Scheurtjes in de hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Scheurtjes in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:33

Mijn verzorgpony heeft hele slechte hoeven... ze worden wel regelmatig bekapt (ik dacht zo in de 3 maand)
maar toch ze heeft scheuren erin..
we vetten de hoeven eigenlijk nooit in, ze houden zich er goed staande mee (ze staat daar al 12 jaar) ze heeft altijd al scheuren gehad, maar valt er iets aan te doen?
waarschijnlijk gaan die 2 van de zomer op ijzers omdat we veel buiten gaan rijden.. maar is het tijdelijk te verhelpen?

ze heeft er geen last van.. ze heeft altijd al slechte hoeven gehad, maar mischien toch handig als er minder scheuren komen.. ze heeft nu een grote, en het brokkelt als we over de harde weg lopen

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:45

Je kan biotine bijvoeren, een vitamine die de kwaliteit van de hoef verbetert. Verder kan je indien ze buiten staat of soms nat staat de hoeven invetten om te vermijden dat de hoeven te veel vocht opnemen. Neem best een hoefzalf met laurierolie in.
In de zomer, de hoeven vochtig maken, water in laten trekken en dan pas invetten.
Let er op dat de scheuren niet tot boven de hoef komen.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:54

oke, ja het is niet mijn eigen paard dus bijvoeren gaat niet lukken, ik koop wel een pot hoefvet en teer
van de week komt de smid geloof ik, vraag hem ook wel even

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:57

mijn paard had ook een scheur in zijn hoef en de hoefsmid heeft het zo 'bewerkt' dat het er zelf uit kon groeien. Nu geen last meer van. Zou idd advies aan je hoefsmid vragen, weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou is...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:43

Mijn paard had ook altijd scheuren in de hoeven toen hij nog traditioneel bekapt werd. Nu bekap ik hem zelf natuurlijk en is er geen scheur meer te bekennen, ook al loopt hij soms meer dan een uur over de weg.
Hij probleem was dat de hoefwand bij traditioneel bekappen te lang gelaten werd. Zo droeg de hoefwand het gewicht ipv de zool, de straal én de hoefwand. Daar is de hoefwand niet op gemaakt en gaat hij scheuren.
Net als bij je eigen nagels, zodra ze te lang worden breken ze af.

sarosxx

Re: Scheurtjes in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:23

Tip! Op http://www.hoofcare.nl/ staan heel veel interessante dingen over hoeven en benen! Staan ook wel enge dingen bij dat wel........

Een goede hoefsmid kan er vast wel iets aan doen. Bij mijn paard bleek een bacterie te zitten in de voor hoeven die zeg maar steeds verder omhoog kroop en de twee scheurtjes dus ook. Doordat hij de bacterie heeft blootgelegd en mijn paard op speciaal hoefbeslag heeft gezet gaat het nu steeds beter. Ik moet het wel elke dag schoonmaken.
Maar zoek daarvoor wel een goede hoefsmid!

sarosxx

Re: Scheurtjes in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:33

Ps invetten doe ik zelf nooit.
Het ziet er wel mooier uit, mijn hoefsmid is er ook geen voorstander van.

Bij te droge hoeven in de zomer maakte ik een modderpoel voor de drinkbakken in de wei zodat de paarden wel in de vochtige plek moesten gaan staan.