Bij ieder medisch probleem kruiden gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Bij ieder medisch probleem kruiden gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:52

Na aanleiding van dit bit artikel over allerlei wintertips. Word er bij ieder probleem wel een kruiden genoemd die de klachten moet afnemen.

Werken meerdere mensen met dit soort kruiden? Ik vond het artikel namelijk wel intersant en wil er wel meer over weten.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:00

Ik vindt preventie in eerste instantie belangrijker, daarnaast mag mijn paard best een keer een off-day hebben. Ik ga niet meteen de DA bellen en ook niet meteen met kruiden beginnen. Pas als er een DA aan te pas moet komen zal ik die behandeling met kruiden gaan ondersteunen.

Een aantal dingen die aangegeven worden rotstraal en vermageren bv hebben geen kruiden nodig, wel goed stalmanagement en iets afvallen is normaal in de winter. De kruiden zijn hier geen vervanging voor, hoogstens een aanvulling als het paard dat nodig heeft.

beautyke

Re: Bij ieder medisch probleem kruiden gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:03

onze shet had al een tijdje last van keelontsteking en verkoudheden en dergelijke...
hij heeft enkele keren op antibiotica gestaan maar niets hielp, nu krijgt hij kruidenvoer en zie ik geen snottebellen of niks meer, zelfs niet id winter...zo zie je maar...kruiden helpen af en toe wel

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 02:02

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 06:06

Hangt een beetje af wat het probleem is maar in de meeste gevallen gebruik ik kruiden. Heb zelf een driejarige opleiding in avondschool naturopathie (natuurlijke behandelingen en preventie) achter de rug dus weet er wel de basis van. Een verkoudheid bijvoorbeeld behandel ik altijd eerst zelf. In 90% van de gevallen heb ik daar geen Da bij nodig. Een serieuze bacteriële infectie met acuut verloop is dan bv zo een geval waar ik wel de DA bijhaal.

Toch ben ik van mening dat de DA er niet buitengelaten mag worden als de problemen van die aard zijn. Het moeilijke is bepalen wanneer de problemen net van die aard zijn dat een sneller werkende chemische medicatie nogig is. Ook voor diagnose is een DA onmisbaar.

Ik heb al vele van mijn dieren behandeld met kruiden. Ik heb de indruk dat vooral paarden zeer slecht reageren op medicatie en vaak nevenwerkingen vertonen en vaker gepaard zijn met een alternatief.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:08

In de bit staat dat bij hoesten klein hoefblad gebruikt kan worden. Dat is een misser eerste klas.
In klein hoefblad zitten pyrrolizidine alkaloïden, het zelfde stofje als in Jakobskruiskruid dus. Hoefblad hoort tot de zelfde zelfde plantenfamilie.
Ik zag net ook even smeerwortel voorbijkomen, deze hoort niet tot de zelfde familie maar ook smeerwortel bevat Pyrrolizidine Alkaloïden. Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats, niet alle plantjes zijn zo onschadelijk.

Esther

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:04

Ik zal het topic vanavond eens goed doorlezen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:12

Falka schreef:
Ik zag net ook even smeerwortel voorbijkomen, deze hoort niet tot de zelfde familie maar ook smeerwortel bevat Pyrrolizidine Alkaloïden. Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats, niet alle plantjes zijn zo onschadelijk.

Geldt dat ook voor uitwendig gebruik?
Toen mijn paard een dik been had, heb ik smeerwortel erop gedaan. Dit deed ik als volgt: een blad smeerwortel plukken. Dan deze met een deegroller rollen (dan komen de sappen vrij). Dan watten pakken en deze nat maken met azijn. En dan het blad op de watten en deze om het been doen m.b.v. een bandage. Dat werkte echt super! Azijn trekt namelijk het vocht uit het been en smeerwortel is goed voor de gewrichten.
De bandage liet ik dan ongeveer een uur zitten.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:18

interessant, ik ga dit vanavond eens goed doorlezen. gebruik zelf redelijk vaak kruiden, olien en groene leem

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:21

Vonnie84 schreef:

Geldt dat ook voor uitwendig gebruik?
Toen mijn paard een dik been had, heb ik smeerwortel erop gedaan. Dit deed ik als volgt: een blad smeerwortel plukken. Dan deze met een deegroller rollen (dan komen de sappen vrij).

Nee geld niet voor uitwendig gebruik hoor. De Pyrrolizidine Alkaloïden worden in de spijsvertering omgezet naar de giftige vorm.
Dus niet via eventuele huidopname.

Esther

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:24

ik vind het altijd een goede ondersteuning,
kijk eens op www.napro.nl

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:43

Falka schreef:
Nee geld niet voor uitwendig gebruik hoor. De Pyrrolizidine Alkaloïden worden in de spijsvertering omgezet naar de giftige vorm.
Dus niet via eventuele huidopname.

Esther

Ok, gelukkig. Dat dacht ik zelf al, maar bij mijn eerste bericht, waar bij stond dat ik het uitwendig gebruik, reageerde je met een waarschuwing. Vandaar dat ik het toch even navroeg.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:49

Falka schreef:
In de bit staat dat bij hoesten klein hoefblad gebruikt kan worden. Dat is een misser eerste klas.
In klein hoefblad zitten pyrrolizidine alkaloïden, het zelfde stofje als in Jakobskruiskruid dus. Hoefblad hoort tot de zelfde zelfde plantenfamilie.

Esther

Het klein hoefblad ofwel Tussilago Farfara is eeuwen gebruikt bij asthma, bronchitis en emphyseem. Het werkt zeer goed. Ze bevatten inderdaad PA maar in de hoeveelheden die je ze gebruik bij verkoudheid, 50 gram over enkele dagen is opstapeling tot een toxische level wel zeer onwaarschijnlijk. Zelfs de Duitse E-commissie heeft deze plant opgenomen wat er op wijst dat de risico's miniem zijn.
Men heeft kava kava bij mensen verboden, net als smeerwortel (inwendig) omdat ratten er leverkanker van kregen. Men vergeet wel dat die ratten maandenlang een dosis kreeg gelijk aan 10 x de mensendosis.... Als men een rat 10 keer de hoeveelheid aspirine die mensen innemen geeft zijnde 5 gram acetylsalicylzuur is die rat in enkele uren dood door een geperforeerde maag. Daaruit kan men echter niet concluderen dat een mens daar altijd een maagperforatie door krijgt en kan je aspirine niet uit de handel halen. Overdrijven is immers nooit goed. Als je elke dag 10 liter water drinkt sterf je er van, 100 procent zeker. Zullen we water verbieden?
Maar dat kruiden niet meer mogen verhandeld worden om zulke reden vind ik belachelijk.
Het is dus geen misser van formaat want het kan gebruikt worden mits men zich aan de dosis houdt en deze plant niet te pas en te onpas geeft. Bit had wel deze waarschuwing maken daar ben ik mee akkoord.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:59

kris_ schreef:
Het klein hoefblad ofwel Tussilago Farfara is eeuwen gebruikt bij asthma, bronchitis en emphyseem. Het werkt zeer goed. Ze bevatten inderdaad PA maar in de hoeveelheden die je ze gebruik bij verkoudheid, 50 gram over enkele dagen is opstapeling tot een toxische level wel zeer onwaarschijnlijk.

Misschien interessant om deze link even te bekijken.
Het volgende stukje staat in het Groot handboek geneeskrachtige planten -
Dr Geert Verhelst ISBN 9080778427. Uitgegeven in okt 2004
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=269

Esther

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:35

Deze uitleg is inderdaad zeer correct. Er bestaat een grote controverse aangezien je net die plant zou treffen die nu net een onverzadigde verbinding heeft tussen koolstof 1 en 2, net veresterd is op C9, en dan nog wel net met die metabolieten, en dan moet je het nog eens eens zeer lang gebruiken, dan nog wel in hoge dosis... (en dan moet he nog net een rat zijn) Bij mensen is nog geen schade aangetoond, zeker niet met normale doseringen...
Tegenwoordig is men echter overvoorzichtig met zulke dingen. Laatst hoorde ik van een Amerikaan die een nieuwe doos pastels gekocht had (zo van die krijtjes om tekeningen te maken) en er zat een groot fluo papier bovenop de krijtjes met in grote letters: "opgelet kankerverwekkend". Bij navraag bleek dat de fabrikant dezelfde doos in alles staten in America uitgaf zonder dit papier maar in Californië moest dit papier erbij... Want misschien bestond de kans dat een tussenleverancier van de grondstoffen er wat cadmium bij gemengd zou hebben, die dan net wel een toxische dosis zou kunnen veroorzaken (waarschijnlijk dan nog als men 80 jaar tekent van s morgens 6 uur tot s avonds 23 uur). Men kon immers niet bewijzen dat dit niet zo was... Dus maak de mensen even bang en ze zullen ze enkel buiten gebruiken als het hard regent, met een masker op en san maar sterven van een bronchitis?

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:43

Toch lijkt het me niet erg verstandig om PA s te voeren. Het is wel ingewikkeld, maar het probleem is dus wel dat ze schade maken, deze schade is cumulatief. In het kort uitgelegd wat er precies gebeurt in de stofwisseling.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=357
Er zijn veel onschuldigere plantjes die je bij verkoudheid in kunt zetten.
Helaas is het wel wetenschappelijk bewezen dat er onder dieren dus niet enkel ratten PA intoxinatie op treedt. Juist paarden zijn hier erg gevoelig voor.
Ik vind het trouwens best interessant, je weet er veel van af

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:27

Inderdaad er zijn er andere die veiliger zijn. En ik kies ook eerst voor alternatieven hoor waarbij ijslands mos mijn voorkeur heeft. En dan mogen we de klassieker thym niet verheten. Maar ik wilde gewoon even wijzen op het feit dat Tussilago kan gebruikt worden en zoals ik eerder zei: een waarschuwing van BIT voor de leze was wel op zijn plaats geweestdient om hen er niet onkundig mee om te laten springen. Gewoon gezond verstand en af en toe wat nuanceren brent ons heel ver.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:34

Kris weet jij toevallig veel van de kruidengeneeskunde?? Want interessant is het natuurlijk wel. Het valt me namelijk best wel op soms dat er snel wordt gedacht dat als het gewoon in de natuur groeit er geen risico is. Helaas zijn er legio giftige planten, je noemde al vingerhoedskruid, als een dier zo even een plant oppeuzelt krijgt ie wel een hartstilstand. Inderdaad gezond verstand gebruiken, en mensen er toch ook op wijzen dat er best risicoos aan kunnen zitten.
Er zijn bijvoorbeeld ook voorbeelden van mensen die smeerwortel aten als groenten, dachten dat het gezond was, maar wel met dodelijke afloop.

Esther

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:15

Daarom heb ik ook een lijst met giftige planten op stal hangen

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:30

Falka schreef:
Kris weet jij toevallig veel van de kruidengeneeskunde?? Want interessant is het natuurlijk wel. Het valt me namelijk best wel op soms dat er snel wordt gedacht dat als het gewoon in de natuur groeit er geen risico is. Helaas zijn er legio giftige planten, je noemde al vingerhoedskruid, als een dier zo even een plant oppeuzelt krijgt ie wel een hartstilstand. Inderdaad gezond verstand gebruiken, en mensen er toch ook op wijzen dat er best risicoos aan kunnen zitten.
Er zijn bijvoorbeeld ook voorbeelden van mensen die smeerwortel aten als groenten, dachten dat het gezond was, maar wel met dodelijke afloop.

Esther

Ik weet er wel wat van ja. Toen ik 7 jaar was las ik mijn eerste kruidenboek waarna ik weldra op zoek ging naar de kruiden zelf (Vaak de verkeerde gevonden maar gelukkig was ik zo slim mijn brouwsels niet op te drinken) Ik ben er al van mijn 12 jaar vrij serieus mee bezig. Toen ik 20 was heb ik een driejarige opleiding naturopathie gevolgd in avondschool. Ben er dus altijd mee bezig geweest.

Ik geef je volledig gelijk in je stelling. "baadt het niet, schaadt het niet" gaat meestal niet op, ook niet met kruiden. Ik wordt gek van de artikels in tijdschriften met slogans zoals "kamille goed voor uw bloed". Met homeopathie is dit nog erger... Er is een zekere kennis van nodig, kennis die vroeger aanwezig was bij elke grootmoeder, echte kennis, geen artikels van flair En wat nog nadeliger is, het geeft de kruidengeneeskunde een verkeerde naam en imago. Het imago van een softe geneeskunde voor de kleine pijntjes. Mijn overtuiging is echter dat kruidengeneeskunde vooral zeer goede resultaten geeft bij de chronische aandoeningen, maar dat wordt veel te vaak over het hoofd gezien.

Het leuke aan kruidengeneeskunde is dat niemand de werking kan ontkennen. 80 procent van onze huidige geneesmiddelen zijn geïsoleerde chemisch nagemaakte plantenmoleculen, bijvoorbeeld de gekende salix alba die gecopieerd is in aspirine, maar ook chemotherapeutica zijn nagemaakte kruiden, denk maar aan vinca minor waarvan het bestanddeel vincristine is nagemaakt. Elkeen die de werking van kruiden ontkent ontkent eveneens de werking van bijna alle medicijnen.

Mijn grootste verwondering in de kruidengeneeskunde gaat uit van de natuurlijke aantrekkingskracht van een ziek dier naar het kruid dat ze nodig hebben. Niet alleen paarden doen dit, ook katten, ho
nden, olifanten, apen, ... Recent heb ik mijn ziek veulen dat niet meer at constant op distel zien kauwen. Voor mij een teken dat er een probleem was met lever en gal. De DA geloofde me niet en gad ontstekingsremmers, al dan niet aan de gevolgen van de bijwerkingen ervan; het beestje is gestorven. Na autopsie bleek ze zweren te hebben aan de galuitgang.

Oeps, dit wordt wel een zeer lang verhaal, ga maar afronden. Ik kan hier nog uren over praten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:15

Kruiden werken als medicijnen. Gebruik het dan ook als een medicijn. Af en toe maakt het niet uit, maar zo gauw je een kuur gaat geven moet je echt weten wat je doet.
Een voorbeeld; er zijn mensen die denken dat lijnzaad gezond is voor hun paard, ze geven elke dag twee eetlepels 1 minuut gekookt over het voer. Op het moment dat het niet lang gekookt is komt er blauwzuur vrij. Kankerverwkkend dus. Geef je dit elke dag, dan ben je je paard aan het vergifitgen. Hoezo gezond, lijnzaad.
Zo kan je ook in elke ruitersportzaak duivelsklauw kopen. Dit wordt verkocht als pijnstiller. ??? Het is een ontstekingremmer vooral bij arthrose wat absoluut niet gegeven mag worden aan drachtige merries. Toch staat dat er niet op, je mag n.l. niet op kruiden zetten waarvoor het bedoeld is.
Laat een kruidenadvies dus over aan iemand die er genoeg vanaf weet en ga niet zelf experimenteren voor een langere tijd. Je geeft toch ook niet klakkeloos reguliere medicijnen?
Zonde want het zet inderdaad de kruidengeneeskunde in een verkeerd daglicht. En daarvoor werkt het te goed. Ik gebruik het erg vaak, maar ik let wel erg goed op wat wel en niet kan. Waar ik een beetje moe van wordt is dat elke keer de kruiden benaderd worden als zeer gevaarlijk, een antibiotica of cortico kuur kan meer schade aanrichten dan de meeste kruiden.