Paard met vreemde bobbel op achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Paard met vreemde bobbel op achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:29

Het paard van een vriendin heeft een vreemde bobbel op zijn achterbeen. Helaas heb ik geen foto… is zal proberen het te beschrijven: het zit aan de binnenkant van een achterbeen ter hoogte van de pees, in de verticale lengterichting zit er een ovale verdikking over een kleine 10 cm.

Het paard loopt niet kreupel; de verdikking is niet opvallend warm. Er is niks opvallends gebeurd waardoor dit veroorzaakt kan zijn (of het moet in de box gebeurd zijn).

Het paard is wel al een hele poos qua humeur wat aan het kwakkelen (geen zin in werk, maar als je wat strenger wordt wel alles moeiteloos doen; tijdens een buitenrit op de heenweg heel sloom en triest overkomen, en als je dan omkeert bijna dansen, soms amper zin om uit stal te komen…). Maar heeft al vaker gekwakkeld qua gezondheid; daardoor is al vaak een dierenarts geweest om hem na te kijken, bloed nagekeken e.d., maar er is niks te vinden.

Daardoor wordt hij tegenwoordig wel minder intensief gereden en wordt zoveel mogelijk naar afwisseling gezocht. Voorlopig houdt ze het in de gaten, maar ze blijft hem wel rijden. Ze twijfelt of ze de benen maar eens op de foto’s moet gaan laten zetten….

Herkennen jullie hetgeen ik beschrijf?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:35

Kan het een schieffel zijn misschien? is het hard of zacht

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:40

Eerder aan de harde kant dan zacht.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:51

Zoe het dan een schieffel kunnen zijn misschien?

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:55

Paard bij mij op stal heeft ook een bobbel maar dat is omdat toen ze veulen was haar moeder op haar been is gaan staan.. dat paard kon dus ook nooit onder het zadel of wat dan ook omdat dat pijn doet..
Maar heb geen idee wat bij dat paard die bobbel moet zijn..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:59

Hij had van de een op de andere dag die bobbel, en het is geen zuinige bobbel (niet heel dik, maar wel vrij langwerpig). Maar hij lijkt er geen last van te hebben. Bij schieffel denk ik zelf aan een wat kleinere bobbel?

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:17

Ik heb geen idee eigenlijk,of schiefels ook groter kunnen zijn.

AnoukShel

Re: Paard met vreemde bobbel op achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:10

Schieffels kunnen ook groot zijn, maar het is altijd verstandig om daar een foto van te laten maken, en heeeel goed in de gaten houden of hij niet groter wordt want dan kan het gevaarlijk zijn!!!!!!

Maar foto`s laten maken is altijd wel heel verstandig..

(een paard van een vriendin had namelijk ook in eens een hele grote bobbel aan de binnenkant van zijn pees)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:20

AnoukShel schreef:
(een paard van een vriendin had namelijk ook in eens een hele grote bobbel aan de binnenkant van zijn pees)

En wat is er na die foto's bij dit paard uitgekomen? [al bedoelde ik niet op de pees, maar ter hoogte van de pees]

ps ik heb even een betere omschrijving .
Deze bobbel moet je zien als [ik quote ff de eigenaresse ] "meer een soort van ovaale schijf en is hard en een beetje warm, erg vreemd net alsof dat bot gewoon wat dikker is over een centimeter of tien" en dat dan aan de binnen-voorkant van het achterbeen, denk halverwege tussen het spronggewricht en de kogel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:24

Het kan misschien ook spat zijn, maar dat zit aan de binnenvoorkant meteen onder het spronggewricht.
Hebben jullie de buigproef al gedaan?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:26

Nee niet specifiek een buigproef, maar loopt in de bak in ieder geval niet kreupel.

Spat lijkt me uit te sluiten, want dit zit nog wel een eind onder het spronggewricht. En levert spat zo plotseling over zo'n grote plek een verdikking?

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:59

Dan zou je er toch moeten proberen een foto van te maken..
Dan kan ik wel zien denk of het een Schieffel is ja of nee..

Maar bij dat paard, is toen spul ingespoten omdat de schieffel gebroken was, en dat kan gevaarlijk zijn, ze moest toen een tijdje wandelen en der paard voortaan altijd met Peeskappen rijden en met losgooien en toen der tijd moest hij ook met stalbandage`s om, maar nadat alles goed geheeld was hoefde dat niet meer!!!

Ze zeggen ook dat je een schieffel kan zien als een schoonheidsfoutje, je moet het alleen altijd in de gaten houden dat het niet gaat groeien...