorhoeven redelijk lang op 1 been staan, terwijl het andere op zo'n standaardje staat. Daardoor wordt dat ene been langer vrij zwaar belast (ze staat sowieso nogal op de voorhand). Als ik er bij ben vraag ik altijd om even om en om de voeten af te werken (vijlen, nagels bijknippen enzo). Nu was ik er niet bij, dus misschien heeft ze te lang op dat been gestaan en is dat overbelast geraakt... Lijkt dat erg onwaarschijnlijk?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:21

kan wel vooral bij een ouder paardje, maar dan zou ze ook niet goed moeten lopen.. apart hoor

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:47

simodi schreef:
Mijn paard heeft sinds een week last van een dikke kogel en verdikking van het been tussen de kogel en de hoef (ben even vergeten hoe dat gedeelte heet). Net boven de kogel is het iets dik, gevuld met vocht. Het been is niet warm, de hoef ook nagenoeg niet (soms iets warmer dan de andere hoef). Het gaat om een voorbeen. Als ik 10 minuten aan de hand heb gestapt op het harde is het weg. Ze loopt niet kreupel in draf.
Het is gekomen na nieuw bekappen en beslaan door de smid, maar van een verkeerde nagel lijkt het me dat ze veel meer last zou hebben en de voet ook niet zou belasten ...
Koud afspuiten kan nu helaas niet omdat door de vorst op stal de waterkraan in afgeslten.

Iemand een idee wat het kan zijn en wat ik het beste kan doen?
Het lijkt niet ernstig genoeg om de DA te bellen, maar aan de andere kant duurt het al een week.

Had mijn paard vroeger ook wel eens. Lijkt mij gewoon een stalbeen.
Vooral omdat het na wat stappen weg is! Dan komt de doorbloeding op gang. Niet warm, niet kreupel. Lijkt mij dus niet erg. Ik zou gewoon het paardje lekker veel beweging geven, om stalbenen te voorkomen.
Het is wel een signaal dat ze teveel stilstaat, maar is onschuldig..
Ik zou het dus gewoon zo laten en pas actie ondernemen als je iets anders gaat opmerken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 08:40

@Hippotha: daar dacht ik ook aan, maar verschillende mensen zeggen dat het dan altijd aan 2 benen moet zijn ?! Overigens zag het er gisteren weer goed uit!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:54

simodi schreef:
@Hippotha: daar dacht ik ook aan, maar verschillende mensen zeggen dat het dan altijd aan 2 benen moet zijn ?! Overigens zag het er gisteren weer goed uit!

Nee hoor, 1 been kan wel degelijk!!
En het klopt dat het vaak wisselend is.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:07

Simodi, het kan ook vulling zijn van de slijmbeurzen dat ze nu iets geirriteerd zijn, het nadeel is idd dat je nu niet kan afspuiten anders zou misschien 4 uur in de klei zetten een idee zijn. Misschien wat koelen nu met een ice pack een idee?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:22

Hoi! DA was gisteravond op stal, dus heb even laten kijken. Toeval wil dat het toen nagenoeg over was! DA kon niets vinden en adviseerde "niet meer naar kijken!"(was natuurlijk grapje, maar hij bedoelde dat er niets ernstig a.d. hand was). Vandaag ook nauwelijks verdikking en na even bewegen was t weg. Als het weer terug komt is een icepack inderdaad een goed idee!