plotseling schuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

plotseling schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:09

Mijn haflingermerrie is sinds een weekje ineens aan het schuren gegaan met haar manen. Ze heeft dit zo lang ik haar ken (zo'n 8 jaar) nooit eerder gedaan.
Ze heeft een behoorlijke bos manen hangen, dus echt blij ben ik er niet mee.. en het is natuurlijk niet fijn dat ze jeuk heeft.
Aan haar voer is niks veranderd, ze krijgt 1 schep basisbrok op een dag en hooi en kuilgras (het kuilgras is ook niet pas sinds kort, dat krijgt ze al 6 jaar).
Verveling zal het ook niet zijn, ze heeft een uitloopstal en krijgt veel ruw voer over de dag.

Iemand een idee hoe het komt en wat ik er aan kan doen? Welke spulletjes helpen goed?

ellepel

Re: plotseling schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:20

echt helemaal niks veranderd?

andere stal, andere paarden erbij, stallen geverfd, nieuw waspoeder gebruikt voor t wassen van dekens en schabrakken?
andere leerolie?

als er dan echt niks veranderd is, kan t toch een schimmel zijn of luis of iets anders en zul je denk ik een veearts moeten gaan vragen...

(of is ze toevallig niet aan t verharen dat dat jeukt?)

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:26

Het zal de rui zijn, die echt al bij veel paarden is begonnen. Lekker goed borstelen zal helpen.

Groetjes
Soma

Ireen_

Re: plotseling schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:06

nee, ik kan echt niks verzinnen wat veranderd is de afgelopen tijd
Ze staat sinds oktober in een uitloopstal in plaats van een binnenbox, dus ze heeft wel een veel dikkere vacht en staat af en toe in de regen (tja, doet ze zelf ). Misschien kan ze een beetje een droge huid hebben door het weer?

Voor zover ik weet is ze nog niet aan het verharen, maar dat kan ook nog een mogelijkheid zijn.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:08

Ik denk ook verharen, mijn paard is ook al druk aan het verharen, en krijgt daar ook altijd vreselijke jeuk van

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:21

Tja, dat kan vanalles zijn. Misschien een allergie o.i.d.
Als je haflinger dit blijft doen, zou ik even de VA bellen, dan krijgt 'ie waarschijnlijk eerst een spuit Decatex om parasieten e.d. uit te sluiten. En dan kijken of hij ergens allergisch voor is, maar het is moeilijk te vinden waarvoor. Ik heb er ook een lopen met onverklaarbare allergie. We zijn er nog niet achter, maar ze heeft u een kuur van de VA, en hopen de cirkel te onderbreken.