paard peesblessure & dan band om been doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

paard peesblessure & dan band om been doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 13:04

Voor het gehele verhaal moet je deze link maar even gebruiken (vvdd)
viewtopic.php?f=15&t=527802

het kotm dus hier op neer:
mijn paardje heeft een peesblessure onder vlak bij haar hoef, bij de aanhechting. Haar eigenaresse heeft een polsband omgedaan boven haar gewricht (dus niet eens bij de eigelijke plek waar het zit).

dit is een dikke elastiche band, die van surfmateriala is gemaakt.
ze zegt dat dit de plek masseert en dit goed is.

Ik daarintegen en andere met mij zijn van menind dat dit de warmte vatshoudt (het been is ook dikker als eerst) en dat het heirdoor gata zwellen. Door die zwelling drukt die band steeds op de pijnlijke pezen, wat mij totaal niet goed lijkt. Ook als je er gewoon met je hand aankomt trekt ze haar been weg, dus het doet gewoon pijn en is gevoelig.

Eerst had ze ook al een beenbeschermer en later ene transportbeschermer omgedaan zodat dit als spalk functioneerde.

wat denken jullie hier nou van?

xx_Irisje

Re: paard peesblessure & dan band om been doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:06

het lijkt mij vrij wenig nut : een transport beschermer geeft zowieso geen steun!

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 13:07

ja die heeft sowiezo geen nut behlave dat het warm wordt en dus meer zwelt.. maar heb ik ong gelijk hoe ik erover dnek?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:08

masseren met de waterslang, dat is veel beter,
en insmeren met osmond witte olie,
bevorderd de genezing en de doorbloeding,

en inderdaad, heeft weinig nut met een transport bandage,
groene leem kan je er ook op doen,

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:14

Dit houdt alleen maar warmte vast, erg slecht dus bij een peesblessure. Koelen is meestal het advies.
Een steunbandage eventueel om het andere been ivm overbelasting...DAAR kan ik inkomen. Zou ik overigens alleen doen wanneer er duidelijk sprake van overbelasting anders niet hoor...

Een pees geneest met rust, rust en nog eens rust.... vaak ook de eerste tijd niet in een paddock of zoiets ivm ongelijke grond of rennen etc.

Maar ja.... als het jouw paard niet is ben je overgeleverd aan de grillen van de eigenaar....hoe klote dat ook is..

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:16

Je hebt helemaal gelijk niemandweet, niet onnodig warm houden. 2 keer op een dag koelen (minimaal 10 min) met water is beter! Verder niks eromheen doen.

Cypkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:23

Of koelen met coldpacks, uit de vriezer, in een zakje, om het been en een bandage erover heen.
Dit ongeveer 10 á 20 minuutjes laten zitten.

Dit koelt vaak intenser dan met de waterslang, de kou van water kan niet zo heel diep komen (vertelde mijn dierenarts)

Of Ice clay van cavalor erop smeren. Dit is een soort leem, wat je op het been smeert, natte krant erover heen en daaroverheen bandageren. deze klei heeft een koelende werking. maar met de natte krant erover wordt de klei koud en daarna weer warm. deze wisselwerking van temperaturen bevordert de doorbloeding die vaak zo hard nodig is bij deze blessures.

(deze klei gebruikte ik ook in de eerste periode van de peesblesure en er vaak gekoeld moest worden. mijn paard stond zo'n 10 km verderop en zodra ik thuis kwam kon ik eigenlijk gelijk weer terug om de coldpacks te verwisselen (thuis= vriezer ) met de klei kon ik groeter tussenpozen nemen)

Succes!!!

groetjes
Linda

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:27

NOOIT iets om een been doen waar een peesblessure zit, althans niet langdurig. Hooguit een magneetbandage die er eens een half uurtje om zit voor therapie, of een coolpack. Maar zeker geen beschermers o.i.d. van neopreen.

Ik mag er van mijn DA momenteel zelfs niet met beschermers rijden nu mijn paard net genezen is van een peesblessure (later wel weer, maar de eerste tijd niet). De warmte moet ergens naartoe kunnen en met een beschermer (zeker eentje van neopreen) kan dat niet. Zeker voor een verse of net herstelde blessure is vrije warmteafgifte van groot belang.

Koelen en stappen op het harde is veel en veel beter, dat zal IMO iedere DA je kunnen vertellen.

Ik zie trouwens niet hoe een beschermer of een polsband een been kan masseren.

Max84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:46

Ik zweer ook bij het gebruik van leem, zoals cypkje zegt. Maar dan zeker in combinatie met afspuiten en afstappen op de harde weg. (maar niet als het paard op 3 benen loopt, dan zou ik hem/haar lekker met rust laten)

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:51

steun geven aan een pees heeft absoluut geen zin, de spanning of overbelasting komt van binnen uit en aan de buitenkant iets omheen doen doet dus helemaal niets voor de pees door de warmte krijg je zwellingen en andere ellende dus niet doen zou ik zeggen
koelen evt stappen (op advies van dierenarts) en vooral heel veel geduld

Cypkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:34

Firsty schreef:
Ik zweer ook bij het gebruik van leem, zoals cypkje zegt. Maar dan zeker in combinatie met afspuiten en afstappen op de harde weg. (maar niet als het paard op 3 benen loopt, dan zou ik hem/haar lekker met rust laten)

Tuurlijk!!!! Afstappen op de harde weg wordt vanaf een bepaalde periode volgens mij altijd aangeraden.
Het afspuitpunt pak je vanzelf mee wanneer je de leem erweer af wilt krijgen.....

Ik gebruik zelf voormijn paard nu:
ice clay,
coldpacks
afspuiten
afstappen
magneten
arnica druppels

in de bestelling is een pot msm zwavel.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:14

Mijn pony had ook een peesblessure en tijdens het vervoeren naar de kliniek mocht ik van de artsen zelf er niets omheen doen voor steun of idd. Dus mijn advies is boxrust zonder hulpmiddelen, stappen op de verharde bodem en afdouchen, door de waterstraal word het lekker gemasseerd.

Succes

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:22

mirellakuijl, kijk even naar de datum van het 1e bericht, dat is januari! Beetje oud topic...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:36

fraai hangslot dan maar