gevolgen droes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

gevolgen droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:45

Ik ga binnenkort misschien naar een verkooppaardje kijken die ongeveer een jaar geleden in ernstige mate droes heeft gehad. Op het moment dat hij dat kreeg was hij redelijk uitgegroeid. Hij heeft nog een aantal maanden in de wei gestaan om te herstellen. Houden paarden nog nadelige lichamelijke gevolgen over van droes?
Blijft het virus in hun lijf?

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:49

als ze droes 1 keer gehad hebben krijgen ze het niej meer

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:52

Nee het blijft inderdaad niet. Het is maar eenmalig. Volgens mij houden ze er ook niks aan over als ze het eenmaal gehad hebben. Maar het is geen pretje ALS ze het hebben. Maar ik weet er niet zo gek veel van af, want mijn paardjes hebben het gelukkig geen van allen gehad. Nu maar hopen dat dat niet gaat gebeuren ook!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:08

meestal houden ze neits aan over, mijn vorige paard kreeg op 14 jarige leeftijd heel zwaar droes, maar hij loopt weer gewoon voor de huifkar
Ze kunnen wat cornage aan droes overhouden, maar dat is niet altijd zo

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:10

inderdaaad, als de droes gewoon goed verlopen is, geen probleem, dan ben je er lekker af.

_Dunja_

Re: gevolgen droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:55

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:12

Zou het wel fijn vinden als ze het gehad hebben heb je dat risico in ieder geval niet meer.

Daarom ook voorstander van in de opfok met een kudde dan krijgen ze het vaak en de zwakste overleven het helaas niet en hou je fijne sterke dieren over.

Succes.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:05

Ik zou willen dat mij paard het al gehad had, nu is het toch altijd extra uitkijken.
Mijn oude verzorgpaard heeft op 5 jarige leeftijd heel erg droes gehad, zo erg dat hij weken in de kliniek heeft gestaan en op een haar na dood was. Aan dit paard was naderhand niets meer te merken, alleen een klein plekje in zijn keel waar het uiteindelijk uitgebroken is bleef het wat gevoelig.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:19

Ze kunnen er wel degelijk wat aan over houden. Bij de mijne is het een naar binnen geslagen droes geweeest en daardoor is er een hartruis ontstaat doordat het abces op het hart is gaan zitten. Zoiets schijnt vaker voor t komen en niet altijd ontdekt. Ik had gelukkig een oplettende DA zodat de schade beperkt is gebleven. Maar of ze ooit bruikbaar zal zijn voor de sport?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:32

normaal gesproken houdt het paard er geen blijvende schade aan over. als het naar binnen slaat, zoals bij Xox, dan kan het wel schadelijk zijn. het paardje even laten checken hierop is dus geen overbodige luxe. naar binnen geslagen droes met blijvende gevolgen komt gelukkig niet zo gek veel voor. vraag aan de huidige eigenaar hoe het is gegaan, als het van korte duur was is het zowiezo al minder ernistig dat wanneer het echt lang geduurd had. met 100% zekerheid kan je dat echter niet zeggen, omdat je het soms idd niet opmerkt als het naar binnen slaat, omdat het paard al ziek is.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:41

Gegevens van de dierenarts opvragen, als het een normale droes was, dus ziek, zieker, ziekst en plop, het abces is open en we zijn weer beter, dan is er niets aan de hand.
Als het een droes is geweest die op andere plekken dan de kaak/keel heeft gezeten, dan neem je een risico. Namelijk dat er ergens in dat lichaam nog een droesbult ligt te slapen, die later voor ellende kan zorgen (verslagen droes).