Tetanus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

Tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:03

Naar aanleiding van het topic over een pony die is overleden aan tetanus http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=528039, heb ik een nieuw topic geopend.
Je hoort namelijk weinig over deze ziekte. Misschien kunnen we de discussie voortzetten?
Ik heb zelf geen ervaring met Tetanus maar ben wel geschrokken van het verhaal van Keetjeangel.

keetjeangel schreef:
Tetanus hoeft niet via een wond te komen
kan ook via een wanddarminfectie
Dus ik denk dat ze het daardoor gekregen heeft
Ik plaats het hier zodat iedereen hier misschien iets uit kan leren.

Vonnie84 schreef:
Maar kunnen alle paarden dat dan krijgen of alleen de paarden die niet geënt zijn?

keetjeangel schreef:
Het is niet besmettelijk
en zover ik weet zijn paarden die geent zijn in het voordeel

keetjeangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:39

hoi jasper
klopt ik heb die discussie geopend
ik heb vandaag een andere dierenarts laten komen en alle paardjes laten enten
ik wilde zekerheid
deze man vertelde me ook dat het niet besmettelijk is
paarden en pony`s kunnen tetanus oplopen door een wond (denk aan een roestige spijker,prikkeldraad) door een brandwond,en door een wanddarminfectie
dat laatste is het geval bij mijn paardje
zij had last van diaree
dus haalde ik een dierenarts erbij
na 2 pencillinekuurtjes was ze er nog niet helemaal vanaf,even afwachten nog zei de dierenarts
deze dierenarts die vanmorgen gekomen is heeft het pencillinekuurtje bekeken en zei: ik zou dit niet geven aan een paardje met diaree..verder wilde hij zijn collega niet afvallen,dus hij dacht natuurlijk ik ga er niet verder op in,stel dat ik er werk van maak
deze dierenarts vanmorgen nam alle tijd,heeft alles nagekeken en ze zijn allemaal top-gezond
al shij het verhaal aanhoorde van kleine beppeke zei hij: ook ik had niks kunnen doen,het komt van binnenuit,je ziet het niet,tot het al te laat is
zij had de kaken al stijf,dat loopt dat door naar het ruggemerg,dan naar het middenrif,tot ze uitgeput zijn en stikken
dat kom ik toch niet zover laten komen??
ze had al een dag niet kunnen eten of drinken,ik kan haar niet laten lijden!! er was geen kans op genezing,dus ik moest de zware beslissing nemen en haar laten gaan
ik heb haar in mijn armen gehouden toen ze ingeslapen werdt
en dat doet pijn!!! maar zij lijdt nu niet meer
het was ineens binnen 2 dagen,maar beter nu dan een paardje de andere dag in de wei gestikt vinden,niet dan??
groetjes corina