Tips om hoefzweer te voorkomen (zover dat gaat) gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Tips om hoefzweer te voorkomen (zover dat gaat) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:22

Hai bokkers,

Bam heeft weer een hoefzweer (zijn 5e binnen een paar jaar) en is onderbehandeling van een hoefsmid en een veearts. Er is nu heel wat weggesneden, opgevuld met watten gevuld met jodium en gewikkeld in verband met een hoefzak eromheen, arm mannetje
We moeten nu 3x per dag 10 minuten stappen met een hoefschoen en de watten nat houden. Om Bam pijn en ons heel wat gedoe te besparen ben ik opzoek naar de beste oplossing om dit te voorkomen (zover dat gaat).
Bam staat op zaagsel (schijnt een factor te kunnen zijn voor een hoefzweer), komt elke dag een paar uur buiten. Heeft altijd al vrij gevoelige hoeven gehad en staat daarom op ijzers met zooltjes.

Wie kan ons helpen door DE oplossing te geven voor ons pijnlijke probleem?

Alvast bedankt!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:14

zaagsle kan idd broeien, het paard van mijn zus (rockamor op bokt) heeft eerder ook een aantal hoefzweren gehad toen hij op zaagsel stond. hij staat nu al jaren op stro en volgens mij sindsdien geen zweren meer gehad

lyzzievb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:58

maarja bam eet zijn hele stal leeg als je hem op stro zet al is het nog zo vies maakt hem niet uit!! met als gevolgkans op koliek!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:21

Door de zooltjes en het zaagsel gaat het broeien onder die voeten. Dus of silliconen tussen de zooltjes doen, zodat er niets meer bij kan, of die zooltjes eronder uit halen.

Verder heeft het ook met stress en verandering te maken.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:37

Vlas kan ik je in ieder geval niet aanraden, het lijkt wel alsof ze daar nog veel vaker hoefzweren op krijgen.
Belangrijk:
- liefst op stro, maar dat gaat dus in jou geval niet
- veel beweging, dus of dagelijks werken of overdag in de wei
- maar ook weer dagelijks periode van droog, dus stal
- om de 6 weken de smid (ja, ook als ze maar langzaam groeien, gewoon om de gerafelde randjes bij te werken of om de straal bij te snijden)
- bij beslag niet te ver naar achteren door nagelen, dus liever met 2x 3 dan 2x 4 nagels vastzetten.
- goed hoog nagelen, dus op liefst halverwege de hoefwand.
- eventuele losse wand eerst weghalen en laten bijgroeien
- bij gevoelige zolen (bv paarden die na het bekappen of beslaan paar dagen slecht lopen) lederen of kunststof zolen onder het beslag
- eventueel biotine bijvoeren, maar je bent een half jaar verder eer je er effect van merkt
- streven naar een mooi gebalanceerde brede hoef, maar geen platvoet, echter zeker ook geen nauwe/bokhoef.
- geluk hebben (tja, een kiezeltje bij het buitenrijden kan al de oorzaak zijn en zo ook een steentje in de binnenbak)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:36

Mijn oude merrie had om de haverklap hoefzweren, elke twee maanden had ze er 1. Dat was al zo bij haar vorige eigenaar, waar ze op stro stond en bij mij stond ze op de meest droge zaagselstal die je maar kunt bedenken en ook daar had ze er last van (overdag stond ze altijd buiten, alleen 's nachts op stal). Volgens mijn dierenarts en hoefsmid kwam het 'van binnen uit'. Ze waren ook bijna nooit goed los te snijden omdat ze zo hoog zaten.
Na de zoveelste ben ik dus op zoek gegaan naar een alternative behandeling. Ik gebruik altijd al veel homeopatie dus ben daar gaan zoeken.
Ik heb een middel gevonden dat volgens de klassieke homeopatie ook goed bij mijn merrie paste en wat speciaal tegen 'nagelzweren' (middel vond ik in een boek voor mensen) bedoeld is, nl. Tarentula Cubensis D30 (ja, van die giftige spin ja) Let op, er zijn twee Tarentula's, zorg dat je de Cubensis hebt als je dit middel wilt gebruiken. 't Is overigens moeilijk te krijgen in Nederland, uiteindelijk heeft een nederlandse groothandel het voor mij uit België gehaald.
Dit middel gaf ik zodra ik een warme hoef voelde. 4 maal daags een dosis. Na twee dagen was de warmte en kreupelheid al weg (zonder snijden dus) en bouwde ik af en ging ik Silicea D12 bij geven, 2 dosis per dag. Silicea D12 is een middel dat de hoornkwaliteit verbetert en tegen oude ontstekingen werkt. Dus dubbel positief bij een hoefzweer). Na een week stopte ik dan met de Tarentula maar bleef de Silicea nog een week door geven in hoge frequentie (dus 2 of 3 keer per dag) daarna ging ik weer naar de onderhoudsdosis van 1 keer per dag. Daarnaast heb ik haar van de ijzers af gehaald omdat ik de oude nagelgaten verdacht als oorzaak. Ze heeft nog 1 keer een hoefzweer gehad sinds de eerste keer dat ik het zo behandeld heb en daarna nooit meer. Ze kreeg dus wel dagelijks een tabletje Silicea D12 als onderhoudsdosis ter voorkoming van hoefzweren.

Haar dochter heeft als jaarling ook 1 keer een hoefzweer gehad en is toen op dezelfde manier behandeld. Een jaar lang onderhoudsdosis Silicea er achter aan en nooit meer problemen en súper hoeven.

Silicea D12 van Dr. Vogel is gewoon bij meeste drogisten te krijgen. Het werkt veel beter dan bijv. Biotine om de hoefkwaliteit te verbeteren. Biotine laat de hoef sneller groeien, maar verbetert de kwaliteit niet echt. Silicea doet dat duidelijk wel (hoef gaat er niet sneller van groeien) en het helpt dus ook preventief tegen hoefzweren. In het begin kun je't best 2 keer daags een tabletje geven en dan na 1 of 2 maanden ofzo naar 1 keer daags gaan.
Vergeet niet dat bij homeopatie de frequentie belangrijker is dan de hoeveelheid. 't Is dus beter om 4 keer 1 tabletje te geven dan 2 keer 2...snap je?

Nou, veel succes er mee, hoop dat het voor jouw paardje ook helpt.

elady

Re: Tips om hoefzweer te voorkomen (zover dat gaat) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 08:03

De ijzers kunnen er volgens mij bij Bam niet onderuit (toch lis?) omdat hij zulke gevoelige hoeven heeft.

Francis: Bedankt voor je tip, er zit zeker wat bruikbaars in!

Ik las in de gids van de paardendrogist dat zwavel ook goed is voor de hoeven/wanden/zolen etc. Weet iemand hier wat van?

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:11

Mijn paard had ook steeds weer hoefzweren. Nu heb ik een leertje in de vorm van het ijzer ertussen en sinds dien heeft hij er geen een meer gehad. Hij heeft nu al 4 jaar een leertje in de vorm van het ijzer ertussen. Dit is beter dan een heel leertje volgens mijn smid.
De dierenarts vond het ook een heel goed idee. Het werkt ook schok dempend. En aangezien mijn paard 2x een peesontsteking heeft gehad ben ik hier heel blij mee.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:46

Volgende week maandag gaan er nieuwe ijzers onder...kan het altijd even vragen of dat een oplossing is!

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:07

belangerijk is een goede droge stal! niet in een blubberige bak of weiland, alles wat de hoef week kan maken vermijden, zorgen voor een goed harde hoeef, evt biotine erbij geven, tikt je paard aan springschoenen omdoen... dat si het wel , succes

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:17

Ik kom hoefzweren het meeste tegen bij paarden zie op houtmot of zaagsel staan. Vooral hardhout (donkerbruin tot rood en naaldbomenhout= wit ruikt sterk naar hars) is rotzooi. deze soorten geven naaldachtige splinters, die de witte lijn en zool binnendringen en hoefzweren veroorzaken. Een goede kwaliteit vlas geeft meestal geen problemen, maar in de goedkope kwaliteiten zit ook veel zooi tussen. Stro is prima, maar dan wel droog houden.
remedie is opzoeken met een onderzoekstang en uitsnijden. liefst door een smid, deze maakt meestal minder grote gaten als een da en is ook meestal goedkoper. een of twee dagen 2x per dag in biotex groen en dan is het ergste meestal wel weer voorbij.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:18

farrier dat ben ik helaas niet met je eens, liever een da die zetten het paard tenminste in verband waardoor verdere ontsteking tegen gegaan word...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:02

Bam is onder behandeling van een DA én een HS.
De DA wilde heel veel wegsnijden, maar de HS was het hier niet mee eens omdat hij Bam al heel wat jaartjes kapt en weet hoe hij op verschillende standen kan reageren. Zodoende is er zoveel weggesneden als de HS nodig vond (en dat was nog heel veel..tot bloedens toe). Hij staat nu met verband op stal!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:08

nou toen rover een hoefzweer had kwam de veearts en die maakte er een potje van. mijn mening is dat als er iets met de hoef is, je beter de smid kanlaten komen, die heeft tenslotte lang op het beenwerk gestudeerd. Vlak na rovers eerste hoefzweerkreeg hij meteen tweede. Daar hebben we niks mee gedaan, gewoon 2 keer per dag in de biotex, totdat hij openklapte en daarna nog een week biotexen. geen veearts, geen smid en binnen 2 weken liep hij weer normaal. het enige wat we toen hebben gedaan is pijnstillers halen, omdat hij de dagen dat hij op het punt zat dat de zweer bijna openklapte veel pijn had.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:35

khorizon schreef:
Hij heeft nu al 4 jaar een leertje in de vorm van het ijzer ertussen. Dit is beter dan een heel leertje volgens mijn smid.
...... Het werkt ook schok dempend. .

Iets wat met nagels in de hoef vast zit kan nooit schokdempend werken, dan zouden de nagels nl niet vast zitten en mee omhoog komen als je paard landt op die voet.

Maar als jouw paard er beter door loopt prima.

@elady: een hoefzweer hoeft niet van onderaf te komen, maar kan ook ontstaan door afvalstoffen in het bloed. Kijk eens kritisch naar het voer.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:41

dat laatste klopt wel. soms helpt gedroogde en gesneden brandnetels bijvoeren. dit zou bloedzuiverend werken.

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:06

Sugarmiss: Mijn Da zei dat het ook schokdempend werkt. Ik neem aan dat ik die wel kan geloven.
(Mijn paard heeft gelukkig geen last meer van zijn pezen en was binnen 8 weken voledig hersteld.)
De reden van het leertje was toch echt het verkomen van hoefzweren. Eventuele andere positieve uitwerkingen zijn mooi meegenomen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:09

@khorizon: leer op zich werkt best schokdempend, dat is het probleem ook niet, maar als je het vast gaat zetten met een nagel is het niet schokdempend meer, technisch onmogelijk.
En altijd je DA geloven is ook niet handig, het zijn beste mensen met een hoop kennis, maar ze zitten er echt wel eens naast

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:24

VMr --> MD.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:42

elady schreef:
De ijzers kunnen er volgens mij bij Bam niet onderuit (toch lis?) omdat hij zulke gevoelige hoeven heeft.

Mijn merrie had ook hele slechte hoeven die brokkelden, gevoelig waren en allerlij andere narigheid. Ik kocht haar op ijzers en had al een keer geprobeerd haar van de ijzers af te halen, maar vanwege gevoelligheid en brokkelen er snel weer onder gedaan.
Een jaar later heb ik het, tegelijk met de behandeling van die een na laatste hoefzweer nogmaals geprobeerd en er gewoon tijd voor uit getrokken. Het is nl. een feit dat paarden 9 van de 10 keer kreupel worden als je de ijzers er onder weg haalt... maar dat is tijdelijk. De doorbloeding en het hele mechanisme wat in een hoef zit, de vering van de hoefwand enz. moet weer helemaal op orde komen, want dat ik door ijzers a.h.w. 'opgesloten'. Je moet het zien als het gevoel dat je zelf hebt als je bijv. een hele nacht op je arm hebt gelegen en de doorbloeding komt weer op gang... maar dan in't kwardraat zeg maar.

Ook heb ik het deze keer in het najaar gedaan, zodat de hoeven door het vochtige zand minder zouden brokkelen (het is nl. een misverstand dat hoefzweren altijd door natte omstandigheden en zaagsel komen... het kan natuurlijk wel, en vaak is het ook zo, maar er zijn genoeg gevallen waarbij andere oorzaken zijn. Andersom zijn er genoeg paarden die op zaagsel en in de blub staan die nergens last van hebben.)
Dit alles resulteerde in een stokkreupel paard, ook toen de hoefzweer eenmaal over was... heb haar rustig laten staan en zo'n drie maanden niet gereden. Langzaamaan werd ze minder gevoellig en de hoefkwaliteit onder invloed van de Silicea steeds beter. Toen de gevoelligheid minder werd ben ik met haar op harde ondergrond gaan stappen (d'r naast lopen dus) om de hoefzool harder te maken. Toen dat eenmaal goed ging ben ik weer rustig aan gaan rijden. D'r hoeven werden steeds beter en na een half jaar, toen de complete wand vervangen was had ze keiharde hoeven waar ik zonder problemen mee over de weg kon. Ze heeft zoals gezegd nog 1 keer een hoefzweer gehad, toen de laatste oude nagelgaten nog in de wand zaten, maar daarna (toen er dus eenmaal geen nagelgaten meer in de hoef zaten) nooit meer.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:29

Ik ken ook een paard dat zijn hoefzweren langzaamaan verdwenen na de ijzers weg te halen en gewoon de zweer wegsnijden en ontsmetten en droog houden. Liep ook eerst kreupel, maar de hoef werd sterker uit zichzelf toen;