masker???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kalioux

masker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:22

Hallo,
Allebei mijn paarden hebben problemen met hun longen(hoesten, slijm, kortademig etc.) het gaat tijden goed maar dan steekt het weer de kop op en begint de een dan kan je er de klok op gelijk zetten: na een paar dagen begint de ander ook.Ik heb al van alles geprobeerd en kan zeg maar bijna aandelen nemen in de fabricant van Ventipulmin. Ze staan zoveel mogelijk buiten, krijgen iedere dag beweging staan in een schone frisse stal, staan op zaagsel, krijgen nat hooi op de grond en ga zo maar ff verder. Nu was de veearts hier weer eens en begon over een inhaleringsmasker voor een paard. klonk interresant maar ik krijg het niet gevonden op internet. weet iemand een internetadres of site waar ik informatie hierover kan vinden?

Soma

Re: masker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:51

Langdurig Ventipulmin geven is zeer slecht voor een paard. Als de leefomstandigheden goed zijn (veel weidegang, weinig stof, hooi en krachtvoer nat maken, goed uitstappen na het rijden, niet op de trek laten staan) zal het dier, mits nog geen blijvende schade bestaat, snel opknappen en het minder snel terugkrijgen. Een gezond paard is prima in staat om van nature te genezen van een probleem aan de luchtwegen, het kan soms wel even duren.

Slechts als er reeds blijvende schade is, zal het paard ondersteund moeten worden/blijven met medicijnen. Het zal dan snel achteruit gaan, waardoor de bruikbaarheid vermindert.

Het masker wordt volgens mij door enkele dierenartsen in NL in bruikleen gegeven, met de daarbij behorende medicatie. Dit is dus echt alleen aan te bevelen als het paard absoluut niet zonder die troep kan.

Succes!

Soma

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:17

zo een masker werkt goed bij mij op de kliniek hebben we er nou al verschillende paarden mee behandeld, zie het maar hetzelfde als zo een astma apperaat, bij ons gaat er ook een humaan medicijn in, flixotide, eerst moet je dan 2x 8 pompje en daarna af gaan afbouwen... heb je ook al eens voreen injecties geprobeerd? dit werkt ook goed.. ventipulmin had je de siroop of het poeder want ik weet van de siroop dat ie eigenlijk alleen werkt met ook echt groene uitvloeing uit de neus... niet bij alleen benauwdheid.. nog even over dat masker, dat is van equi produckts, misschien dat je daar wat kan vinden of anders bij instruvet succes

Babootje

Re: masker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:55

Heb je al een longdrukmeting laten doen? Zo kun je zien of er al sprake is van blijvende schade. Echter, zolang een paard nog goed reageert op medicatie is er (nog) geen sprake van dampigheid. Ook met alternatieve medicatie (homeopatie/accupunctuur) worden vaak verbazend goede resultaten geboekt. Overigens, ventipulmin brengt ook schade toe als het langdurig wordt gegeven.