Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Falka schreef:Ik zag net ook even smeerwortel voorbijkomen, deze hoort niet tot de zelfde familie maar ook smeerwortel bevat Pyrrolizidine Alkaloïden. Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats, niet alle plantjes zijn zo onschadelijk.
Vonnie84 schreef:
Geldt dat ook voor uitwendig gebruik?
Toen mijn paard een dik been had, heb ik smeerwortel erop gedaan. Dit deed ik als volgt: een blad smeerwortel plukken. Dan deze met een deegroller rollen (dan komen de sappen vrij).

Falka schreef:Nee geld niet voor uitwendig gebruik hoor. De Pyrrolizidine Alkaloïden worden in de spijsvertering omgezet naar de giftige vorm.
Dus niet via eventuele huidopname.
Esther
Falka schreef:In de bit staat dat bij hoesten klein hoefblad gebruikt kan worden. Dat is een misser eerste klas.
In klein hoefblad zitten pyrrolizidine alkaloïden, het zelfde stofje als in Jakobskruiskruid dus. Hoefblad hoort tot de zelfde zelfde plantenfamilie.
Ik zag net ook even smeerwortel voorbijkomen, deze hoort niet tot de zelfde familie maar ook smeerwortel bevat Pyrrolizidine Alkaloïden. Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats, niet alle plantjes zijn zo onschadelijk.
Esther
kris_ schreef:Het klein hoefblad ofwel Tussilago Farfara is eeuwen gebruikt bij asthma, bronchitis en emphyseem. Het werkt zeer goed. Ze bevatten inderdaad PA maar in de hoeveelheden die je ze gebruik bij verkoudheid, 50 gram over enkele dagen is opstapeling tot een toxische level wel zeer onwaarschijnlijk.
Falka schreef:Kris weet jij toevallig veel van de kruidengeneeskunde?? Want interessant is het natuurlijk wel. Het valt me namelijk best wel op soms dat er snel wordt gedacht dat als het gewoon in de natuur groeit er geen risico is. Helaas zijn er legio giftige planten, je noemde al vingerhoedskruid, als een dier zo even een plant oppeuzelt krijgt ie wel een hartstilstand. Inderdaad gezond verstand gebruiken, en mensen er toch ook op wijzen dat er best risicoos aan kunnen zitten.
Er zijn bijvoorbeeld ook voorbeelden van mensen die smeerwortel aten als groenten, dachten dat het gezond was, maar wel met dodelijke afloop.
Esther
(Vaak de verkeerde gevonden maar gelukkig was ik zo slim mijn brouwsels niet op te drinken) Ik ben er al van mijn 12 jaar vrij serieus mee bezig. Toen ik 20 was heb ik een driejarige opleiding naturopathie gevolgd in avondschool. Ben er dus altijd mee bezig geweest.
En wat nog nadeliger is, het geeft de kruidengeneeskunde een verkeerde naam en imago. Het imago van een softe geneeskunde voor de kleine pijntjes. Mijn overtuiging is echter dat kruidengeneeskunde vooral zeer goede resultaten geeft bij de chronische aandoeningen, maar dat wordt veel te vaak over het hoofd gezien.