plekjes,wat is dit voor iets???hulp nodig!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekuh

plekjes,wat is dit voor iets???hulp nodig!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:01

mijn paard heeft een soort plekjes.
ze zijn een beetje ovaal,schilfterig en het haar om en in het plekje laat los (ze heeft er volgens mij geen jeuk of zoiets)
wat zou dit kunne zijn?????
please reageer op dit berichtje..

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:02

Het klinkt als een schimmel.. Heb je geen foto ofzo? Beetje lastig zo...

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:03

zit er ook wat vocht/pusachtig onder?

miekuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:11

bij sommige plekjes wel jah.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:52

Even met de DA overleggen. Het klikt wel een beetje als mijt. Waarschijnlijk wordt dat wassen met Imaverol. Maar ik weet niet of dat kan als de huid echt beschadigd is, omdat je zegt dat hij ook wat pus heeft bij sommige plekjes.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:02

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:58

Staat je paard buiten zonder deken? Dan zou het ook rainrot kunnen zijn, dit heeft mijn oude pony ook gehad. Ik moest toen de korstjes erafhalen en wassen met betadine-shampoo. En ze heeft nog een vitaminespuit voor haar weerstand gehad. Bovendien kreeg ze daarna een dek op, waardoor het niet meer terugkwam.

Maar voordat je aan een behandeling begint zou ik het eerst laten checken door de dierenarts.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:19

Klinkt als ringschurft. Voordeel is dat ze het maar een keer krijgen. mijne heeft het ook gehad. geen idee meer hoe ik er ben afgekomen. wassen met imaverol en de korsten eraf halen geloof ik. Verder insmeren met MSM-zwavel zalf.
Succes. Maak anders een foto en ga er mee naar de dierenarts. dat scheeld weer een consult.

Kimmb

Re: plekjes,wat is dit voor iets???hulp nodig!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:31

er worden hierboven verschillende behandelingen genoemd. Allemaal tegen verschillende oorzaken, dus niet zomaar aan de slag gaan met het een of ander.
Ik zou (zoals je het beschrijft ) ook zeggen dat het rainrot is. Dat is een bacteriele infectie (dermatofillus)(zoals in het topic hierboven door tienus63 vermeld, dat is ook rainrot). De bacterien zitten dan onder het kortsje met pus. Om dat idd te behandelen, kortsjes erag halen en wassen met betadine. Verder zorgen dat je paard droog staat!

Het kan ook iets anders zijn natuurlijk, dus of eventjes een duidelijke foto maken, of DA proberen